InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Afvallen met behulp van groene smoothies

Afvallen met behulp van groene smoothies

Afvallen met behulp van groene smoothies Smoothies zijn heerlijke verkoelende drankjes, waarbij fruit wordt gepureerd in de blender en veelal wordt aangelengd met yoghurt, melk of vruchtensap. Groene Smoothies zijn hier een zeer gezonde variant op en helpen je dan ook om af te vallen. Naast het afvallen zorgen de vele vitamines die groene smoothies bevatten er ook voor dat je, je fit gaat voelen. Deze groene smoothies worden hoofdzakelijk gemaakt van bladgroenten, gemixt met fruit en water in de blender.

Wat zijn (groene) smoothies?

Smoothies zijn heerlijke gezonde drankjes waarbij in de meeste gevallen hoofdzakelijk vers fruit samen met ijsblokjes in de blender wordt gepureerd en wordt gemixt met yoghurt, melk of vruchtensap. Bij groene smoothies mix je het fruit samen met verse bladgroenten en water of appelsap in de blender, waardoor je een zeer gezonde en zoete smoothie krijgt. Door de zoete smaak van het fruit wordt de smaak van de bladgroente grotendeels naar de achtergrond geschoven. Hierdoor zijn groene smoothies ook zeer geschikt om wat extra groente binnen te krijgen, zodra het eten van voldoend groente een valkuil voor je is. Vooral in tijden dat je minder vitaminen en mineralen binnen krijgt dan wenselijk is, bijvoorbeeld ten tijde van een dieet is het drinken van groene smoothies erg wenselijk. Door het drinken van groen smoothies zul je niet alleen voldoende vitaminen en mineralen binnen krijgen, maar ze zullen ook het afvallen aanzienlijk bevorderen.

Basis recept groene smoothies

Ingrediënten

  • Blender
  • Bladgroenten
  • Fruit
  • Water of appelsap

Bereidingswijze

Om te beginnen met de bereiding van je groene smoothie giet je naar keuze een kopje water of appelsap in de blender. Hier voeg bladgroente naar keuze aan toe. Wanneer je voor het eerst een groene smoothie wilt gaan drinken is het een goede keus om te beginnen met een niet al te bittere soort zoals spinazie of sla. Maak de eerste smoothie ook met relatief weinig bladgroenten. Zodra je aan het drinken van groene smoothies gewend geraakt bent kun je de hoeveelheid bladgroenten ophogen en kun je naar hartenlust variëren met andere soorten.

Voeg vervolgens in blokjes gesneden fruit toe. Kies hiervoor twee soorten naar eigen keus. Pureer het geheel vervolgens in de blender tot je eigen groene smoothie.

Groene smoothies en de gezondheid

Bron: Sam99929, PixabayBron: Sam99929, Pixabay
Groene smoothies zijn erg gezond en het dagelijks drinken van een groene smoothie kan dan ook veel positieve gevolgen voor de gezondheid hebben en zijn een goede basis tijdens het volgen van een dieet. Wel is de kans groot dat je erg moet wennen aan het drinken van groene smoothies. Je zult moeten wennen aan de aparte smaak van de groene smoothies, maar ook je lichaam zal moeten wennen. Je zult het drinken van groene smoothies dan ook geleidelijk moeten opbouwen. De eerste dagen nadat je bent begonnen met het drinken van groene smoothies kun je last krijgen van misselijkheid, buikkrampen en diarree. Deze klachten zijn onschuldig en worden waarschijnlijk veroorzaakt ten gevolge van ontgiftiging door dat je lichaam opeens zeer veel goede stoffen binnen krijgt.

Positieve effecten van groene smoothies zijn.

Het drinken van groene smoothies zorgt voor...
  • Meer energie
  • Een beter immuunsysteem
  • Een betere huid
  • Een betere stoelgang
  • Een betere bloeddruk
  • Stimulering van het afvallen

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Groene Smoothies. Wat zijn groene smoothies?Groene Smoothies. Wat zijn groene smoothies?Smoothies zijn op het gebied van voedsel een gezonde trend, en groene Smoothies worden ook steeds bekender. Groene Smoot…
Groene spinazie smoothieGroene spinazie smoothieEr zijn talloze recepten voor overheerlijke smoothies, maar heb jij de spinazie smoothie al geprobeerd? Alle ingrediënte…
Groene smoothies voor meer energieGroene smoothies voor meer energieGelukkig zijn steeds meer mensen zich ervan bewust dat de kwaliteit van groenten en fruit niet meer is wat het ooit gewe…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Afvallen met behulp van groene smoothies"

Reacties

Sg, 10-06-2014 19:15 #4
Hoi,

Hoeveel groene smoothies mag/moet je per dag om resultaat te behalen in geval van afvallen :)

Gr. sg Reactie infoteur, 11-06-2014
Goedemorgen,

Een precies antwoord over het gewichtsverlies is niet te geven, maar lees http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/dieet/77296-succesvol-afvallen-met-lekkere-smoothies.html en laat maar weten hoe je gewichtsbeheersing verloopt. Het beste kun je een dagboekje bijhouden en je zult zien dat je resultaten boekt.

TekstsSchrijverT

Naamgreetje, 10-06-2014 15:00 #3
Hallo.
Ik wil graag nog een tip geven.want om niet teveel fruit te nemen kun je keuken kruid gaan gebruiken. Bv citoen mellise of munt.bv chocolade munt.aardbeien munt turkse munt.
Deze kruiden met groene groente en water en halve stuk fruit op 500ml smoothie.
En die kruiden kun je haast het hele jaar eten.kosten nog geen 2 euro en je hebt er jaren plezier van.
Groetjes Greetje. Reactie infoteur, 11-06-2014
Hoi Greetje,

Dank voor de tip, het is een nieuw artikel waard.

TekstSchrijvert

Gre, 07-04-2014 10:59 #2
Hallo, ik val al lekker af met de smooties, maar ik ruik nu uit mijn mond? Voorheen nooit problemen mee, iemand een idee wat eraan te doen?
groeten Gre Reactie infoteur, 08-04-2014
Beste Gre,

Het ruiken uit de mond is erg vervelend. Een algemeen advies is niet te geven, maar bij de behandeling van slechte adem staat een goede mond- en gebitsverzorging natuurlijk wel centraal. Lees het artikel http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/dieet/117530-slechte-en-stinkende-adem-tijdens-het-volgen-van-een-dieet.html maar eens. Overigens is bij halitose een tandheelkundige controle en behandeling voor veel mensen de eerste keus. Natuurlijk kan daarna of daarnaast ook gekozen worden voor het gebruik van een tongschraper en/of een mondspoelmiddelen. Als niets een resultaat oplevert dan kan je een bezoek aan een halitosepolikliniek overwegen.

Succes en sterkte en laat maar even weten wat de oplossing was.

TekstSchrijverT

Hanneke, 05-04-2013 07:44 #1
Wat mag je naast groene smoothie's door de dag heen nog meer gebruiken? en hoeveel cl/liter moet je drinken van die smoothie's?
gr Hanneke Reactie infoteur, 20-05-2013
Door het drinken van groen smoothies zul je niet alleen voldoende vitaminen en mineralen binnen krijgen, maar ze zullen ook het afvallen aanzienlijk bevorderen. De hoeveelheid hangt af van wat je normaal gewend bent te drinken.

Infoteur: Tekstschrijvert
Laatste update: 22-03-2017
Subrubriek: Dieet
Special: Lichaam en geest
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!