InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Koorts bij kind en baby

Koorts bij kind en baby

Koorts bij kind en baby Als baby's of (kleine) kinderen ziek zijn is het soms lastig om te bepalen wat er aan de hand is en wat je er aan kunt doen. Hieronder vind je hoe je koorts en buikgriep bij een baby of kind herkent en wat je er als ouder zijnde aan kunt doen.

Koorts bij een baby of kind

Men spreekt van koorts als de lichaamstemperatuur van een baby of kind hoger is dan 38 graden. Koorts is een normale reactie van het lichaam om een infectie met bacteriën of virussen tegen te gaan. Bacteriën en virussen groeien minder goed bij warmte. Om de infectie minder kans te geven warmt het lichaam zichzelf op en ontstaat koorts. Koorts herken je doordat een kind of baby heel warm aanvoelt. Ziek worden hoort bij opgroeien en helpt een kind uiteindelijk weerstand op te bouwen tegen bacteriën en virussen. Als je vermoedt dat je kind koorts heeft, kan je zijn of haar lichaamstemperatuur opmeten met een temperatuurmeter. De temperatuur rectaal opmeten levert de meest betrouwbare informatie op.

Een baby of kind met koorts: wat te doen?

Als een baby of kind koorts heeft is het vooral van groot belang om te kijken hoe het kind of de baby zich gedraagt. Dit is belangrijker dan de hoogte van de koorts. De hoogte van de koorts zegt in feite niets over hoe ziek een kind is. Een kind met 40.2 graden koorts is niet per definitie zieker dan een kind met 39.4 graden koorts. Een kind of baby met 39 graden koorts die zeer versuft is, is alarmerender dan een kind of baby met 40 graden koorts die vrolijk aan het rond spelen is. Een kind of baby met koorts hoeft niet in bed te liggen, kan gewoon naar buiten, hoeft niet onmiddellijk naar de dokter en mag gewoon lekker spelen. Het is belangrijk dat het kind wel voldoende te drinken krijgt, omdat het door het opwarmen van de lichaamstemperatuur veel vocht verliest. Daarnaast kan het helpen om dunne, loszittende kleding aan te doen. Het is wel belangrijk om de duur van de koorts in de gaten te houden. Heeft het kind of de baby langer dan drie dagen koorts, raadpleeg dan de huisarts. Ook als het kind heel suf is, de koorts erger lijkt te worden, de huidskleur verandert of er vlekjes ontstaan die niet verdwijnen als je er op drukt is het van belang de huisarts te raadplegen. In andere gevallen kun je gewoon lekker rustig aan doen met je kind of baby en gaat de koorts vanzelf weer over.

Kind/baby met koorts wilt niet eten en/of drinken, wat nu?

Kinderen en baby's die koorts hebben, willen soms niets eten. Dat is lastig, maar kan weinig kwaad. Zorg er echter wel voor dat een kind genoeg blijft drinken! Niet genoeg drinken als je koorts hebt kan voor uitdroging zorgen. Probeer zo nodig af te wisselen met verschillende soorten drank: lauwe thee, water of dunne soep kunnen lekker zijn als je koorts hebt. Maar ook een waterijsje kan helpen als een kind echt niet wilt drinken. Vermijd dingen als vruchtensap en milkshakes!

Geneesmiddelen bij koorts

In principe kan bij koorts een paracetamol worden genuttigd. Hierdoor zal de warmte wat afnemen. Echt nodig is het echter niet. Een middel om de griep te genezen bestaat niet. Griep is een virus, waardoor bijvoorbeeld antibiotica (een bacteriedoder) niet werkt. Wel bestaan er virusremmers die er voor zorgen dat de klachten van de griep minder hevig zijn en minder lang aanhouden. Deze virusremmers worden vaak alleen gegeven aan mensen met een lage weerstand. Een kind of baby heeft in principe geen medicijnen nodig om van de koorts af te komen.
© 2014 - 2019 Lola90, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Why's, 2014, jaargang 3, nummer 2
  • De Groeigids
  • Gezondnu, december 2013

Reageer op het artikel "Koorts bij kind en baby"

Infoteur: Lola90
Gepubliceerd: 24-09-2014
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!