InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Adem stinkt naar ontlasting

Adem stinkt naar ontlasting

Adem stinkt naar ontlasting Hier wordt niemand vrolijk van: een stinkende adem die ook nog eens naar ontlasting of poep ruikt. Vaak ben je jezelf niet bewust van het feit dat de adem zo stinkt, totdat anderen je erop wijzen. Ook kan je het zelf ontdekt hebben door een vieze smaak in de mond. Waarom stinkt de adem soms zo erg en wat kan je ertegen doen?

Oorzaak van een naar ontlasting stinkende adem

Een van de meest voorkomende oorzaken voor een stinkende adem is een slechte mondhygiëne. Voedselresten die achterblijven vormen een goede voedingsbron voor bacteriën. Bacteriën voeden zich en vermenigvuldigingen zich snel. Hierbij scheiden ze gassen uit. Deze gassen verspreiden een lucht die naar onthaasting ruikt. Vooral achterop de tong nestelen bacteriën zich graag, verborgen tussen de papillen. Ook tussen de tanden, waar voedselresten vaak achterblijven, vinden bacteriën hun plek.

Een andere oorzaak kan in de keel of de maag liggen. Een maagzweer bijvoorbeeld of een ontsteking in de keel of de maag. Bacteriën die zich hierin bevinden produceren een stinkende gaslucht, die goed te ruiken is als een poeplucht. In slechts 10 procent van de gevallen van een stinkende adem is de maag of keel de bron van ellende.

Zeer zelden komt er ontlasting via de mond naar boven. Dit gebeurt wanneer de darmen verstopt zijn door bijvoorbeeld een tumor, een verkleving of een verstopping. Er wordt dan gebraakt waarbij het braaksel kleine stukjes ontlasting vanuit de darmen bevat. Voorafgaande aan dit braken zal er al enige tijd last zijn van een stinkende adem die naar ontlasting ruikt, vooral in combinatie met boeren laten.

Waarom merk je niks van je eigen mondgeur?

Een ander ruik je soms op meters afstand, maar als je zelf uit je mond stinkt dan lijk je dat niet te ruiken. Wat is hier de reden van? De neus vangt continue nieuwe geuren op. Geuren die lange rijd in de neus blijven hangen, worden niet meer opgenomen in de hersenen. Dit komt door gewenning: de hersenen registreren zo vaak achter elkaar dezelfde geur dat hier niet meer op gereageerd wordt. Vaak merk je dus zelf helemaal niks van een vieze adem. Toch kan je het in bepaalde gevallen wel goed merken: je proeft het. Vooral tijdens het ''smakken' komt er een vieze lucht naar boven die sterk aan ontlasting doet denken. Het prettigst is het wanneer anderen je erop wijzen. In veel gevallen gebeurt dit niet omdat mensen zich generen om dit te vertellen. En dat is jammer, want hierdoor worden veel mensen buitengesloten of krijgen een stempel opgedrukt zonder de reden hiervan te weten.

Sommige mensen raken hierdoor zelfs in een isolement: ze voelen zich afgewezen en durven zich niet meer onder de mensen te begeven. Het is zelfs zo erg dat sommigen stoppen met werken of hun studie. Had iemand ze er eerder op gewezen, dan was er direct iets aan de mondgeur te doen. Want in de meeste gevallen is een vieze adem heel goed te behandelen.

Behandelen: nooit meer stinken

De behandeling van een vieze adem is vaak betrekkelijk eenvoudig: een goede mondhygiëne. Met stokers, flosdraad of ragertjes tussen de tanden kan makkelijk etensresten worden verwijderen. Nog wel belangrijker bij een stinkende adem is het schoonmaken van de tong. Vooral achter op de tong nestelen zich veel bacteriën. Met een tongschraper kan de tong goed schoongemaakt worden en ontdaan worden van bacteriën. In het begin zal er een braakneiging ontstaan: blijf dagelijks volhouden in het schoonmaken. Na enkele dagen merk je dat het vanzelf beter gaat. Met een speciale mondspoeling worden bacteriën snel gedood, zoals met chloorhexidine. Let echter op met het gebruik hiervan: teveel spoelen met dit middel doodt te vaak ook de goede bacteriën in de mond. Soms is een bezoek aan de mondhygiëniste nodig, die de mond en dan vooral het tandvlees grondig schoonmaakt.

In het minder vaak voorkomende geval dat de slechte adem vanuit de keelholte of maag afkomstig is, is een bezoek aan de arts noodzakelijk. Spoelen met mondspoelingen, pepermuntjes eten en vaak de tanden poetsen is slechts symptoombestrijding en neemt de oorzaak niet weg.

Wanneer er sprake is van een ernstige verstopping waarbij de stoelgang niet meer normaal functioneert in combinatie met een naar ontlasting stinkende adem, schakel dan direct een arts in. Met zo een grote verstopping moet men niet te lang door blijven lopen. In de meeste gevallen wordt er een poeder of drank voorgeschreven die sterk laxerend werkt.
Gerelateerde artikelen
Wat te doen aan een slechte ademWat te doen aan een slechte ademEen slechte adem kan een enorme spelbreker en afknapper voor anderen zijn. Maar vaak heeft iemand met een slechte stinke…
Slechte adem: een poeplucht in de mondSlechte adem: een poeplucht in de mondEen stinkende geur uit de mond: niets is zo vervelend. Vaak heb je het zelf niet eens in de gaten, totdat iemand zo lief…
Slechte adem - wat kan je er aan doen?Slechte adem - wat kan je er aan doen?Veel mensen hebben er last van, een slechte adem. Sommige mensen hebben het zelf niet door en andere mensen denken dat z…
Voorkom vieze lucht uit je mond en zweetgeur rond de okselsVoorkom vieze lucht uit je mond en zweetgeur rond de okselsHeel gênant als je iemand tegen komt die vies uit zín mond ruikt of andere vervelende lichaamsgeuren produceert. Je vraa…
Oorzaak van een slechte ademOorzaak van een slechte ademEen slechte adem is niet altijd zelf merkbaar. Vaak wijzen anderen je hierop. Het blazen in de hand en dan ruiken werkt…

Reageer op het artikel "Adem stinkt naar ontlasting"

Reacties

Pietjepuk, 13-10-2016 17:55 #2
Soda water drinken met citroen klinkt raar maar het helpt.

Hellen, 17-04-2016 13:39 #1
Ik ben 65 jaar jong met een goed gebit. Volgens tandarts een 8 met goed tandvlees en iedere ochtend tongschrapen, flossen etc. Toch een rot(te) lucht op elk moment v.d. dag volgens echtgenoot! Pepermuntjes, rennies en smintjes om het ergste te verdoezelen.
Volgens mij is mijn maag en/of darmsysteem de oorzaak. Heb een gevoelige maag, te vet eten (snel misselijk). Wat kan doen om nog niet meteen naar de huisarts te hoeven. Wie heeft een tip waar ik wat aan heb? Noodkreet!

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 01-02-2013
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!