InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Oscillococcinum: wat is dat?

Oscillococcinum: wat is dat?

Als de ‘r’ weer in de maand is, breekt ook het griepseizoen aan en worden we weer vaker verkouden. De ergste verschijnselen van de griep verdwijnen meestal binnen 3 – 5 dagen. Een flinke verkoudheid kan je zo’n 10 dagen bezig houden. De echte griep heeft vaak ernstiger verschijnselen dan verkoudheid. Normaal gesproken gaat de griep vanzelf weer over. Maar ziek zijn vinden we niet leuk, we willen graag zo snel mogelijk beter zijn! En dus gaan we langs de drogist om te kijken of er, naast paracetamol, neusspray en keelsnoepjes, nog andere middelen verkrijgbaar zijn waarmee de griep misschien sneller over gaat. Tijdens het winterseizoen zie je bij de drogist dan ook vaak dat doosje met die lastige naam erop liggen. ‘Oscillococcinum’. Wat is het eigenlijk en helpt het echt?

Samenstelling

Oscillococcinum is een homeopathisch geneesmiddel van de Franse fabrikant Boiron. Het zijn witte korreltjes die in buisjes verpakt zijn. In elk doosje zitten 6 buisjes. De precieze samenstelling van het geneesmiddel luidt als volgt:
Anas barbariae, hepatis et cordis extractum 200K. Hulpstoffen: sucrose, lactose.
Voor degenen onder ons die niet vertrouwd zijn met de Latijnse taal is dit heel weinig zeggend. Daarom een uitleg:
Het geneesmiddel is een extract (Latijn: extractum) van hart (Latijn: cor) en lever (eigenlijk Grieks: hepar, want het Latijn voor lever is ‘iecur’). De hulpstoffen zijn suiker en melksuiker. Maar wat is nu ‘Anas barbariae’? Anas is de Latijnse aanduiding voor vogels uit de familie van eenden, ganzen en zwanen. Met Anas barbariae wordt de muskuseend bedoeld.

Het lijkt er dus op dat je van organische delen van een eend eet als je de witte korrels van Oscillococcinum slikt. Misschien niet voor iedereen een fris idee. Toch valt het daadwerkelijk eten van hart of lever van eend uiteindelijk nog wel mee, want er staat nog meer in de beschrijving...

200 K?

Er staat in de omschrijving ook ‘200K’. Hiermee wordt een homeopathische verdunning of potentie aangegeven. Bij potentiëren verdunt men de oorspronkelijke werkzame stof sterk. Men neemt aan dat na de verdunning het product werkzaam blijft, zelfs als de oorspronkelijke werkzame stof (vrijwel) niet meer aantoonbaar aanwezig is.
De K-reeks van verdunning geeft aan dat het middel volgens de regel 1 op 100 is verdund. Nu de rekensom: 1K betekent 1 deel oorspronkelijke stof verdund met 99 delen alcohol. De vloeistof die overblijft na deze eerste verdunning wordt hierna steeds opnieuw verdund volgens dezelfde regel van 1 op 100. 200 K betekent dat deze verdunning 200 keer opnieuw is uitgevoerd. (Vanaf 4K wordt verdund met zuiver water. ) Kortom: er is zo goed als geen eendenhart of eendenlever meer te vinden in het doosje Oscillococcinum dat je koopt bij de drogist.

Werkt het nu wel of niet?

Mensen die geloven in de werking van homeopathie zullen zeggen dat verdunning niet betekent dat de uiteindelijke stof niet meer werkzaam is. Zoals hierboven uitgelegd is, neemt men aan dat na verdunning het product juist werkzaam blijft. Dit principe wordt bij allerlei homeopathische middelen toegepast, dus ook bij middelen van VSM en A. Vogel die je bij de apotheek kunt kopen. Mensen die niet geloven in de werking van homeopathie zullen zeggen dat er bij zo’n vergaande verdunning vrijwel niets meer van de oorspronkelijke stof over is en dat je net zo goed een glas water kunt drinken. Oftewel: zij geloven dat het uiteindelijke product veel te weinig oorspronkelijke stof bevat om nog werkzaam te zijn.

