InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > EFT klopt; tap jezelf vrij van emoties

EFT klopt; tap jezelf vrij van emoties

Tappen, kloppen of EFT kun je zelf binnen een paar minuten leren. Het is een effectieve methode om stress en negatieve emoties te boven te komen. Omdat op je eigen gezicht kloppen er voor anderen misschien vreemd uitziet, kun je dit het beste in privé-omstandigheden doen. Steeds vaker wordt van EFT wetenschappelijk bewezen dat het een positieve uitkomst heeft. EFT is een prachtig zelfmedicatiemiddel dat het gebruik van medicijnen kan doen verminderen of voorkomen.

Inhoud:

Wat is EFT?

EFT betekent Emotional Freedom Techniques. Je hebt misschien wel eens gehoord van stress als oorzaakfactor bij ziekten. Omgekeerd werkt het ook: positief denken leidt wetenschappelijk bewezen tot een sneller herstel en kortere tijd in het ziekenhuis. Dat heeft alles met energie te maken; negatieve energie(stress) werkt slecht op het immuunsysteem en positieve energie (vrolijk zijn, lachen) werkt positief op het immuunsysteem. Het zenuwstelsel staat in nauw verband met de hele levensenergie en het immuunsysteem. De meridianen zijn de uiteinden van de energiebanen. Als deze beroerd worden, wordt er een energieblokkade opgelost waardoor de energie meer vrijelijk kan stromen. Dat kan tot het overwinnen van problemen en ziekten leiden.

Wetenschappelijk onderzoek

Petra Stapleton behandelt al 20 jaar mensen met een eetstoornis. Ze onderzocht acht weken lang 89 mensen met eetstoornissen waardoor er overgewicht ontstaat. In plaats van een dieet te geven, liet ze de vrouwen EFT toepassen. Na acht weken hadden de vrouwen gemiddeld zeven kilo verloren. Haar onderzoek duurde nog een half jaar langer en in dat half jaar bleken de vrouwen niet meer aan te komen. Dat is vrij uniek voor mensen die afvallen; meestal is er sprake van het jojo-effect.

Conclusie

Je zou kunnen concluderen dat door EFT het emotie-eten wordt verholpen. Stress, veroorzaakt door emotionele factors zoals angst, rancune, boosheid, schuldgevoel, onzekerheid over je uiterlijk, afgunst en jaloezie kunnen voor een escapistisch eetgedrag zorgen. Escapisme is het dwangmatig vluchten in een handeling om een situatie of gevoel te ontlopen; in dit geval ontvlucht men de emoties door overmatig te gaan eten.

Cortisol

Wanneer iemand stress ervaart, wordt de amygdala geactiveerd om cortisol aan te maken. Cortisol wordt ook wel het stresshormoon genoemd. Dit cortisol is eveneens verantwoordelijk voor de opslag van vet en de hang naar suikerhoudende vulsels. In een toestand van stress wordt bovendien de spijsvertering vertraagd. Dat betekent dat de suikers sneller worden opgenomen maar belangrijke voedingsstoffen zoals mineralen en vitaminen niet. Het lichaam zal daarom om voedingsstoffen blijven vragen en hierdoor houdt men een hongergevoel. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat als de meridianen worden geactiveerd met behulp van EFT, er minder cortisol wordt aangemaakt. Bij een onderzoek waarbij 83 mensen werden betrokken, werd gemiddeld 24% minder cortisol gemeten. Er werd ook gesprekstherapie aan een groep mensen gegeven; bij hen daalde het cortisolgehalte met gemiddeld 14%. Vervolgens heeft men eveneens MRI-scans gemaakt van de hersengebieden die in verband staan met stress. Op deze scans kon men zien dat er minder sprake is van stress als men EFT of gesprekstherapie volgt.

Doe het zelf

Het mooie aan EFT is dat je het zelf kunt doen. Je kunt op je eigen meridiaanpunten in je gezicht kloppen. Dat betekent ook dat je het overal kunt doen: tijdens de pauze op je werk, in de trein (als het rustig is) en gewoon thuis op de bank. Als je last hebt van emotie-eten, is het raadzaam om een glaasje water te drinken en EFT toe te passen.

Hoe pas je EFT toe?

