InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Hoeveel koolhydraten kan je per dag eten om af te vallen?

Hoeveel koolhydraten kan je per dag eten om af te vallen?

Hoeveel koolhydraten kan je per dag eten om af te vallen? De beste manier om gewicht te verliezen is om je dagelijkse hoeveelheid koolhydraten beperken. Koolhydraat-arme diëten leiden tot een afname van het hongergevoel en zorgen voor meer verzadiging. Het gevolg hiervan is dat je makkelijk afvalt zonder dat je voortdurend calorieën hoeft te tellen of je druk hoeft te maken over hoeveel je precies eet. Maar hoeveel koolhydraten kan je nou precies eten om toch op eenvoudige wijze gewicht te verliezen? Dat is natuurlijk voor een groot deel afhankelijk van je lichaam en van je persoonlijke situatie. Toch zijn er bepaalde criteria waar je je aan kan houden.

Waarom een koolhydraatarm dieet?

In de afgelopen 50 jaar hebben wereldwijde gezondheidsinstanties het advies gegeven om een vetarm dieet met weinig calorieën te volgen om af te vallen. Dit advies geldt tegenwoordig nog steeds ook al hebben inmiddels tientallen studies bewezen dat koolhydraatarme programma's vele malen effectiever zijn. Uit deze onderzoeken is gebleken dat een koolhydraatarm dieet, waarbij koolhydraten vervangen worden door voldoende eiwitten en vetten, het hongergevoel beperkt met als gevolg dat men vanzelf minder calorieën tot zich neemt. Vervolgens werd ook ontdekt dat deze voedingswijze de bloedsuikerspiegel en de bloeddruk laat dalen en een positief effect heeft op het cholesterolgehalte.

Hoeveel koolhydraten mag ik dagelijks hebben?

Een koolhydraatarm dieet kent niet een exacte definitie. Dit kan inhouden in dat bijvoorbeeld 50 gram koolhydraten per dag veel is voor de een, maar niet voor de ander. Hoeveel koolhydraten je per dag mag eten om af te vallen is afhankelijk van je gezondheid, hoe actief je bent, je leeftijd, lichaamssamenstelling en meer van dat soort zaken. Mensen met veel spieren, zoals bijvoorbeeld bodybuilders, kunnen veel meer koolhydraten tot zich nemen dan een ander, omdat spieren glucose verbruiken. Ook hangt het af van de doelen die je je gesteld hebt: wil je snel en veel afvallen, dan is het beter om de koolhydraten tot een minimum te beperken. Probeer zelf na te gaan hoe je lijf reageert op meer of minder koolhydraten, je komt er dan eenvoudig achter hoeveel je kan eten. Je kan daarbij een aantal richtlijnen aanhouden.

100g - 150g per dag

Dit is niet extreem laag, maar is een middelmatig beperkend dieet. Het is ideaal voor mensen die veel spieren hebben of bijzonder actief zijn. Ook is deze hoeveelheid aan te raden als je gewoon op gewicht wilt blijven. Met een bijzonder snelle stofwisseling is het ook mogelijk om met deze hoeveelheid koolhydraten af te vallen, hoewel de meeste mensen toch lager moeten gaan zitten. Met deze hoeveelheid kan je dagelijks alle groenten en fruit eten en daarnaast een kleinere hoeveelheid granen of aardappelen.

50g - 100g per dag

Dit is een range waarbinnen je eenvoudig kan afvallen en toch van een aantal koolhydraten kan genieten zoals een paar stuks fruit. Ook is deze hoeveelheid ideaal voor mensen die hun doelgewicht al bereikt hebben en alleen op gewicht willen blijven, maar wel gevoelig zijn voor meer koolhydraten. Met deze range kan je voldoende groente en een paar stuks fruit per dag eten. Een kleine hoeveelheid aardappelen is vaak ook nog mogelijk.

