InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Werkende ouders en kinderopvang

Werkende ouders en kinderopvang

Het komt steeds minder voor dat één van de beide ouders werkt en dat de ander thuis blijft voor de kinderen. Onze maatschappij is er tegenwoordig op ingesteld dat beide ouders werken. De kinderen moeten hierdoor naar het kinderdagverblijf of de buitenschoolse opvang. Het grote voordeel van werkende ouders is dat kinderen op jonge leeftijd al leren om te gaan met andere kinderen. Vroeger was het gebruikelijk dat de man ging werken en de moeder zorgde voor de opvoeding van de kinderen. Dit is tegenwoordig niet meer zo vanzelfsprekend. Ouders werken tegenwoordig beide, maar wel steeds vaker in deeltijdfuncties. Op deze manier moeten de kinderen opgevangen worden, maar niet vijf dagen in de week. De meeste ouders doen het hun kinderen niet aan dat ze alleen gedurende de weekend fulltime bij de ouders zijn.

Voordeel van kinderopvang voor de ouders

Ouders willen zich tegenwoordig beide op de arbeidsmarkt inzetten. In eerste plaats voor het geld, maar ouders willen hun wereld ook niet beperken door fulltime alleen maar ouder te zijn. Door toch in het arbeidsproces te blijven voelen mensen zich nuttiger. In de tijd dat ze niet aan het werk zijn, hebben ze meer energie voor de kinderen. Ook voor de toekomst is het belangrijk om in het arbeidsproces te blijven. Ouders die stoppen met werken om de kinderen op te voeden krijgen een gat in hun cv. Door toch parttime te blijven werken vergroot u uw kansen op een fulltime baan zodra u er weer aan toe bent. Er is een ruime keuze in kinderdagverblijven, maar in sommige gevallen geldt er wel een wachtlijst.

Kinderen naar oppas of grootouders

Een goedkope manier om de kinderen op te laten vangen, is door ze naar opa en/of oma te brengen. Zij willen er vaak geen geld voor hebben en een betrouwbaarder oppas is er niet te vinden. De kinderen naar een oppas brengen lijkt vaak goedkoop, maar meestal zijn er hierbij geen mogelijkheden om gedeeltelijke compensatie van de kosten te krijgen van de werkgever en de Belastingdienst.

Voordeel van kinderopvang voor de kinderen

De meeste kinderen zullen met veel plezier naar het kinderdagverblijf gaan. Ze hebben daar alle ruimte en ze kunnen spelen met leeftijdsgenootjes. Het zal minder plezierig worden indien het gaat om lange dagen. In het geval ze ook nog meerdere dagen achter elkaar naar de opvang moeten zullen ze het minder plezierig gaan vinden.

De perfecte combinatie

In geen enkel ander Europees land wordt zoveel parttime gewerkt als in Nederland. Een ideale combinatie realiseert u door werktijden zo te combineren dat het voor ouders en kinderen nog leuk is. Beide ouders die fulltime werken hebben veel opvang nodig. Dit is ook het geval bij één ouder gezinnen. Deze ouders moeten vaak vier of vijf dagen in de week de kinderen naar de opvang brengen. Gezinnen met twee ouders kunnen hun werk en de zorgtaken goed combineren door beide parttime te gaan werken. Beide een baan van 32 uur in de week zorgt er in ieder geval al voor dat de kinderen twee dagen in de week niet naar de opvang hoeven. Indien de kinderen al naar school zijn, dan zou het helemaal mooi zijn dat de ouders de werktijden kunnen aanpassen aan de schooltijden.

Zie ook:
Thuishuis of kinderdagverblijf?
Kind naar een gastouder of een kinderdagverblijf?
© 2009 - 2019 Esmee, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Werkende ouders en kinderopvang"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 24-11-2009
Subrubriek: Kinderen
Medische informatie…
Schrijf mee!