InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Afvallen met het Atkins Dieet
mijn kijk op

Afvallen met het Atkins Dieet

Afvallen met het Atkins Dieet Het Atkinsdieet is gebaseerd op het eten van eiwitten en vetten, waarbij koolhydraten zo veel mogelijk beperkt moeten worden. Er wordt vanuit gegaan dat de suikers waar koolhydraten uit bestaan de stofwisseling kunnen verstoren. Deze koolhydraatarme levensstijl is een manier om gewicht te verliezen. Het zorgt ervoor dat je vetreserves worden verbrand. Kun je dit dieet succesvol volgen en op gezonde wijze afvallen?

Het Atkins-dieet

Het Atkins-dieet is een koolhydraatarme levensstijl die is bedacht door de Amerikaanse cardioloog Robert Coleman Atkins. Hij heeft dit uitgedacht op basis van een wetenschappelijk onderzoek over de doeltreffendheid van verschillende koolhydraatarme afvalprogramma's. Hij ging er van uit dat overgewicht te maken heeft met een storing in de stofwisseling waarvan het hormoon insuline de boosdoener is. Insuline zorgt ervoor dat bloedsuiker als energie kan worden opgenomen door alle cellen in het lichaam. Door het weglaten of zoveel mogelijk beperken van koolhydraten wordt de bloedsuiker gestabiliseerd, de insulineproductie verlaagd en de vetreserves aangesproken. Atkins gebruikte het dieet ook om zijn eigen overgewicht te bestrijden.

Uitleg over het Atkins-dieet

Het dieet bestaat uit 4 fasen die hieronder worden genoemd:

Fase 1

Dit is de meest beperkende fase om vetten te verbranden (ketose). In deze fase kun je veel gewicht verliezen door verlies van water omdat de glycogeenvoorraad is opgelost. Deze fase duurt 2 weken. Je mag maximaal 20 gram koolhydraten per dag en onbeperkt vetten en eiwitten eten. Koolhydraatarme groente mag wel, maar geen fruit. Koolhydraatrijke voeding zoals aardappelen, granen, pasta, rijst en brood zijn niet toegestaan. Daarnaast kun je onbeperkt kip, vlees, kaas, boter en eieren eten. Koffie en alcoholische dranken zijn niet toegestaan.

Fase 2

Deze fase is bedoeld om nog meer gewicht te verliezen waarbij je iets meer koolhydraten mag eten. Dit verschilt per persoon. Het gaat erom dat je het aantal koolhydraten per dag eten opzoekt, terwijl je nog wel gewicht verliest. Er mogen meer soorten groentes gegeten worden. Deze fase stopt zodra je bijna op je streefgewicht zit.

Fase 3

Deze fase is een voorbereiding op de handhavingsfase waarbij je bepaalt wat de juiste hoeveelheid koolhydraten is waarbij je niet afvalt, maar ook niet aankomt. Deze fase is hetzelfde als fase 2, maar met meer koolhydraten. De toename van koolhydraten stopt zodra je op gewicht blijft. Deze fase gaat vanzelf over naar fase 4.

Fase 4

Dit is een levenslange fase waarbij je gezond blijft eten zonder terugval in je oude verkeerde patroon. Het aantal koolhydraten is hetzelfde als in fase 3. Het gebruik van geraffineerde suiker blijft verboden omdat dit geen voedingswaarde heeft, maar slecht energetische waarde.

Voordelen

Je verliest gewicht zonder hongergevoel wat erg motiverend werkt als je wilt afvallen. Daarbij blijft je suikerniveau stabiel en je insulinepeil laag. Dit kan bijdragen aan een normalisering van je bloeddruk. Als je je levensstijl verbetert en gezonder gaat leven krijg je meer energie en de trek naar vervelende zoete dingen zal verdwijnen. Meestal is het eten van verkeerde zoete dingen een gewoonte die je af kunt leren.

Nadelen

Omdat je veel vet en eiwitrijk voedsel gebruikt, kan de zuurgraad niet meer op pel worden gehouden. Dit kan leiden tot acute acidose. Dit is een abnormaal zure toestand van het bloed veroorzaakt door ophoping van zuren. Hierdoor kun je allerlei klachten krijgen zoals botontkalking, mineralentekort, nierafwijkingen, diabetes of artrose. insuIemand met een nierafwijking of diabetes mag geen Atkinsdieet volgen. Ook moet je uitkijken met dit dieet dat je niet teveel verzadigde vetten binnen krijgt.

Conclusie

Naar mijn mening kan het geen kwaad als een gezond persoon dit dieet volgt. Je leert hiermee bewust omgaan met eten en je zult gewicht verliezen. In het begin mag je niet tot nauwelijks koolhydraten gebruiken. Het kan erg moeilijk zijn als je je boterhammen of aardappels moet laten staan en moet vervangen door eiwitrijk voedsel. Als je gemotiveerd bezig bent met afvallen zul je verkeerde zoete dingen laten staan en vervangen door verantwoord eten. Persoonlijk vind ik het erg moeilijk om koolhydraten te beperken. Maar voor iemand die dit wel volhoudt en hierdoor gewicht kan verliezen vind ik dat hij of zij dit vooral moet doen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Atkins dieet: dieetproductenAtkins dieet: dieetproductenHet Atkins dieet kan aangevuld worden met diverse dieetproducten welke je kunnen helpen bij het afvallen. Er zijn Atkins…
Atkins Dieet: afvallen door koolhydraatarm etenHet Atkins Dieet is herontdekt door Amerikaanse cardioloog Robert Atkins. Basisprincipe is weinig koolhydraten en veel v…
Diëten met AtkinsAfvallen is een moeilijke opgave die vaak zo lang mogelijk uitgesteld wordt. Nu met de zomer naast de deur waarbij de bi…
Basisbegrippen van het Atkins DieetBasisbegrippen van het Atkins DieetHet Atkins dieet is een populair dieet dat zich richt op het verminderen van de koolhydraten inname in het voordeel van…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Meditations, Pixabay
  • Studiemateriaal opleiding Voedingsdeskundige (CIVAS)
  • Wikepedia

Reageer op het artikel "Afvallen met het Atkins Dieet"

Infoteur: Ymbakker
Laatste update: 24-09-2016
Subrubriek: Dieet
Mijn kijk op…
Schrijf mee!