De prijs

Oscillococcinum kost bij de drogist ongeveer 10 euro. Er zitten dan 6 buisjes in een doosje. Tijdens de winterperiode zou je in elk geval wekelijks 1 buisje moeten innemen ter voorkoming van griep. Als we uitgaan van 3 maanden winterperiode zijn de kosten minimaal 20 euro. Krijgt de griep je te pakken, dan moet je 2 tot 3 buisjes per dag (!) innemen, 3 dagen lang. Dat zijn 9 buisjes, dus moet je 2 doosjes kopen. Blijft het bij deze ene keer griep per 3 maanden dan ben je dus in totaal 40 euro kwijt.

Keuringsdienst van Waarde

Het televisieprogramma ‘Keuringsdienst van Waarde’ wijdde in 2011 een uitzending geheel aan het product Oscillococcinum. Zij gingen op zoek naar de eend in dit geneesmiddel. Hoe het middel precies werd ontwikkeld wordt uiteindelijk echter door de fabrikant geheim gehouden.
© 2015 - 2017 Vlinderstruik, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
OscillococcinumOscillococcinumOscillococcinum, het moeilijk uitspreekbare woord van de reclame. Oscillococcinum is een homeopathisch middel dat wordt…
Kinderen: griep en verkoudheid voorkomen en bestrijdenKinderen: griep en verkoudheid voorkomen en bestrijdenEnkele handige middeltjes en tips om griep, verkoudheid, neusverkoudheid en koorts bij kinderen te bestrijden en te voor…
Homeopathisch geneesmiddel Echinaforce werktHomeopathisch geneesmiddel Echinaforce werktMet de griep die er aan komt of er al is: Echinaforce biedt uitkomst. Bescherm u met Echinaforce ofwel rode zonnehoed. B…
Homeopathische middelen om griep te voorkomenHomeopathische middelen om griep te voorkomenHomeopathische middelen tegen de griep, ze zijn er. De homeopathie gaat er van uit dat middelen werken volgens de Simili…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Muskuseend
  • http://www.homeopathie-behandeling.nl/klassieke-homeopathie/wat-zijn-potenties
  • http://www.apotheek.nl/Medische_informatie/Klachten___ziektes/Aandoeningen/Griep.aspx?mId=10701&rId=179
  • http://zelfzorg.nl/product/oscillococcinum/

Reageer op het artikel "Oscillococcinum: wat is dat?"

Reacties

Jetse, 07-02-2017 19:16 #8
Mijn zoon heeft helaas toch een virus te pakken met koorts ondanks het innemen van zo'n buisje. Vorig jaar kreeg hij het ook en werd hij ook ziek. Wel heb ik het idee dat het ziek zijn korter duurt. Maar voorkomen is helaas niet gelukt. Jammer. Ik ben overigens wel een voorstander van homeopathie, heb er goede ervaringen mee.

Cees, 27-11-2016 11:35 #7
Werd verkouden. Niezen, hoesten, lopende neus en een onprettig gevoel. Door de vele reclame uitingen kwam ik bij oscillococcinum terecht. Geen idee wat het was maar laat ik het eens proberen. Meestal duurt een verkoudheid bij mij 10 dagen wat echter vaak 2 weken lijkt. Ik heb 2 dagen 2 buisjes genomen en daarna 2 dagen 1. Geloof het of niet maar nu 4 dagen later voel ik me een stuk beter. Ik blijf het nu gebruiken in de winterperiode door elke week 1 buisje te nemen.

