InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Kinderen: griep en verkoudheid voorkomen en bestrijden

Kinderen: griep en verkoudheid voorkomen en bestrijden

Kinderen: griep en verkoudheid voorkomen en bestrijden Enkele handige middeltjes en tips om griep, verkoudheid, neusverkoudheid en koorts bij kinderen te bestrijden en te voorkomen. Wat moet je doen als je baby of je kind met astma koorts heeft? Hoe krijg je bij zieke kinderen snel de koorts omlaag? Wat is een goed middel om griep en verkoudheden bij kinderen te bestrijden? Wat is een goed middel om een fikse bneusverkoudheid bij kinderen te bestrijden? Griep en verkoudheid bij kinderen eenvoudig bestrijden en voorkomen, een overzicht:

Verkoudheid bij kinderen eenvoudig bestrijden

Enkele handige middeltjes - die iedereen in huis heeft - om verkoudheid bij kinderen te bestrijden zijn:
  • Snij een ui doormidden en leg deze twee stukken ui gedurende de nacht op het nachtkastje bij het kind,
  • Zout water opsnuiven (niet alle kinderen vinden dit leuk! De allerkleintjes kunnen nog niet snuiven!)
  • Verdund citroensap opsnuiven,
  • Stomen met eucalyptus of menthol,
  • Lucht de kamers in huis regelmatig (zorg dat het kind echter niet op de tocht zit!),
  • De kamers in huis mogen niet te droog en te heet zijn,
  • Beperk het zuivelgebruik van de kinderen drastisch tijdens een verkoudheid en
  • Laat de kinderen met ene verkoudheid zeer regelmatig de handen wassen.

Koorts bij kinderen bestrijden

  1. Zet het zieke kind onder een verkoelende douche. Het verkoelende water moet stromen over het koortsige lijfje van het kind. Probeer het kind 5 a 10 minuten onder deze verkoelende douche te houden. Let op: geen IJSKOUDE douche! Het water moet wat koeler zijn dan de temperatuur van het kind. Door het verkoelende water van de douche, zakt de temperatuur en de koorts onmiddelijk.
  2. Een kind met koorts moet NIET dik aangekleed worden of onder dikke dekens gelegd worden! Trek alle kleding uit als het kind koorts heeft. Let heel goed op tocht in huis! De rillingen van het kindje zijn geen rillingen van de kou, maar van de koorts!
  3. Poets heel vaak de tanden en de tong van een kind met koorts,
  4. Zet het zieke kind met koorts onmiddelijk op een sapdieet: heel veel verse vruchtensappen en water laten drinken. Pas als de koorts helemaal is verdwenen heel langzaam overgaan op vast voedsel. Gedurende de periode van griep het kind ook zoveel mogelijk verse vruchtensappen laten drinken en veel rauwkost en salades.
  5. Leg koude compressen op het voorhoofd van het zieke kind met koorts,
  6. Houd kinderen met koorts thuis!
  7. Beperk het zuivelgebruik drastisch tijdens koorts en griep bij kinderen.

Koorts bij te vroeg geboren baby´s

Als te vroeg geboren baby´s koorts of zelfs hoge koorts hebben: onmiddelijk de huisarts waarschuwen!

Koorts bij kinderen met astma

Astmapatientjes met koorts of zelfs met hoge koorts: onmiddelijk de huisarts waarschuwen!

Koorts bij baby´s

Om alle risico´s uit te sluiten: waarschuw onmiddelijk de huisarts als een baby koorts heeft!

Hoge koorts bij kinderen

Over het algemeen mag er van uit gegaan worden dat onder de 40º koorts bij inprincipe gezonde kinderen er geen reden tot ongerustheid is. Kinderen met koorts hoger dan 40º: onmiddelijk de huisarts waarschuwen! Kinderen met enige vorm van koorts die uberhaupt ziek zijn of enige andere vorm van een ziekte hebben: onmiddelijk de huisarts bellen!

Griep en verkoudheid bij kinderen voorkomen

  1. Zodra het kouder wordt na de zomer, kleed het kind warmer aan. Vaak kunnen kinderen nog in zomerkleding rondlopen terwijl de herfst en de frisheid langzaam toeslaat. Een verkoudheid is zo opgelopen door een kind dat eigenlijk te zomers gekleed is tijdens de frissere overgangsperiode van de zomer naar de herfst.
  2. Wollen sokken dragen is voor kinderen ideaal om griep en verkoudheid te voorkomen!
  3. Geef kinderen meer kalkrijk voedsel te eten. Kalk, voldoende kalk, voorkomt verkoudheid. Kalk zit oa in:
    • Worteltjes,
    • Selderij,
    • Rode bietjes,
    • Witte kool,
    • Zuurkool,
    • Vijgen,
    • Amandelen,
    • Krenten en
    • Bosbessen en bosvruchten.

Griep en verkoudheid bestrijden bij kinderen

Een natuurlijk middel dat uitstekend werkt en helpt griep en verkoudheid te bestrijden, zonder bijwerkingen, bij kinderen is:
Nisykind van VSM. Dat is een homeopathisch middel dat bij iedere drogist verkrijgbaar is. Lees goed de gebruiksaanwijzing voor gebruik!

Neusverkoudheid bestrijden bij kinderen:

Een natuurlijk middel dat uitstekend werkt en helpt bij een neusverkoudheid bij kinderen bij kinderen is: Rinileen neusdruppels van VSM. Dit is een homeopathisch middel zonder bijwerkingen dat bij iedere drogist verkrijgbaar is. Lees voor gebruik de gebruiksaanwijzing goed door!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Griep, oorzaken, symptomen en behandelingHet griepvirus (influenzavirus) geeft besmetting van de slijmvliezen van de luchtwegen. Dit betekent dat de slijmvliezen…
Koorts bij kind en babyKoorts bij kind en babyAls baby's of (kleine) kinderen ziek zijn is het soms lastig om te bepalen wat er aan de hand is en wat je er aan kunt d…
Geen griep en verkoudheid deze winter!Geen griep en verkoudheid deze winter!Geen griep of verkoudheid deze winter, maar gezond blijven! Hoe wordt griep veroorzaakt? Wat is het verschil tussen grie…
Ziek kind met koorts, wanneer naar school?Ziek kind met koorts, wanneer naar school?Kinderen kunnen flink ziek zijn. Zeker als het kind op school zit waar veel kinderen elkaar aansteken met allerlei virus…
Zorg dat je geen griep krijgtDe griep, iedereen heeft het wel eens. Het is een vervelende ziekte welke wordt veroorzaakt door een virus. Lees hoe je…
Bronnen en referenties
  • http://www.purelijfkracht.nl/verkoudheid_kind
  • http://www.purelijfkracht.nl/nisykind_forte_druppels?gclid=CLiJ_e_0yJ0CFUYA4wodejkirA
  • http://www.purelijfkracht.nl/griep_kind
  • http://www.purelijfkracht.nl/rinikind_neusspray

Reageer op het artikel "Kinderen: griep en verkoudheid voorkomen en bestrijden"

Infoteur: Roberta
Laatste update: 23-10-2009
Subrubriek: Kinderen
Medische informatie…
Schrijf mee!