InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Pseudomonas, bacterie bij wondinfecties en taaislijmziekte

Pseudomonas, bacterie bij wondinfecties en taaislijmziekte

Pseudomonas, bacterie bij wondinfecties en taaislijmziekte Pseudomonos is een bacteriegeslacht. Bepaalde soorten van dit geslacht veroorzaken ziekten bij bomen en planten. Sommigen zijn nuttig en worden ingezet in de chemische industrie of in de medische wereld. De bacterie pseudomonas aeruginosa kan ernstige infecties bij de mens veroorzaken. Vooral bij open wonden en brandwonden ontstaat er gevaar voor infectie. Patiënten met taaislijmziekte kunnen uiteindelijk ademhalingsfalen vertonen. In beiden gevallen kan de patiënt in korte tijd overlijden. Deze bacterie wordt dan ook tot de ziekenhuisbacteries berekend vanwege de resistentie tegen antibiotica.

Wat is pseudomonas?

Pseudomonas is een geslacht van bacteriën. Het zijn gramnegatieve, staafvormige bacteriën die algemeen in de bodem voorkomen. Ze veroorzaken bij planten, dieren en mensen infecties of sterfte.
  • Pseudomonas syringae veroorzaakt bacteriekanker bij steenvruchten en kastanjebomen. Er ontstaan verdikkingen op de stam en de takken, waarna bladeren afvallen en takken sterven.
  • Pseudomonas fluorescens kan ziekte bij de mens veroorzaken, maar wordt ook gebruikt bij de behandeling van oog-en ooraandoeningen en huidziekten.
  • Pseudomonas stutzeri wordt vooral gebruikt om verontreinigde stoffen uit tetrachloorkoolstof (tetra of vlekkenwater) te halen.
  • Pseudomonas denitrificans wordt gebruikt om nitraat uit afval te halen. Deze bacterie speelt een rol bij de vorming van vitamine B12 in voeding.

Pseudomonas aeruginosa, ziekenhuisbacterie

Over het algemeen is de bacterie pseudomonas aeruginosa ongevaarlijk. Toch wordt het een ziekenhuisbacterie genoemd. Een ziekenhuisbacterie is een bacterie die veel in ziekenhuizen voorkomt en verschillende soorten antibiotica kan weerstaan. Daardoor is deze bacterie moeilijk te bestrijden. Door veelvuldig gebruik van antibiotica of door verkeerd gebruik bouwen bacteriën resistentie op tegen antibiotica. De bacteriën zijn dan ongevoelig geworden voor antibiotica en worden niet meer door dit middel geremd in hun groei of worden ze niet gedood.

Wondinfectie

P. aeruginosa is vooral bekend vanwege de ernstige wondinfecties die de bacterie kan veroorzaken. Vooral bij brandwonden kan de bacterie toeslaan. Brandwonden ontstaan door verbranding van de huid. Dit kan ontstaan door een warmtebron (vuur, grote hitte), hete gassen of vloeistoffen of chemisch bijtende middelen. Maar ook contact met elektriciteit of wrijving van de huid met een ruw oppervlak kan brandwonden veroorzaken. De eerste schade ontstaat al wanneer de huid gedurende langere tijd boven de 42 graden wordt verhit. Hoe hoger de temperatuur, hoe minder lange tijd nodig is om een brandwond te veroorzaken.

Bacteriën dringen makkelijke en brandwond binnen omdat dit een open wond is. Dit is moeilijk te vermijden. De bacterie P. aeruginosa kan een wondinfectie veroorzaken waarbij er blauw gekleurd etter ontstaat. Het is moeilijk om te bacterie te bestrijden vanwege de resistentie tegen antibiotica.

Orgaaninfectie

Bacteriën die via de open wond het lichaam binnendringen, kunnen via de bloedsomloop in organen terecht komen. Daar veroorzaken ze infectie van de organen. Dit heeft als gevolg dat organen minder goed functioneren en zelfs uitval kunnen vertonen. Dit kan fatale gevolgen hebben.

Taaislijmziekte en de bacterie

De bacterie wordt ook gevreesd bij mensen met taaislijmziekte. Bij deze ziekte is geproduceerd slijm vrij taai. Vooral in de longen, de lever, de maag, de darmen en de alvleesklier wordt er taai slijm geproduceerd. Vaak krijgen patiënten last van bronchitis (infectie van de luchtwegen) of longontsteking. Een infectie met de bacterie zorgt ervoor dat het slijm in de longen veranderd in een biofilm. Dit is een laag slijm dat vol zit met de bacterie, waarbij het slijm door de bacterie zelf wordt geproduceerd. Hierdoor werken medicijnen niet meer. Als gevolg hiervan zal de ademhaling uiteindelijk tot stilstand komen.

