InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Paleo dieet: eten wat men in de oertijd at

Paleo dieet: eten wat men in de oertijd at

Paleo dieet: eten wat men in de oertijd at Het modern dieet dat bekend staat als het Paleotische dieet (afgekort met paleo), staat ook wel bekend als het steentijd dieet. Het is een dieet waarbij men eet wat de voedselverzamelaars, jagers en vissers aten: vis, vlees, groente, fruit en noten. Granen, zuivel, zout, toegevoegd suiker en olie worden gemeden.

De geschiedenis van het Paleo dieet

In de jaren 70 werd dit dieet voor het eerst populair gemaakt door Walter L. Voegtlin. Sindsdien is het concept door veel verschillende mensen onderzocht en gepromoot in boeken. Het idee achter het paleo dieet is het volgende: genetisch gezien verschilt de moderne mens niet veel van de jagers, verzamelaar en vissers, om die reden zijn de eetgewoontes van de bewoners uit de steentijd zeer geschikt voor de mens van nu. Hun dieet zou het ideale dieet zijn voor de moderne mens. Verder predikte Voegtlin dat de mens van oorsprong meer voldoet aan het plaatje van een carnivoor, daarom zou de mens meer dierlijke vetten en proteine nodig hebben dan koolhydraten.

Sinds de onderzoeken en beweringen van Voegtlin, zijn er velen anderen geweest die zich intereseerden in het paleo dieet. Zij beweerden ook dat het paleo dieet bepaalde ziektes kan voorkomen, zoals diabetes, hart en vaatziektes, obesitas en veel ziektes die te maken hebben met de vertering.

Het idee achter het paleo dieet is vooral heel controversieel onder dietisten en anthropologen. Zij zijn geen voorstanders van het dieet. Tegenstanders van het dieet vinden dat men niet zomaar aan kan nemen dat het dieet ideaal is voor de moderne mens omdat de mens genetisch gezien weinig veranderd is sinds de steentijd. Europeanen die al gemiddeld 500 generaties lang leven van een agrarisch dieet, zijn hier op bepaalde manieren aan aangepast. Ook meent men dat elke dieet voor en nadelen heeft. Van elk dieet zullen bepaalde mensen ziek worden en zullen andere mensen zich beter voelen. Dit heeft ook te maken met natuurlijke selectie.

Het paleo dieet in de praktijk

In het paleo dieet wordt alleen gegeten wat onze voorvaderen ook aten. Dit zijn planten en dieren. Wanneer je deze eisen vertaald naar de moderne tijd, betekend het dat gecultiveerde planten en dieren, eventueel gefokte, gegeten kunnen worden. Alles wat in de steentijd gevangen kon worden, of verzameld, is goedgekeurd. Omdat zuivel, graanproducten, peulvruchten, suiker, zout en olie in de tijd van de jagers, verzamelaars en vissers niet voorkwamen, zijn deze voedingsstoffen niet goedgekeurd. Alle toegestane voedingsstoffen mogen bereid worden zoals men wil, het is niet verplicht ze rauw te eten. Dit deed men namelijk in het verleden ook zo. Het wordt geadviseerd om zo veel mogelijk te varieren met de groentes in het dieet, dit is beter voord e gezondheid.

Wat betrefd drinken is het dieet niet ingewikkeld. Zuivel wordt uiteraard gemeden. Ook alcoholische dranken staan op het lijstje met verboden middelen. Wel goedgekeurd zijn water en in mindere mate thee.
© 2010 - 2019 Niamh, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Paleo dieet: eten wat men in de oertijd at"

Infoteur: Niamh
Gepubliceerd: 07-06-2010
Subrubriek: Dieet
Medische informatie…
Schrijf mee!