InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Bleek tandvlees

Bleek tandvlees

Bleek tandvlees Aan de kleur van uw tandvlees, maar ook dat van een hond, kunt u zien of het gezond of ziek is. Is het roze, bleek of wit dan wel ontstoken rood van kleur, dan weet u waar u aan toe bent. Roze is prima, maar waar komt een bleek en wit tandvlees door en wat kunt u eraan doen? Waarschijnlijk is sprake van Candidose of spruw.

De kleur van het tandvlees is belangrijk

De kleur van uw tandvlees is een belangrijke indicatie van uw gezondheid en mondhygiëne:
  • Een roze kleur tandvlees en mondslijmvlies duidt op een gezond tandvlees;
  • Een rood tandvlees is een ontstoken tandvlees;
  • Een wit of bleek tandvlees komt meestal door een bekende schimmel, de Candida albicans, maar dit kan ook nog andere redenen hebben, waarover straks meer;
  • Een zwart tandvlees is zeldzaam. Het is een afgestorven stuk tandvlees, een bloeduitstorting of het gevolg van een wortelkanaalbehandeling of tandvleesoperatie .

Roze tandvlees is gezond, bloed niet snel, is goed aangesloten op de tanden en doet geen pijn. Maar ja, parodontitis en een bleek tandvlees komt ook vaak voor. Ik beperk me hier tot de oorzaken van het bleke tandvlees.

Bleek tandvlees hebben

U kunt een bleek tandvlees hebben, maar ook bleke plekken op het tandvlees. Bij bleke plekken, vaak rood omrand, spreken we over aften. Dat zijn kleine pijnlijke zweertjes in de mond die bijvoorbeeld kunnen ontstaan als u uitschiet met uw tandenborstel waardoor er kleine wondjes in het zwemvlies van de mond kunnen ontstaan. Een wit tandvlees beperkt zich niet tot een paar plekjes, maar de gehele mond. Het kan door een aantal redenen ontstaan:
  • Door een operatie;
  • Door een orale schimmelinfectie.

Na een operatie kan een infectie ontstaan met weefselsterfte en een bleek tandvlees als gevolg. Maar gelukkig zal hiervan in de meeste gevallen geen sprake zijn en hangt een wit tandvlees samen met een schimmelinfectie. De gist Candida albicans die ook elders op het lichaam voorkomt, geeft meestal geen problemen maar als de balans in het lichaam is verstoord en er onvoldoende weerstand is, gebeurt dat wel degelijk. Bij kleine kinderen of een baby kan sprake zijn van spruw, bij volwassenen spreken we in dit geval over Candidose. De bleke kleur kan ook op uw tong zitten. Het is wel weg te schrappen, maar blijft daarna pijnlijk.

Candidose, symptomen en oorzaken

De schimmelinfectie Candidose komt als aandoening vooral voor als:
  • U medicijnen inhaleert;
  • Bij chemotherapie;
  • Bij het gebruik van antibiotica;
  • Bij bloedarmoede, een tekort aan ijzer;
  • Bij een tekort aan vitamine B.

Bleek tandvlees genezen

Om de schimmelinfectie effectief te kunnen aanpakken, moet eerst duidelijk zijn welke situatie op u van toepassing is. Als u bijvoorbeeld door astma medicijnen inhaleert, kan worden bekeken of er voor u een alternatief is. Na een chemotherapie zal als het goed is het tandvlees zich ook weer herstellen, zodra uw weerstand zich weer verbetert. In geval van bloedarmoede zal de huisarts moeten bekijken wat hiervan de oorzaak is om gepaste maatregelen te treffen. Vaak denken mensen dat een wit tandvlees duidt op bloedarmoede, maar ook een gebrek aan vitamine B kan de oorzaak zijn. Meer specifiek zorgt vitamine B12 voor de aanmaak van rode bloedcellen in uw lichaam en kan daarmee bloedarmoede voorkomen en verhelpen. Vitamine B12 bevindt zich in dierlijk voedsel en voedingssupplementen. Laat daarom een wit tandvlees niet ongemoeid, maar ga ermee langs uw huisarts, want die kan u in de meeste gevallen snel verder helpen of doorverwijzen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Bleek tandvlees"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 07-06-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Mooi en gezond
Medische informatie…
Schrijf mee!