InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > De voordelen van oil pulling

De voordelen van oil pulling

De voordelen van oil pulling Ben je op zoek naar een relatief gemakkelijke en goedkope manier om je lichaam te zuiveren? Dan is de eeuwenoude Indische methode 'oil pulling' misschien een goed ritueel om mee te beginnen. Door iedere dag 20 minuten je mond met olie te spoelen, zouden enkele vervelende kwaaltjes als sneeuw voor de zon verdwijnen.

Wat is 'oil pulling'?

Oil pulling is een techniek waarbij je als het ware olie trekt en duwt tussen je tanden en in je gehele mondholte. Je neemt een lepel olie in je mond (niet doorslikken) en spoelt dit 20 minuten door je tanden. De olie die je hiervoor kan gebruiken is zonnebloemolie, kokosolie en sesamolie. Probeer een zo 'puur' mogelijke olie te gebruiken, liefst van biologische oorsprong. Na de olie 20 minuten door je tanden te spoelen spuug je het uit. Je zal merken dat de kleur van de vloeistof is veranderd. Als je genoeg hebt gespoeld, zal de vloeistof namelijk een witte kleur hebben. Dit betekent dat er afvalstoffen uit je lichaam naar je mond zijn gekomen, waardoor de olie een witte kleur heeft gekregen. Spoel deze vloeistof goed weg; het bevat namelijk veel bacteriën.

De voordelen van oil pulling

Er zijn verschillende voordelen die oil pulling met zich mee zou brengen. Deze voordelen zijn echter nooit wetenschappelijk bewezen.

Betere gezondheid van de mond

Allereerst zou oil pulling kunnen helpen bij het verbeteren van de hygiëne in je mond. Daarbij verhelpt het een slechte adem, gaat het gaatjes tegen, heeft het een positief effect op je tandvlees en helpt het bij loszittende tanden. Daarnaast zou oil pulling zorgen voor wittere tanden.

Betere algehele gezondheid

Aangezien de gezondheid van de mond samenhangt met de gezondheid van de rest van je lichaam, kan oil pulling een verlagend risico geven op hart-en vaatziekten, longontstekingen en diabetes. Het doel van oil pulling is in feite het ontgiften van je lichaam. Hierdoor ervaren mensen door middel van oil pulling vaker een betere nachtrust.

Mooiere huid

Veel mensen die aan oil pulling doen merken aanzienlijke vermindering van acne. Sommige personen beweren zelfs dat oil pulling hun acne volledig heeft laten verdwijnen. Dit lijkt met name veroorzaakt te worden door de ontgiftende werking van oil pulling.

Gezonder haar

Veel mensen zweren bij oil pulling omdat het hen gezonder haar lijkt te geven. Het haar lijkt namelijk op den duur minder breekbaar te worden en meer te glanzen.

Corrigeren hormoonbalans

Typische vrouwenkwaaltjes zouden eveneens verminderen door aan oil pulling te doen. Oil pulling zou namelijk de hormonale balans in je lichaam weten te herstellen.

Andere gezondheidsvoordelen

Ten slotte zou oil pulling de oplossing zijn om hoofdpijn te verminderen, te helpen bij mensen die lijden aan bronchitis en heilzaam werken bij personen die last hebben van eczeem en allergieën. Daarnaast zou deze methode zorgen voor een betere werking van de darmen wat komaf maakt met constipatie en/of diarree. Tenslotte zou oil pulling een ontstekingsremmende werking hebben. Hierdoor zou de methode bijdragen tot het voorkomen van diabetes en zelfs helpen bij aids en kanker. Aangezien het nog altijd niet wetenschappelijk bewezen is dat oil pulling effectief werkt, is het belangrijk hier niet volledig op te vertrouwen en bij dergelijke aandoeningen te vertrouwen op de conventionele geneeskunde.
© 2015 - 2019 Inekea, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Simpele manier van gebitsreiniging en ontgifting in éénSimpele manier van gebitsreiniging en ontgifting in éénHet schoonhouden van de tanden en kiezen doe je natuurlijk door middel van tandenpoetsen. Maar daarnaast is er nog een h…
Ontgiften: oilpullingOntgiften: oilpullingOntgiften is het wegwerken van ongewenste gifstoffen uit je lichaam. Hierdoor zou je je gezonder en energieker voelen. O…
Detox en ontgiften: oil pullingDetox en ontgiften: oil pullingDetox en ontgiften is hot! Je kunt geen tijdschrift openslaan of er staat wel een stukje over het ontgiften van je licha…
Tanden bleken in NederlandTanden bleken in NederlandWitte tanden: iedereen wil ze, niet iedereen heeft ze. Er zijn allerlei middeltjes te koop en ook met huis- tuin- en keu…
Natuurlijke methodes voor wittere tandenNatuurlijke methodes voor wittere tandenDe aanslag van onder andere koffie en wijn kan je tanden verkleuren. Nu zijn er natuurlijk vele middelen verkrijgbaar om…
Bronnen en referenties
  • http://www.nootrofit.nl/nl/blogs/blog/alles-over-oil-pulling/
  • http://www.hetblad.be/2007/06/09/voeding-en-gezondheid/oil-pulling/

Reageer op het artikel "De voordelen van oil pulling"

Infoteur: Inekea
Laatste update: 27-02-2015
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Medische informatie…
Schrijf mee!