Gaya, 26-11-2016 21:32 #6
Uitstekend middel. Zodra ik koorts krijg/wat vaak snel hoop oploopt bij mij, (geen pretje!) neem ik om het uur een buisje;voel de koorts gelijk afzakken! Nou heb ik gelukkig niet elk jaar griep. Het enige waar ik van schrok, was dat het uit eenden gemaakt werd. Ik heb nooit goede ervaringen met homeopatische middelen, maar dit product is geweldig (nogmaals;triest dat het van eenden gemaakt wordt)

Frank, 25-02-2016 09:20 #5
Anekdotisch bewijs is leuk voor verjaardagfeestjes, maar is natuurlijk absoluut geen bewijs dat het daadwerkelijk werkt. Andersom hoor je nooit anekdotisch bewijs dat het niet werkt, want dat is niet zo interessant.
Hoe dan ook, dit middel (en elk homeopatisch middel) kan worden toegelaten tot de reguliere geneeskunde door simpelweg te bewijzen dat het werkt. Ook medische claims in reclames zijn dan toegestaan. Raar dat een middel dat volgens de anekdotes zo goed zou werken, niet werkt in betrouwbare (grootschalige en dubbleblind) onderzoeken. Overigens verdienen de producenten van deze middeltjes hier wel grof geld aan.

Johan, 06-02-2016 10:45 #4
Monique volgens mij denk je dat alles een hoopje conspiracy is he? Stel je voor het werk eens niet? Dat bedoel ik met je website die niet onderbouwd is, is je bron duidelijk niet veilig. Of dit veilig is weet ik niet maar het werk wel. Tenminste dat zie ik aan mijn vrouw en aan 2 dochters (30 en 25) dus die werden altijd elk jaar ziek. Nu dat ze dit gebruikte niet meer. Toeval misschien maar het is inmiddels al 3 jaar en niet ziek terwijl ze dat wel waren elk jaar vanaf hun geboorte. Dus… tja sorry dat je wereld zo bekrompen is. Het kan ook zijn dat het voor andere niet werken dat kan gelukkig is ieder mens anders. Anders zou de wereld toch echt slecht zijn als we zo gaan denken zoals jou.

Monique, 05-02-2016 09:37 #3
De werking van homeopathische middelen is inmiddels via diverse wetenschappelijke onderzoeken aangetoond.
http://www.vereniginghomeopathie.nl/wetenschap/overzicht
Alleen wordt dat in Nederland niet aan de grote klok gehangen. Stel je voor dat we allemaal middelen gaan gebruiken die wel helpen, maar niet de schadelijke stoffen van de chemische middelen bevatten… daar wordt de farma-industrie niet blij van.
Niettemin kan het geen kwaad om ook bij homeopathie een deskundige in te schakelen. Het is lang niet altijd eenvoudig om zelf het juiste middel te kiezen. Bovendien kan de homeopaat (die een studie van 5-6 jaar achter de rug heeft) andere middelen en potenties aanbieden dan de supermarkt. En bovendien goed uitleggen wat je krijgt en waarom.

In andere landen doen ze minder moeilijk over complementaire zorg. Daarom zijn in Oostenrijk bijvoorbeeld geweldige producten verkrijgbaar met goed advies in de apotheek. En in Zwitserland is er zelfs een homeopathisch ziekenhuis.

Beetje anders kijken naar complementaire zorg zou de Nederlandse gezondheidszorg goed doen.

Sandra, 12-01-2016 11:29 #2
Met enige buikpijn las ik online div. artikelen over Oscillococcinum. Ik ben helemáál geen voorstander van homeopathische middelen: geef mij maar de wetenschappelijk geteste en onderbouwde "chemische middelen"… Maar: ik heb Oscillo nu al een paar keer gebruikt en ook ik moet toegeven, dat het (bij mij) wel degelijk werkt! Bij beginnende verschijnselen neem ik 1, hooguit 2, buisjes en dan is mijn niezen, hoesten etc. al weer verdwenen!

Verklaar dat maar eens…

Olga, 30-09-2015 08:25 #1
Ik ben zelf heel skeptisch en heb het een paar maal geprobeerd, ook met behulp van de kinderen. Ik moet bekennen dat het wel degelijk werkt. We hebben er baat bij gehad. De volgende keer zieken we wel gewoon uit. Maar het werkt wel. En dat was in ons geval geen placebo efdect.

Infoteur: Vlinderstruik
Gepubliceerd: 18-03-2015
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Reacties: 8
Medische informatie…
Schrijf mee!