Als je EFT toepast is het belangrijk om een emotie waarover je ontevreden bent in jezelf uit te spreken. Je concentreert je op een zin waarin op dat moment het emotionele probleem verwoord is. Dan wordt deze emotie opgelost. Zulke emotiezinnen kunnen zijn:
  • Ik baal van mijn overgewicht, of:
  • Ik ondervind stress in mijn thuissituatie, of:
  • Ik ervaar een te zware werkstress.

Na een EFT-behandeling kun je je bewust worden van de onderliggende laag van je probleem bijvoorbeeld:
  • Ik eet omdat ik me ongelukkig voel of:
  • Als mijn huisgenoot mij beoordeelt, lijd ik daar onder of:
  • Mijn collega heeft steeds flauwe grapjes over mijn persoon en dat ervaar ik als negatief.

Je focust meer op het onderliggende probleem. Zo gaat dat bij elke EFT-sessie verder. De zinnen hoeven in eerste instantie niet lang niet zijn. Je kunt ook herhalen: deze boosheid, deze eenzaamheid, deze frustratie, deze werkstress of mijn jaloeziegevoelens. In tweede instantie kun je een specifiekere zin toepassen die meer toespitst op jouw situatie.

Karatepunt en meridiaanpunten

Je begint met kloppen op je karatepunt. Dat is de zijkant van je hand tussen je pols en je pink. Spreek je de zin waarmee je begint meerdere malen uit terwijl je op je karatepunt klopt. Vervolgens ga je de meridiaanpunten in je gezicht af terwijl je de zin uitspreekt. Zie hiervoor de grote foto bij dit artikel. De nummers hieronder corresponderen met de nummers op de afbeelding.
  1. Zijkant hand, karatepunt
  2. Neusbrug tussen de ogen
  3. De zijkant van je ogen, waar je wenkbrauw afloopt,
  4. Onder je ogen
  5. Onder je neus
  6. Op je kin
  7. Op je schouder, onder je sleutelbeen
  8. Op de zijkant van je duimtop, wijsvingertop, middelvingertp en pink (ringvinger overslaan)

Je beoordeelt zelf of je geholpen bent met EFT-techniek om van negatieve emoties af te komen.

Becijfer je emoties

Na het uitvoeren van een EFT-behandeling kun je bij jezelf nagaan of het heeft geholpen. De meeste mensen voelen zich meer ontspannen en hebben meer positieve gedachten na het uitvoeren van EFT. Het kan zijn dat een emotie juist intenser zich voor voren brengt in je bewustzijn. Dan moet je de techniek herhalen. Sommige mensen adviseren om voor het begin je stress een cijfer tussen de 0 en 10 mee te geven en na de behandeling wederom je stressgevoelens. Door je stressgevoelens voor jezelf een cijfer te geven maak je het voor je zelf makkelijker meetbaar of je een positief resultaat boekt. De meeste mensen nemen bij zichzelf een lichte of sterke verbetering waar van de kracht van de emotie waarmee ze van doen hebben. Niet zelden is na één of twee behandelingen de emotie voorgoed verdwenen. Je beoordeelt zelf of je geholpen bent met EFT-techniek om van negatieve emoties af te komen.
Gerelateerde artikelen
De invloed van stress op het ongeboren kindMeer en meer wordt er bekend over de invloed van stress tijdens de zwangerschap op het ongeboren kind. Waar men er 100 j…
Cortisol en Stress: Hoe blijf je gezondCortisol en Stress: Hoe blijf je gezondCortisol, is een steroïde hormoon, welke wordt vrijgegeven bij stress en een lage bloedsuikerspiegel. Terwijl sommige co…
Cortiwattes?! CortisolWat zeg je, cortisol? Wat is dat dan? Cortisol, het hormoon wat in het geval van een stressvolle situatie samen met het…
Het stresshormoon cortisolHet stresshormoon cortisolProblemen op het werk, burnout, relatieproblemen: wanneer er langdurig sprake is van spanning, angst en stress, krijgt m…
Stresshormonen cortisol, adrenaline en noradrenalineIn de huidige jachtige tijd worden velen dagelijks opgezadeld met meestal niet zon ernstige maar telkens terugkerende s…
Bronnen en referenties
  • Medisch dossier januari 2015
  • Foto´s: screenshots van deze video: https://www.youtube.com/watch?v=6i33V2EcVlY
  • http://www.tapping.com/

Reageer op het artikel "EFT klopt; tap jezelf vrij van emoties"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 06-03-2015
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Medische informatie…
Schrijf mee!