InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Wat te doen aan een slechte adem

Wat te doen aan een slechte adem

Wat te doen aan een slechte adem Een slechte adem kan een enorme spelbreker en afknapper voor anderen zijn. Maar vaak heeft iemand met een slechte stinkende adem of vieze adem het zelf niet in de gaten, omdat anderen het niet vertellen. Toch kampt grofweg 15 à 20 % van de mensen met een vieze mondgeur en een stinkende mond. Voeding, zoals melk, kaas, yoghurt en roomijs, kunnen halitose veroorzaken door de afbraak van de eiwitten veel stank. Dit zorgt voor een slechte adem en een vieze smaak in de mond. Of uien en knoflook. Wat kunt u doen aan een slechte adem en het helpen voorkomen?

De mondholte is vaak de bron van een vieze mondgeur

De mondholte is de belangrijkste bron van een slechte adem. Daarbij is het achterste deel van de tong meestal de veroorzaker van mondgeuren. Het is een ideale plaats voor micro-organismen, doordat het nogal ruw van vorm is en diepe groeven heeft. Bovendien is het daar zuurstofarm wat de productie van zwavelhoudende stoffen verder bevordert.

Mond- en tandhygiëne en slechte adem

De meest voorkomende oorzaak is een slechte mond- en tandhygiëne. Denk aan een tandvleesontsteking. Plak betekent vele duizenden bacteriën die continu zwavelhoudende stoffen produceren. Poets uw tanden minstens twee maal per dag. Vergeet ook het tanden flossen en een geregelde tandartscontrole niet. Ook gaatjes of problemen met de spijsvertering kunnen de vieze lucht van halitose veroorzaken. Denk aan een mondspoeling met chloorhexidine.

Het tandvlees en een slechte adem

Het tandvlees is namelijk gevoelig voor allerlei bacteriële ontstekingen en kan veel stank veroorzaken. Ook de holle ruimte rond uw kiezen zijn beruchte plekken. Daarnaast kunnen er allerlei problemen zijn met de spijsvertering, de speekselvoorziening of is er sprake van een verkeerd voedselpatroon. Het veel eten van suikers veroorzaakt gisting en daarmee de onaangename reuk. Ook kunnen medicijnen het speekselgebrek bevorderen, met vieze mondgeuren als gevolg. Sommigen, zoals Hannah Kohn, zien de spijsvertering als belangrijkste oorzaak van een slechte adem. Zij schrijft extra vitamine B6 voor. Ook Leonard Mervyn noemt hierbij het B-vitaminecomplex als mogelijke oplossing ter vermindering van de kwaal.

Neusverkouden zijn kan een slechte adem en uit de mond ruiken tot gevolg hebben

Dat het niet altijd eenvoudig is om op te sporen waar de slechte adem aan ligt, blijkt ook wel uit het feit dat u ook als u verkouden bent of verkeert in een menstruatiecyclus een slechte adem kunt hebben. Bovendien hebben de meesten een slechtere adem als ze wakker worden. Een goed glas water verricht op dat punt wonderen.

Enkele andere oorzaken van een slechte adem

Dat kunnen vele oorzaken zijn. Ik noem er een paar:
  • Gebruik van knoflook, uien, bepaalde kruiden;
  • Zuivelproducten;
  • Koffie;
  • Nuttigen van tabak en alcohol;
  • Een maagzweer;
  • Een droge mond;
  • Een nier- of leverziekte;
  • Suikerziekte.