Behandeling

Patiënten met taaislijmziekte kunnen elkaar besmetten met de bacterie. Maar ook in ziekenhuizen komt de bacterie voor. Het is daarom belangrijk om bij zowel taaislijmziekte als bij brandwonden de hygiëne hoog te houden. Open wonden dienen zo snel mogelijk gesloten te worden. Behandeling zal hier dan ook op gericht zijn, middels afdekken, versnelde wondgenezing of huidtransplantatie. Behandeling richt zich op hoge dosering of sterke antibiotica. In sommige gevallen is het mogelijk om hiermee te bacterie te bestrijden.

Helaas is het niet altijd mogelijk de bacterie te bestrijden. Bij patiënten met taaislijmziekte is een infectie met pseudomonas aeruginosa dan ook vaak de doodsoorzaak, doordat er ademhalingsfalen optreedt. In sommige gevallen is een longtransplantatie nog mogelijk. Bij patiënten met brandwonden of open wonden kan de bacterie zich via het bloed verspreiden en organen aantasten. Ook hier kan de dood intreden door uitval van de organen. Behandeling is in dit stadium vaak moeilijk. De meest sterke antibiotica werken dan niet.

In ziekenhuizen komt de bacterie veel voor door interne besmettingen, maar ook doordat de bacterie zo moeilijk uit te roeien is. Patiënten die gevoelig zijn voor besmetting moeten daarom liefst geïsoleerd verblijven, zodat besmetting met de bacterie zo min mogelijk plaats kan vinden. Toch kan de bacterie zich ook middels luchtroosters, verpleegkundig personeel of bezoek verspreiden. Artsen als ook patiënten dienen hier waakzaam voor te zijn.
Gerelateerde artikelen
Hygiëne bij taaislijmziekte  wat is nodig en wat niet?Hygiëne bij taaislijmziekte wat is nodig en wat niet?Taaislijmziekte (ook wel bekend als cystic fibrosis of mucoviscidose) is een ernstige, chronische ziekte die vooralsnog…
Soorten antibiotica: polymyxine B/colistine (Polytrim)Soorten antibiotica: polymyxine B/colistine (Polytrim)Polymyxine B en colistine worden onder andere gebruikt bij infecties die worden veroorzaakt door Pseudomonas aeruginosa.…
Brandwonden: soorten, oorzaken en behandelingBrandwonden: soorten, oorzaken en behandelingIn huis ontstaan brandwonden vaak door contact met heet water of vet. Enkele voorbeelden hiervan zijn te heet badwater,…
TaaislijmziekteTaaislijmziekteCystic Fibrosis, oftewel taaislijmziekte, is een van de meest voorkomende erfelijke aandoeningen, die nog niet te geneze…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Bacteriekanker
  • http://www.rivm.nl/Onderwerpen/A/Antibioticaresistentie
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Pseudomonas_aeruginosa

Reageer op het artikel "Pseudomonas, bacterie bij wondinfecties en taaislijmziekte"

Reacties

Aartje, 30-01-2018 19:34 #4
Lig nu al 3 weken in Spanje met pseudomona aeruginosa in Imed Benidorm. Ben wel astma patiënt. Infusen gestopt, aderen verstopt.
Hoe kan dit nu zo heftig zijn, goed ziek en benauwd, gaat nu langzaam beter, met heel veel pillen, hoelang duurt dit? Mag je vliegen?

Francisca, 17-02-2017 16:16 #3
Bij mij is de bacterie ontdekt door een natuurgenezer die werkt met bioresonantietherapie. Ik had al langer klachten aan de blaas. Bovengenoemde therapie is totaal niet belastend en werkt zonder medicatie. Ik ben geen fan van medicatie en al helemaal niet van antibiotica ivm het onderuit halen van je gehele weerstand. De therapie werkt perfect en verwijdert de infectie tot aan de bron.

Ileen Tang, 14-10-2016 20:21 #2
Ik heb enkele protheses in mij, en heb voor de tweede keer Pseudominas, en zou graag willen weten in hoe verre dit invloed heeft op mijn protheses. En ook hoor ik dat het een moeilijke te bestrijden bacterie is, en dat het restistent is voor antibiotica, klopt dit? Ik heb nu voor 10 dagen Ciprofloxacine, wat vind je van deze antibiotica?

Graag hoop ik gauw een antwoord te krijgen op mijn vragen.

Alvast hartelijk dank
Mevrouw Ileen Tang

Jolanda Groenhuizen, 16-11-2015 10:06 #1
Ik zou heel graad advies willen, over de bacterie pseudonomas. Deze bacterie heb ik nu voor de 2e maal aan mijn duimnagel. Daarbij heb ik ook een bacterie in mij (namelijk een totale knie protheses ook voor de 3e maal). In januari wordt ik opgegenomen, er wordt een punctie en er wordt weer weefsel afgenomen en op kweek gezet. Ik ben bezorgd en niet een klein beetje ook. Heeft deze bacterie ook effect op mijn protheses, ik heb een discusprothese in mijn rug! Woensdag naar mijn huisarts! Dankjewel voor het lezen van deze noodoproep!

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 24-09-2014
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!