20g - 50g per dag

Dit is de hoeveelheid waar mensen de meeste voordelen voor de gezondheid ervaren en tegelijkertijd op de snelst mogelijke manier gewicht verliezen. Wanneer er minder dan 50g koolhydraten per dag gegeten wordt, maakt je lijf ketonen aan die het brein van energie voorzien. Je hongergevoel neemt zeer sterk af en je verliest automatisch gewicht. Met deze range kun je genieten van voldoende groente, een hoeveelheid bessen en nog wat sporen van koolhydraten van avocado's en noten en zaden.

Lees verder

© 2014 - 2019 Kennisbox, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Koolhydraatarm dieet: Zonder koolhydraten snel afvallenWil je snel afvallen, liefst binnen een week? Wil je vlees en vis kunnen eten zoveel je wilt? Wil je gewicht blijven ver…
Waarom een koolhydraatarm dieet kan mislukkenWaarom een koolhydraatarm dieet kan mislukkenWetenschappelijke studies tonen aan wat veel ervaringsdeskundigen al lang hebben beweerd: een koolhydraatarm dieet (een…
Goed afvallen en een positieve stemming behouden kan!Goed afvallen en een positieve stemming behouden kan!Om stevig te kunnen afvallen maken veel mensen gebruik van een koolhydraatarm dieet. Op zich is dat een juiste insteek,…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: PublicDomainPictures, Pixabay
  • http://www.voedingscentrum.nl/nl.aspx
  • http://www.voedingnu.nl/

Reageer op het artikel "Hoeveel koolhydraten kan je per dag eten om af te vallen?"

Reacties

Kitty, 13-02-2018 18:51 #3
Hallo, mijn naam is Kitty, om kort en krachtig te zijn, ben 59 jaar, weeg nu rond de 78 kilo. lengte 163 cm. eet geen vlees wil graag beginnen om 5 kg af te vallen, eet al als ontbijt kwark mager met honing, drink groentesap zelf gemaakt, bieten gember bleekselderij grapefruit, sinaasappel, citroen, in mok. matzes met gekookt eitje, lunch matzes met eitje, diner groente met bataat of quinoa, kokosmelk, tel de calorieën, en koolhydraten, drink water na elke maaltijd, maak ook wel smoothies, van banaan avocado, ananas, amandelmelk chiazaadjes, kan ik nu nog meer doen is mijn vraag.

Bianca, 25-10-2015 16:05 #2
Ik wil toch even melden dat 20 gram echt veel te weinig is. Je hersenen hebben koolhydraten nodig om te functioneren. Ik raad men dus daarom af dit artikel serieus te nemen. Ik ben in een jaar 40kg afgevallen met 1000 calorieen per dag en mijn koolhydraten altijd tussen de 110 en 150 gram weten te houden (meestal rond de 125 gram). Onzin dus dat er staat 100-150 gram alleen voor op gewicht blijven is of voor gespierde mensen. Ik heb nooit gesport. Ben nooit super actief geweest ook niet tijdens het dieeten. Heb gewoon mijn voedingspatroon aangepast. En echt je valt zo'n 1,5kg per week af met goed water drinken erbij en met trage stofwisseling zoals ikzelf heb. Onzin artikel dit!

La-vie-en-rose (infoteur), 27-06-2015 08:33 #1
Goedendag,
ik heb een vraag over het koolhydraatarme dieet op de langere duur.
ik ben in januari hiermee begonnen, ik houd mij aan de grens van 20-50 gram koolhydraten per dag.
in de eerste maanden ben ik vier kilo afgevallen. niet heel erg veel maar toch, het is iets.
ik houd me nog steeds iedere dag netjes aan het dieet, ik heb hierin veel discipline.
het lijkt echter wel of mijn lichaam zich heeft aangepast aan de 'nieuwe situatie' want de laatste weken ben ik gewoon weer twee kilo aangekomen terwijl ik dus niets in mijn voedingspatroon heb veranderd.
hoe doorbreek ik die opgaande lijn nu weer?
ik kan moeilijk nog minder koolhydratem gaan eten, dat is niet meer gezond.

Infoteur: Kennisbox
Gepubliceerd: 21-07-2014
Subrubriek: Dieet
Special: Afslanken
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!