InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Het Caveman dieet: Het Paleo dieet

Het Caveman dieet: Het Paleo dieet

Het Caveman dieet wordt ook wel het Paleo dieet genoemd. Bij dit dieet is het de bedoeling dat je dezelfde voedingstoffen binnenkrijgt als de holbewoners van vroeger. De voornaamste reden om het Caveman dieet te volgen is om gewicht te verliezen. Het Caveman dieet is een andere benaming voor het Paleo dieet. Het Caveman dieet wordt meestal aangeduid als het holbewoner-dieet. Deze naam is te wijten aan het feit dat je dezelfde voeding binnenkrijgt als een holbewoner wanneer je het Caveman dieet volgt.

Het Caveman dieet is vooral gericht op de consumptie van grote hoeveelheden van echte, onbewerkte en niet-verpakte levensmiddelen die holbewoners vroeger ook aten. Met het Caveman dieet kun je gewicht verliezen, je geheugen verbeteren, je lichaam te ontgiften en je energieniveau omhoog te krikken.

Het Caveman dieet is niet gelijk aan de meeste moderne diëten. Die diëten mislukken bijna altijd omdat ze een absurde hoeveelheid wilskracht vereisen, die zeer onnatuurlijk is. Deze diëten zijn niet duurzaam omdat ze tegen de kern van onze natuurlijke instincten ingaan.

De typische do's van het Caveman dieet

  • Eet veel felgekleurde vruchten, zoals bessen, aardbeien en bladgroenten, die een holbewoner vroeger ook opgevallen zouden zijn. Eet in een ideaalsituatie ook de schil hiervan op, deze bevat namelijk de meeste voedingsstoffen en vezels.
  • Streef ernaar om 75% van je gewicht te eten in aantal grammen eiwit per dag. dit wil zeggen wanneer je 100 kg weegt je zou moeten streven naar 75 gram eiwitten per dag. Wanneer je intensief sport en dan voornamelijk aan gewichtheffen doet is het aan te raden om meer eiwitten te consumeren voor een beter herstel van de spieren.
  • Probeer jouw dagelijkse inname van koolhydraten te beperken tot 150 gram. Afhankelijk van je doelen kun je 50 tot 150 gram per dag consumeren.
  • Eet voedsel dat geen verslavende werking heeft en eet met mate. Wanneer je na het eten van een koekje bijvoorbeeld zin hebt in meerdere koekjes, kun je beter dat eerste koekje overslaan. Verslavende zoetigheden kun je het beste laten liggen. In plaats daarvan is het aan te raden om niet-suikerhoudende voedingsmiddelen te consumeren.
  • Als je merkt dat je honger hebt, is het aan te raden om je proteïne-inname en je vetinname te verhogen.

De typische dontís van het Caveman dieet

  • Vermijdt en idealiter elimineer suikers en voedingsmiddelen op basis van suiker (snoep, bakkerswaren enz.) in je dieet. Deze voedingsmiddelen veroorzaken een grote piek in jouw insulinegehalte. In het begin zal het volledig elimineren van deze voedingsmiddelen moeilijk zijn omdat het lichaam verlangd naar zoetigheden. Wanneer je echter langer het Caveman dieet volgt, zal het steeds makkelijker gaan om de zoetigheden links te laten liggen.
  • Vermijdt granen zoals: tarwe, brood, pasta en haver. Granen zitten vol met eenvoudige koolhydraten en suikers. Daarnaast zorgen deze granen voor insulinepieken die weer leiden tot het verlangen naar meer zoetigheid.
  • Vermijdt voedingsmiddelen die worden bewerkt zoals margarine en plantaardige oliën (bewerkte en geraffineerde), kant-en-klaar maaltijden etc. Holbewoners aten deze vroeger ook nooit
  • Vermijdt alle voedingsmiddelen die je opa niet zou herkennen.
  • Vermijdt peulvruchten (zoals bonen en pinda's enz.), ze zijn een grote bron van koolhydraten met weinig eiwitten. Daarnaast zijn ze moeilijk voor ons lichaam om te verteren. Heb je ooit gemerkt hoeveel maag-darmklachten je krijgt na het eten van peulvruchten?
© 2014 - 2019 Bankdrukker, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Paleo dieet: eten wat men in de oertijd atPaleo dieet: eten wat men in de oertijd atHet modern dieet dat bekend staat als het Paleotische dieet (afgekort met paleo), staat ook wel bekend als het steentijd…
Het Paleo dieetDenk je ook wel eens aan de tijd van holbewoners en wat die aten? Wist je dat de voeding die de holbewoner jaren geleden…
Afvallen met het Paleo dieetAfvallen met het Paleo dieetHet Paleo dieet is helemaal terug van weggeweest. Je hoort er steeds meer over. Dit is niet zo verwonderlijk want het bl…
Het Sonoma dieetHet Sonoma dieetHet Sonoma dieet is een dieet dat begin januari 2006 gelanceerd is in Amerika. Dit dieet is bedacht door de Amerikaanse…
Bronnen en referenties
  • http://lowcarbdiets.about.com/od/paleodietcavemandiet/p/paleodietintro.htm

Reageer op het artikel "Het Caveman dieet: Het Paleo dieet"

Infoteur: Bankdrukker
Gepubliceerd: 06-08-2014
Subrubriek: Dieet
Medische informatie…
Schrijf mee!