Oplossingen slechte adem voorkomen

De oplossing van een slechte adem, ook wel halitose genoemd, is mede afhankelijk van de oorzaak. Voor oorzaken door ziekten kunt u het beste een huisarts raadplegen. Voor het overige is een goede dagelijkse mondhygiëne belangrijk:
  • Poets uw tanden dagelijks minimaal tweemaal goed en maak ook de tussenruimten goed schoon met flosdraad, tandenstokers of raggertje.
  • Behandel ontstoken tandvlees, gingivitis genaamd. Bacteriën vermenigvuldigen zich tussen de tanden en het tandvlees en produceren zo een vervelend ruikende zwavelgeur.
  • Vergeet niet om ook de onderkant van uw tong te borstelen. Gebruik een tongschraper. De afbraak van eiwit en eiwitverbindingen op de tong is de meest voorkomende vorm van halitose. Dit komt door de tongplaque, een witgeel laagje op de tong, waardoor een sterk zwavelhoudende gassen ontstaan.
  • Gebruik minder zoetigheid en let op ruikende stoffen, zoals knoflook, uien, tabak of alcohol. Vaak merkt u het niet zelf, maar hebben anderen er last van.
  • Voorkom een droge mond. Dat is op zich niet altijd eenvoudig. Ouderen produceren meestal automatisch minder speeksel waardoor een slechte adem een kans krijgt. Dit heet xerostomie.
  • Ga naar halitoloog die vaststelt of de slechte adem uit uw neus, mond of beide komt. Dat geeft aan hoe een en ander het beste kan worden aangepakt. Hulpmiddelen van de halitoloog zijn daarbij een Oral Chroma-apparaat en de Halimeter.

Peterselie tegen knoflookgeur

De knoflookgeur verdwijnt met peterselie. Het is immers jammer om in het geheel geen uien en knoflook te gebruiken, want die zijn doorgaans zeer gezond: knoflook is gezond in huis en keuken. Verder zijn er in de handel allerlei mondspoelmiddelen en tongreinigers te verkrijgen. Let er daarbij wel op dat u ze vaak maar voor korte duur mag gebruiken en het effect meestal alleen maar cosmetisch is. Dat geldt ook voor pepermunt en dergelijke. Maar ook dat kan voor u en de ander al een hele verbetering zijn.

Slot wat doen tegen een slechte en vieze adem

Gelukkig is een slechte adem vaak nog vrij eenvoudig aan te pakken. Mooi, want voor velen is het een enorme afknapper.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Slechte adem (halitose)?Slechte adem (halitose)?Iedereen kan al wel eens last hebben van een slechte adem maar in bepaalde gevallen zijn de oorzaken ernstig. Hoe komt h…
Een slechte adem of halitose: oorzaken en oplossingenEen slechte adem of halitose: oorzaken en oplossingenEen slechte adem na het eten van bijvoorbeeld knoflook is niet zo erg, maar als je altijd last hebt van een slechte adem…
Halitose (slechte adem) volgens hoogleraar Edwin WinkelHalitose (slechte adem) volgens hoogleraar Edwin WinkelHoogleraar tandheelkunde Edwin Winkel wil het taboe op slechte adem (halitose) doorbreken. Volgens hem is het behandelen…
Slechte adem, hoe kom je ervan af?Slechte adem, hoe kom je ervan af?Iedereen heeft het wel eens, bij het opstaan of na een avondje flink stappen: een vieze smaak in de mond en slechte adem…
Tips als je vies uit de mond ruikt vanwege slechte ademTips als je vies uit de mond ruikt vanwege slechte ademZon 50 tot 60% van de volwassenen heeft wel eens een slechte adem vanwege stinkende zwavelgassen in de mond. Als je het…

Reageer op het artikel "Wat te doen aan een slechte adem"

Reactie

Etsel (infoteur), 17-08-2007 11:41 #1
Er zijn ook wetenschappers die menen dat een belangrijke oorzaak van een slechte adem, een slechte spijsvertering is. Op onverteerd voedsel levende rottingsbacterieën vormen stinkende gassen, die worden uitgademd. Met wijt dit aan een tekort aan vitamine B6. Bij de combinatie van een slechte spijsvertering en halitose dient men drie maal per dag een B-complex te slikken met steeds 20 mg vitamnine B6 extra en tweemaal per dag yoghurt eten. Reactie infoteur, 17-02-2018
Dank je wel voor je reaktie Etsel. Misschien delen ook andere lezers die ervaring. Dat de spijsvertering een zeer belangrijke rol speelt, lijkt echter wel buiten kijf.

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 27-03-2017
Subrubriek: Diversen
Special: Mooi en gezond
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!