InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Eenvoudige tips tegen oorpijn

Eenvoudige tips tegen oorpijn

Eenvoudige tips tegen oorpijn Oorpijn is op verschillende wijzen te voorkomen en te genezen. Het ontstaat grotendeels vanwege bacteriële infecties of vanwege invloeden van buitenaf. Het ontstaat bijvoorbeeld na het duiken of tijdens vliegreizen. Om deze problemen op te lossen, kunt u verschillende oplossingen combineren. Dit is afhankelijk van het type ontsteking. Druppels helpen u bijvoorbeeld ter bescherming tegen bacteriën. Hiernaast kunt u met behulp van oordruppels uw oor desinfecteren. Bovendien bevordert u hiermee de genezing. Bij een andere type ontsteking, kunnen neusdruppels een oplossing bieden.

Tips tegen oorpijn

Het ontstaan van oorpijn

Het gevoel van oorpijn kan op verschillende wijzen ontstaan. Het komt regelmatig voor, dat de pijn elders ontstaat. Soms kan de pijn veroorzaakt worden vanwege een bijholteontsteking, kiespijn of zelfs verkoudheid. Een andere mogelijkheid is dat uw oorpijn wordt veroorzaakt door een ontsteking. Dit gebeurt wanneer de binnenkant van uw oor in contact is geweest met bacteriën. Zwembaden staan bekend om de grote hoeveelheid bacteriën die aanwezig zijn. Hierdoor heeft u een verhoogde kans op het krijgen van een infectie. Een zogenaamde "middenoorontsteking", ontstaat meestal bij een verkoudheid. Vanwege een zwelling van de neus en keelholte, sluit de verbinding met het middenoor mogelijk af. Deze verbinding staat ook wel bekend als "de buis van Eustachius". Wanneer u last heeft van een langdurige oorontsteking, is het aangeraden om een afspraak te maken met de huisarts. De huisarts heeft de mogelijkheid om uw oor desinfecteren en u oordruppels mee te geven. Eventueel krijgt u na de behandeling pijnstillers.

Het desinfecteren van uw oor

Het is afgeraden om met een wattenstaafje geheel in uw oor te komen. Wattenstaafjes kunnen namelijk uw oorpijn verergeren, of zelfs ontstekingen veroorzaken. Uw oorsmeer heeft namelijk een beschermende functie. Om uw oor op een veilige manier schoon te maken, is het aangeraden om hierbij water te gebruiken. Zeep moet zoveel mogelijk vermeden worden. Zeep bevordert namelijk infecties. Let er op dat u grotendeels de buitenkant schoon maakt; de binnenkant van uw oor is namelijk zeer gevoelig. Hierdoor is de binnenkant extra vatbaar voor ontstekingen.

Desinfecteren bij een middenoorontsteking

Wanneer u last heeft van een middenoorontsteking, is het aangeraden om een neusspray in te zetten. Hiermee zorgt u ervoor dat de zwelling van uw slijmvlies en buis van Eustachius vermindert. Het gevolg is dat het vocht hierdoor af kan vloeien. Uw oorpijn zal hierdoor eveneens verminderen. De symptomen zijn onder andere duizeligheid, doofheid, misselijkheid en een zogenaamde "loopoor". Bij een loopoor loopt er vocht uit het oor. Het vocht kan uit wondvocht en/of bloed bestaan. Wanneer u meer dan twee weken last heeft van een loopoor, is het aangeraden om uw huisarts te raadplegen. Wanneer de ontsteking tot de binnenoor is doorgedrongen, spreekt men van "otitis interna".

Desinfecteren bij een gehoorgangontsteking

Een gehoorgangontsteking wordt ook wel "otitis externa" genoemd. Het is een ontsteking die slechts aan de buitenkant van de gehoorgang te vinden is. Voor de behandeling worden er (zure) oordruppels gebruikt, in combinatie met antibiotica. Men dient hierbij rekening te houden met allergische reacties.

Het gebruik van olie om uw oor schoon te maken

Wanneer u geen last heeft van verkoudheid, is er een alternatieve manier om uw oorpijn te verminderen. Om de pijn te kunnen verzachten, kunt u hierbij zelf oordruppels maken. U kunt hiervoor opgewarmde olijfolie, amandelolie of slaolie gebruiken. Zorg ervoor dat de olie tot 37 graden is opgewarmd. Houd uw hoofd schuin tijdens het inbrengen van de olie. Dit zorgt ervoor dat het vocht goed in uw oor terecht komt. Na tien minuten kunt u uw hoofd weer recht houden om vervolgens uw oor schoon te maken. Gebruik hiervoor eventueel een handdoek. Let er op dat u deze handelingen niet teveel herhaald. De trommelvliezen kunnen namelijk hierdoor beschadigd raken. Voor het behandelen van oorpijn bij baby's, is er babyolie verkrijgbaar.

