InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Een koolhydraatarm dieet

Een koolhydraatarm dieet

In ons dagelijks eetpatroon zitten veel koolhydraatrijke producten, zoals aardappelen en brood. Vandaar dat ons lichaam koolhydraten als primaire energiebron gebruikt. Bij het volgen van een koolhydraatarm dieet worden weinig koolhydraten genuttigd: maximaal 60 gram per dag. Door minder koolhydraten te eten wordt het lichaam gedwongen een andere energiebron te zoeken: lichaamsvet. Na enkele dagen weinig koolhydraten te eten schakelt het lichaam over naar deze nieuwe energiebron. U kunt een bestaand koolhydraatarm dieet volgen, zoals Atkins, of zelf een eetschema opstellen. Maar welke producten zijn geschikt voor een koolhydraatarm dieet? En welke producten juist niet?

Aardappelen, pasta’s en rijst?

Het eten van aardappelen, pasta’s en rijst is bij deze dieetvorm niet mogelijk aangezien deze producten grotendeels uit koolhydraten bestaan. Ook brood bestaat uit voor een groot deel uit koolhydraten, en kan tijdens een koolhydraatarm dieet dus niet genuttigd worden. Wel kunnen deze producten vervangen worden door koolhydraatarme producten: aardappels kunnen bijvoorbeeld vervangen worden door bloemkool. Het nadeel is dat het eten tijdens een koolhydraatarm dieet al snel minder ‘vult’ aangezien de koolhydraatrijke producten bijna altijd bij een maaltijd geserveerd worden. Een voordeel is echter dat het hongergevoel na de eerste paar dagen al zal staken, doordat het lichaam van de zogenaamde suikerverslaving wordt genezen.

Welke groenten passen het best bij een koolhydraatarm dieet?

Met name groengekleurde groenten bevatten veel belangrijke voedingsstoffen voor het lichaam. Denk aan ijsbergsla, ruccola, broccoli en spinazie. Verder is het belangrijk zoveel mogelijk verse groenten of diepgevroren groenten te nuttigen, aangezien groenten in blik of pot vaak suikers bevatten. Groenten bevatten van zichzelf koolhydraten, de ene soort echter aanzienlijk meer dan de andere. De groentesoorten die koolhydraatarm zijn zijn asperges, aubergines, bloemkool, champignons, knoflook, komkommers, kolen (diverse soorten), paprika’s, bieten, prei, sla, uien en witlof. Probeer de zoetere groenten zoals wortelen te vermijden. Natuurlijk is dit erg afhankelijk van de hoeveelheid: wanneer u een salade maakt kunt u daar best één of twee worteltjes aan toevoegen, maar 200 gram wortelen is dan weer niet verstandig bij het volgen van een koolhydraatarm dieet.

Is zuivel toegestaan?

Hoewel zuivel in eerste instantie vaak geen of amper koolhydraten lijkt te bevatten, worden slechts enkele zuivelproducten aangeraden bij het volgen van een koolhydraatarm dieet. Dit vanwege het feit veel zuivelproducten lactose bevatten, en dit in ons lichaam wordt omgezet in glucose (suiker). Zuivel dat wel genuttigd kan worden, zijn: kazen (brie, gouda, camembert), boter en eieren. Met name eieren zijn belangrijk omdat het lichaam bij een koolhydraatarm dieet behoefte heeft aan eiwitten.

En fruit?

Veel fruitsoorten bevatten suiker. Er is echter een aantal soorten dat relatief weinig suiker bevat en daarmee binnen een koolhydraatarm dieet wel de nodige vitamines kan geven: aardbeien, meloenen (diverse soorten), peren en tomaten. Het nuttigen van fruit wordt echter wel met mate aangeraden.

Mogen noten wel?

Alhoewel noten vrij veel koolhydraten bevatten (gemiddeld 15 gram per 100 gram noten), bevat deze productgroep veel belangrijke voedingsstoffen voor het lichaam. Het eten van noten is daarom ook bij een koolhydraatarm dieet wél aan te raden! Nootsoorten die wat minder koolhydraten bevatten, zijn: pecannoten, walnoten, pistachenoten, hazelnoten, macadamia’s en amandelen. Hoewel pinda’s en cashewnoten ook relatief weinig koolhydraten bevatten zijn deze niet geschikt voor een koolhydraatarm dieet omdat deze noten zetmeel bevatten.

Wat mag dan wel veel gegeten worden?

Met name vlees- en visproducten mogen in grotere hoeveelheden gegeten worden. Daarbij is het belangrijk verse producten te nuttigen en verwerkte producten als hot dogs en lekkerbekjes achterwege te laten. Probeer daarbij gevarieerd te eten en voldoende te drinken om de door vetverbranding vrijgekomen zuren weg te spoelen.

Lees verder

© 2014 - 2019 Kennisbox, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Een koolhydraatarm dieet"

Infoteur: Kennisbox
Gepubliceerd: 30-06-2014
Subrubriek: Dieet
Medische informatie…
Schrijf mee!