InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Waarom een koolhydraatarm dieet kan mislukken

Waarom een koolhydraatarm dieet kan mislukken

Waarom een koolhydraatarm dieet kan mislukken Wetenschappelijke studies tonen aan wat veel ervaringsdeskundigen al lang hebben beweerd: een koolhydraatarm dieet (een zogenaamd low carb dieet) waar gezonde vetten in zitten heeft wel degelijk resultaat. En dat niet alleen, het werkt zelfs beter dan een gelijkwaardig dieet waar weinig vetten in zitten. Door gezonde eiwitten en vetten te eten, in combinatie met een rijke portie groenten, val je niet alleen maar af maar voel je je ook beter en energieker. Toch is er een kleine groep mensen die moeite heeft met afvallen via een koolhydraatarm dieet. In de meeste gevallen heeft dit te maken met de volgende oorzaken.

Persoonlijke verschillen

De voornaamste oorzaak waarom mensen niet afvallen op een low carb dieet is dat de individuele verschillen nogal groot kunnen zijn. Ieder mens heeft een andere limiet als het aankomt op koolhydraten. Als gevolg van die diversiteit is het mogelijk dat sommige mensen maar zeer weinig koolhydraten kunnen verdragen indien zij in staat willen zijn om daadwerkelijk af te vallen. Waar de ene persoon flink gewicht verliest met een dagelijks limiet van 50 gram koolhydraten, valt de andere persoon pas af wanneer deze onder de grens van de 20 gram koolhydraten per dag duikt. Iedereen is anders en dit heeft tot gevolg dat je zelf moet testen wat het beste voor jou werkt.

Verborgen koolhydraten

Een tweede oorzaak is dat je maar al te vaak in de veronderstelling bent erg weinig koolhydraten te eten, maar als je vervolgens je dagelijkse menu onder de loep neemt, je tot de conclusie komt dat je ver boven je dagelijkse grens uitkomt. Dit kan onder meer komen door kant-en-klare producten te gebruiken waar soms nog veel verborgen koolhydraten in zitten. Bekijk daarom zorgvuldig de producten die je gebruikt en neem ook je dagelijkse menu eens zorgvuldig onder de loep.

Te weinig vetten

Als je een low carb dieet volgt, eet je uiteraard weinig koolhydraten. Die moeten dan ook vervangen worden door gezonde en voldoende vetten. Veel mensen zijn namelijk in de veronderstelling dat vet sneller verbrand wordt wanneer er ook weinig vetten gegeten worden. Die gedachte is simpelweg niet juist. In een ideale verhouding bestaat ten minste 60% van je dagelijkse energie-inname uit vetten.

Te veel of te weinig calorieën

Het klopt natuurlijk dat de hele bedoeling achter een low carb dieet is dat je geen calorieën hoeft te tellen. Dit is voor de meeste mensen ook inderdaad het geval. Toch zijn er sommige mensen die hier niet genoeg aan hebben en die ook hun energie-inname in de gaten moeten houden. Hou een week lang bij hoeveel calorieën je tot je neemt en schroef dit daarna een week lang naar beneden om te kijken of je dan wel gewicht verliest. Anderzijds zijn er ook mensen die juist te weinig energie tot zich nemen. Dit leidt er toe dat je stofwisseling op een laag pitje komt te staan en je vervolgens ook niet afvalt. Het beste wat je kunt doen is om te kijken hoe je lichaam reageert op meer of minder energie en je dieet hierop aanpassen.

Val je ondanks deze adviezen nog steeds niet af, neem dan een eerlijke kijk in de spiegel en analyseer of je er daadwerkelijk slanker uitziet. Vaak verlies je namelijk wel vet, maar weerspiegelt de weegschaal dit pas op een later moment omdat er tijdelijk meer vocht wordt vastgehouden. Het is daarom altijd aan te raden je vooruitgang met een meetlint bij te houden.

Lees verder

© 2014 - 2019 Kennisbox, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Koolhydraatarm dieet: Zonder koolhydraten snel afvallenWil je snel afvallen, liefst binnen een week? Wil je vlees en vis kunnen eten zoveel je wilt? Wil je gewicht blijven ver…
Goed afvallen en een positieve stemming behouden kan!Goed afvallen en een positieve stemming behouden kan!Om stevig te kunnen afvallen maken veel mensen gebruik van een koolhydraatarm dieet. Op zich is dat een juiste insteek,…
Montignac dieetHet Montignac dieet is een methode die rond de jaren 90 ontzettend populair is geworden om af te vallen. De methode is v…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Bykst, Pixabay
  • http://www.nubewust.nl/snel-afvallen/
  • http://www.vetvrij.com/waarom-populaire-dieten-niet-blijvend-werken.html

Reageer op het artikel "Waarom een koolhydraatarm dieet kan mislukken"

Reacties

Scorke, 08-07-2015 22:27 #2
Ella kha brood is nog veel te veel khd fruit mag ook niet in fase 1 teveel fruitSUIKERS in
meld je maar eens aan op deze facebook groep "Koolhydraatarm dieet, opweg naar een gezonde levensstijl!" beheerders die weten waar ze mee bezig zijn en vele goeie recepten ook broodvervangers

Ella, 01-07-2015 18:14 #1
Wij zijn een week bezig mijn man valt bijna niks af tot nu halve kilo hij heeft best veel overgewicht kan hem toch niet wegsturen met alleen wat yogert of kwart ongeveer eten voor een dag 2 koolhydraden arm brood 3 crackers koolhydraden arm sla met ui wat mayo komkommer schouderkarbonde met boontjes en yogert met sinasappel ikzelf denk dat het voor hem te weinig is

Infoteur: Kennisbox
Gepubliceerd: 06-08-2014
Subrubriek: Dieet
Special: Afslanken
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!