InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Koorts bij baby's

Koorts bij baby's

Koorts bij baby's Als je baby warm aanvoelt en hangerig is, kan het zijn dat hij koorts heeft. Koorts meet je met een koortsthermometer; is de temperatuur hoger dan 38 graden dan is er sprake van koorts. In dit artikel vind je algemene informatie over koorts bij baby's en wat je zelf kunt doen om koorts te laten zakken.

Temperatuur van het lichaam

Een normale lichaamstemperatuur ligt bij kinderen en volwassenen tussen de 36,5 graden en 37,5 graden. 'S nachts is de temperatuur het laagst, en in de namiddag is de temperatuur het hoogst. Men spreekt van verhoging wanneer de temperatuur boven de 37,5 graden uitkomt. Er is sprake van koorts wanneer de temperatuur hoger is dan 38 graden. Bij jonge baby's is het zo dat de lichaamstemperatuur snel kan veranderen; van het een op het andere moment kan er koorts optreden. Soms zonder duidelijk aanwijsbare reden, en de koorts kan dan binnen een uurtje ook weer gezakt zijn. Het kan dan ook lastig zijn om te bepalen wanneer er met de koorts iets 'gedaan' moet worden.

Koorts meten

Door met je hand (de buitenkant) het voorhoofd en de wangen van je baby te voelen kun je voelen of deze een normale temperatuur hebben of (te) warm zijn. Daarna kun je de temperatuur van je baby meten met een thermometer. Hiervoor kun je een gewone koortsthermometer gebruiken, maar ook kun je een oorthermometer gebruiken. De meest betrouwbare methode is koorts meten met een gewone koortsthermometer in de anus. Andere manieren om de koorts te meten met een gewone koortsthermometer is onder de tong of onder de oksels. Het duurt dan wel een stuk langer voor je een betrouwbare temperatuur hebt gemeten.

Oorzaken van koorts

Koorts is een indicator dat er in het lichaam van je baby het een en ander aan de hand is. Koorts is dus op zichzelf geen ziekte of virus, maar een symptoom. Koorts bij baby's kan bijvoorbeeld betekenen dat er een bacteriële infectie in het lichaam is waar het lichaam tegen moet 'vechten'. Virussen en infecties zijn de meest voorkomende oorzaken van koorts. Wanneer het lichaam met schadelijke bacteriën te maken krijgt wordt de lichaamstemperatuur hoger zodat de schadelijke bacteriën uitgeschakeld kunnen worden.

Gevolgen van koorts

Baby's met (hoge) koorts zullen in veel gevallen nog andere kwalen hebben zoals:
  • vermoeidheid
  • huilerig
  • buikkramp
  • verkoudheid
  • misselijkheid
Tezamen geven klachten aan dat er iets mis is in het lichaam van je baby. Een baby kan bijvoorbeeld griep hebben of erg verkouden zijn.

Wanneer is koorts bij baby's gevaarlijk?

Hoge koorts kan voor baby's gevaarlijk zijn. Je spreekt van hoge koorts wanneer de temperatuur van je baby stijgt naar 40 graden of hoger. Een dergelijke hoge temperatuur is voor het lichaam van je baby moeilijk te verwerken en kan nare gevolgen met zich meebrengen. Een baby kan bijvoorbeeld een koortsstuip krijgen door hoge koorts. Een koortsstuip kan er voor ouders vervelend uitzien omdat het lichaam van de baby ongecontroleerde bewegingen maakt. In de meeste gevallen (96%) zijn koortsstuipen bij baby's niet gevaarlijk, maar soms kunnen koortsstuipen tot hersenvliesontsteking leiden. De kans op terugkerende koortsstuipen is bij baby's tussen de 12 en 24 maanden het grootst en kunnen ook erfelijk bepaald zijn.

Wanneer moet je de huisarts raadplegen?

Ouders vinden het soms lastig te bepalen wanneer zij een huisarts moeten raadplegen. De volgende dingen zijn daarover te zeggen:
  • Als je baby goed aan te spreken is en goed reageert dan kun je het prima nog een tijd aankijken
  • Het is verstandig om contact op te nemen met de huisarts als er sprake is van huiduitslag, lusteloosheid, zeer hoge koorts (hoger dan 40 graden), allerlei bijkomende klachten en bij koortstuipen
  • Als je baby zeer jong is (tot zes maanden oud) is het ook verstandig om contact op te nemen met de huisarts
Ouders die twijfelen over de gezondheid van hun baby kunnen het beste toch even contact met de huisarts opnemen. Deze kan twijfel wegnemen en de baby verder onderzoeken.

Wat kun je zelf doen aan koorts bij je baby?

Een aantal dingen die je zelf kunt doen:
  • Geef je baby voldoende vocht te drinken, geef bijvoorbeeld een extra fles met sap
  • Kleed je baby niet (te) warm aan en zet de verwarming iets lager
  • Geef je baby bij koorts hoger dan 38,5 graden een zetpil (paracetamol)
  • Laat je baby goed slapen maar maak hem wakker om te eten en te drinken
Gerelateerde artikelen
Koorts bij kind en babyKoorts bij kind en babyAls baby's of (kleine) kinderen ziek zijn is het soms lastig om te bepalen wat er aan de hand is en wat je er aan kunt d…
Kinderen: griep en verkoudheid voorkomen en bestrijdenKinderen: griep en verkoudheid voorkomen en bestrijdenEnkele handige middeltjes en tips om griep, verkoudheid, neusverkoudheid en koorts bij kinderen te bestrijden en te voor…
Wat te doen bij koortsKoorts komt vaak voor en is een natuurlijke reactie van het lichaam op een ziekte of infectie. Maar wat wordt er nu eige…
Koorts bij kinderenKoorts bij kinderenSoms denken ouders dat koorts gevaarlijk is of dat hoge koorts duidt op een ernstige ziekte. Dit is meestal niet waar. V…
Bronnen en referenties
  • www.babyinfo.nl

Reageer op het artikel "Koorts bij baby's"

Reacties

Lennert, 07-06-2016 23:09 #6
Mijn dochter heeft koorts, ze is 1 jaar. Waar moet ik de thermometer steken?

Lennert, 07-06-2016 23:00 #5
Mijn dochter heeft koorts, 38 graden, hoeveel zetpillen mag ze krijgen?

Me, 11-07-2014 21:55 #4
Roosvicee in een flesje kan ook goed helpen als ze niet willen drinken hielp bij ons altijd goed. Beter dan uitdroging dan ben je verder van huis.

Yolo, 01-05-2014 08:34 #3
Waarom is dat een gek advies? Baby's die ziek zijn eten en drinken vaak heel weinig. Alle vocht is mooi meegenomen en sap vinden ze vaak lekker dus drinken ze op. Bovendien kan je wel wat (fruit) suikers gebruiken als je erge koorts hebt.

Mnr, 17-03-2014 23:31 #2
Ik sluit mij aan bij onderstaand, een fles sap? Juist.

Mw, 16-10-2013 19:50 #1
Geef je baby een fles sap? Heel raar advies voor een baby…

Infoteur: Jolene1984
Gepubliceerd: 26-11-2009
Subrubriek: Kinderen
Reacties: 6
Medische informatie…
Schrijf mee!