InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Het paleodieet: Eten zoals de natuur het bedoeld heeft

Het paleodieet: Eten zoals de natuur het bedoeld heeft

Het paleodieet: Eten zoals de natuur het bedoeld heeft Het paleodieet, ook wel het jager-verzamelaardieet of het paleolithisch dieet genoemd, dankt zijn naam aan het paleolithicum (de oude steentijd), een tijdperk van 2.500.000 tot 10.000 jaar geleden. Het dieet is gebaseerd op de veronderstelde voeding van onze voorouders uit die periode. In feite gaat het paleodieet terug naar de basis. Bewerkt voedsel wordt zoveel mogelijk geschrapt uit het eetpatroon, omdat dit onnodige en ongezonde toevoegingen zou bevatten. Onbewerkt, natuurlijk voedsel is de basis voor een paleo-levensstijl.

Het idee achter het paleodieet

De naam paleodieet doet vermoeden dat het een dieet is om gewicht te verliezen, maar het is meer dan dat. Het paleodieet wordt over het algemeen meer beschouwd als een levensstijl en niet zozeer als een manier om gewicht te verliezen, al is dit wel een logisch gevolg van deze levensstijl. In de jaren zeventig van de twintigste eeuw bracht gastro-enteroloog Walter L. Voegtlin de paleolithische manier van eten onder de aandacht. Door te eten zoals onze voorouders dat vermoedelijk deden, zou niet alleen overgewicht worden tegengegaan, maar zouden we ons fitter en energieker voelen en minder kans hebben op welvaartsziekten. Wat de natuur ons in de eerste instantie niet biedt, hebben we niet nodig en zou zelfs schadelijk voor ons zijn. Het is echter nooit bewezen dat deze manier van leven bijdraagt aan een betere gezondheid. Verschillende studies hebben zelfs de logica achter het dieet en de werking in twijfel getrokken.

Welke producten zijn paleo?

Kort samengevat zijn alle producten waar onze voorvaderen ruim beschikking over hadden geschikt voor een paleo-levensstijl. Voorbeelden hiervan zijn:
  • Vis, zoals baars, tonijn en zalm
  • Vlees, zoals lam, varken, rund, os en kip
  • Groenten
  • Fruit, waarbij de voorkeur uitgaat naar rood fruit
  • Noten, maar wel met mate
  • Natuurlijke oliën, zoals kokosolie of olijfolie
  • Eieren
  • Zeevruchten

Welke producten zijn niet paleo?

Producten die bewerkt zijn, waarbij geraffineerde koolhydraten een van de grote boosdoeners is. Denk hierbij aan:
  • Brood
  • Aardappelen
  • Pasta
  • Crackers
  • Bami
  • Granen
  • Bonen
  • Peulvruchten

Zaken als snoep, koek en chips passen uiteraard ook niet in binnen het paleodieet. Hoe meer een product bewerkt is, hoe minder paleo het is.

Twijfelachtige producten

Over sommige producten wordt verschillend gedacht door mensen die een paleo-levensstijl hanteren. Een voorbeeld hiervan is melk. Is melk nu wel of niet paleo? Sommige mensen met deze levensstijl drinken geen melk, omdat zij denken dat men in tienduizenden jaren geleden ook geen koeien gingen melken om zich van deze drank te voorzien. Anderen drinken wel zo nu en dan een glas melk. Het verschil in gedachten geldt voor alle zuivelproducten.

Is het paleodieet dan wel haalbaar?

Voor de mensen die paleo leven wel. Niet iedereen leeft 100% paleo, maar in plaats daarvan hanteren zij het 80/20-principe. Met andere woorden: Van wat zij per dag eten is minimaal 80% paleo en het resterende percentage mag niet paleo zijn. Als je net begint met deze manier van leven, zal je absoluut moeten wennen en nadenken bij alles wat je wilt eten of het wel of niet paleo is. Hoe langer je er mee bezig bent, hoe natuurlijker het voor je wordt. In de oude steentijd konden mensen ook leven van het eten dat ze voor handen hadden, dus waarom zouden wij niet van diezelfde producten kunnen leven? Dat is de gedachte. Er zijn op internet veel paleorecepten te vinden, van ontbijt tot lunch en van diner tot tussendoortjes. Ook kun je je hier aanmelden om wekelijks een nieuw recept in je mailbox te ontvangen.
© 2015 - 2020 Mileena, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Lg311, Pixabay
  • http://www.paleodieet.nl/is-zuivel-toegestaan-tijdens-het-paleo-dieet/
  • http://www.paleorecepten.nl/
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Paleodieet
  • http://www.paleo.nl/
  • http://www.paleo-lifestyle.nl/wat-is-het-paleoprincipe/wat-is-paleo/

Reageer op het artikel "Het paleodieet: Eten zoals de natuur het bedoeld heeft"

Infoteur: Mileena
Laatste update: 01-06-2017
Subrubriek: Dieet
Medische informatie…
Schrijf mee!