Het ontstaan van oorpijn vanwege water

Zorg ervoor dat u tijdens het douchen geen water in uw oor krijgt. Gebruik hiervoor eventueel een badmuts. Als er water in uw oor komt, kunnen er pijnlijke ontstekingen ontstaan. Wanneer u last heeft van een oorontsteking, is het afgeraden om te gaan zwemmen. Heeft u regelmatig last van een oorontsteking nadat u naar het zwembad bent geweest, dan is het aangeraden om voortaan oordopjes te gaan gebruiken. Hiermee voorkomt u dat er tijdens het zwemmen water in uw oor terechtkomt. Als alternatief kunt u watten gebruiken en vaseline. Deze hulpmiddelen kunt u eveneens gebruiken om de ingang van uw oren af te sluiten.

Oorpijn na het duiken

Duikers hebben regelmatig last van oorpijn. Dit hebben ze meestal na afloop van een langdurige duik. Het wordt veroorzaakt door het langdurige contact met het water. De hoeveelheid oorsmeer is hierdoor minder geworden. De wandcellen zwellen hiernaast flink op, waardoor bacteriën de mogelijkheid krijgen om zich binnen te dringen. Door het gebruik van zure druppels dat bestaat uit azijn, kunnen duikers deze kwaal vermijden.

Het ontstaan van oorpijn tijdens vliegreizen

Het komt regelmatig voor dat tijdens vliegreizen de oren pijn beginnen te doen. Dit heeft te maken met het luchtdrukverschil dat uw oren binnen een korte periode te verduren hebben. Hierbij komen uw trommelvliezen onder hoge druk te staan. Normaal gesproken kan dit geen blijvend schade veroorzaken. Wanneer de trommelvliezen beschadigd zijn, duurt het twee weken voordat de oren volledig genezen zijn.

Het verminderen van oorpijn tijdens vliegreizen

Er zijn meerdere oplossingen om het reizen met het vliegtuig aangenamer te maken voor uw oren. Dit kunt u soms op verschillende manieren combineren. Hoe effectief een oplossing is, verschilt per persoon. De volgende tips zijn op een eenvoudige wijze uit te voeren;
  • Het gebruik van neusspray.
  • Op kauwgom kauwen.
  • Gapen tijdens de vlucht.
  • Het gebruik van twee bekertjes met daarin hete doekjes. (Deze doekjes houdt u tegen uw oor tijdens de landing).
  • Het gebruik van medicijnen. (pillen).
© 2015 - 2017 Tijger3, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Oorpijn, naar arts of zelf behandelen en wat is oorpijnOorpijn, naar arts of zelf behandelen en wat is oorpijnOorpijn is meestal het gevolg van een ontsteking in de gehoorgang of in het middenoor en soms aan de rand van de oorsche…
Pijn aan het oor? Oorzaken, behandeling en tips bij oorpijnPijn aan het oor? Oorzaken, behandeling en tips bij oorpijnPijn aan het oor kan samengaan met vervelende symptomen als jeuk, hoofdpijn, of pijn bij het slikken. Doorgaans zijn de…
Oorpijn: wat kun je er zelf tegen doenOorpijn: wat kun je er zelf tegen doenPijn in het oor wijst meestal op een ontsteking van het buitenoor of het middenoor. Bij kinderen is er meestal sprake va…
Verschillende soorten oorpijnOnze oren zijn een zeer kostbaar instrument, en toch weten we niet zoveel van hen af. Iedereen heeft wel eens oorpijn, m…
Als je last hebt van oorpijnAls je last hebt van oorpijnKinderen hebben vaak last van oorpijn, maar ook volwassenen kunnen hier last van hebben. Wat zijn de klachten bij oorpij…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Onbekend / Wikimedia Commons
  • http://www.euclaim.nl/blog/oorpijn-na-vliegen-tips-tegen-oorpijn-bij-vliegen
  • http://www.duikeninzutphen.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=16:artzorgen-voor-je-oren&catid=1:artsectips&Itemid=20
  • https://www.salusi.nl/binnenoorontsteking-symptomen-oorzaken-behandeling/
  • https://www.alphega-apotheek.nl/oorpijn
  • http://oorpijn.org/slaolie-tegen-oorpijn/
  • http://www.gezondheidsnet.nl/griep-en-verkoudheid/is-het-oorontsteking
  • http://www.kno.nl/index.php/patienten-informatie/oor/gehoorgangontsteking/

Reageer op het artikel "Eenvoudige tips tegen oorpijn"

Infoteur: Tijger3
Laatste update: 26-12-2016
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Medische informatie…
Schrijf mee!