InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Verkoudheid voorkomen en bestrijden

Verkoudheid voorkomen en bestrijden

Verkoudheid voorkomen en bestrijden Verkouden zijn we allemaal wel eens. Waarom is de een vatbaarder dan de ander? Wat zijn de symptomen? Waarom komt een verkoudheid vaker voor in de winter dan in de zomer? Hoe lang duurt een verkoudheid? Wanneer moet je en arts waarschuwen als je een stevige verkoudheid te pakken hebt? Wat kunnen zink, knoflook, vitamine A, vitamine C en gember voor je betekenen tijdens een verkoudheid? Hier een overzicht:

Wat is een verkoudheid?

Een verkoudheid is een virale aandoening, een infectie van de ademhalingswegen die keel, neus en bronchiën aantast.

Oorzaak van een verkoudheid

Verkoudheid wordt veroorzaakt door een besmettelijk virus.

Vatbaar voor een verkoudheid

Iedereen is extra vatbaar voor een verkoudheid die een:
  • Vitaminetekort hebben,
  • Te veel witte suiker eten,
  • Oververmoeid zijn,
  • Slaap tekort hebben,
  • Een te lage kalkspiegel hebben.

Symptomen en kenmerken van een verkoudheid

Wat zijn de kenemrken, signalen en symptomen van een verkoudheid?
  • Verstopte neus,
  • Loopneus,
  • Niezen,
  • Verstopte bijholtes,
  • Keelpijn,
  • Hoesten,
  • Rillerigheid,
  • Hoofdpijn,
  • Lusteloosheid,
  • Verlies van reuk,
  • Verlies van smaak.
Symptomen van een verkoudheid worden niet veroorzaakt door een virus, maar is een teken dat het lichaam tegen de infectie strijd.

Algemene adviezen tijdens een verkoudheid

  • Veel drinken, extra veel vruchtensappen en kruidenthee drinken,
  • Zorg voor warme voeten, draag warme sokken en warme schoenen,
  • Trek warme kleding aan,
  • Doe het rustig aan,
  • Verhoog de luchtvochtigheid in huis,
  • Eet veel soep, groente en fruit,
  • Gebruik papieren zakdoekjes,
  • Was goed en vaker de handen.

Verkoudheid komt vaker voor in de herfst en in de winter

Zodra de verwarming aan gaat, wordt de lucht binnen droger. Onze bijholtes drogen uit en zijn daardoor perfecte kweekplaatsen voor alle virussen die verkoudheden veroorzaken.

Waarschuw een arts tijdens een stevige verkoudheid voor:

  • Te vroeg geboren baby´s,
  • Hartpatiënten,
  • Nierziekten,
  • Astmapatiënten,
  • Chronische bronchitis.
Bij twijfel altijd het advies inwinnen van de huisarts!

Een natuurlijke infectiebestrijder tegen de verkoudheid: Echinacea

Een natuurlijke infectiebestrijder en een krachtige versterker van de weerstand is: Echinacea. Echinacea helpt bacteriën, virussen en andere ziekteveroorzakers te doden.

Echinacea en verkoudheid

Echinacea in tabletvorm tijdens een verkoudheid: 5 maal daags tot 200 mg innemen.
Echinaforce druppels tijdens een verkoudheid: 6 maal daags 20 a 30 druppels, in wat water, innemen.

Verkoudheid voorkomen, preventie: Echinecea en vitamine C

Als preventie zou Echinacea en extra vitamine C (minimaal 2 maal daags 1000 mg vitamine C time released, voor rokers minimaal 3 maal daags 1000 mg vitamine C time released) virale aandoeningen, zoals een verkoudheid, helpen voorkomen.

Ontstekingsremmende factor tijdens een verkoudheid: gember!

Bij verstopte luchtwegen, veroorzaakt door een verkoudheid, helpt gember dankzij zijn ontstekingsremmende factor! Drink dagelijks, tijdens de verkoudheid, tot vier kopjes gemberthee.

Ontstekingsremmende factor tijdens een verkoudheid: knoflook!

Knoflook bestrijdt virussen, bacteriën en schimmels. Knoflook is een uitstekend natuurlijk product om ontstekingen, veroorzaakt door een verkoudheid, tegen te gaan. Dagelijks een paar geperste knoflookteentjes door het eten verwerken.

Vitamine A helpt verkoudheid te voorkomen

Vitamine A helpt de weerstand te verhogen, zodat een infectie zoals een verkoudheid, nauwelijks kans krijgt zich te ontwikkelen.

Vitamine A bestrijdt een verkoudheid

Zijn we eenmaal verkouden, is het innemen van extra vitamine A een uitstekende natuurlijke infectiebestrijder.

Vitamine A zit in:

  • Vette vis zoals makreel, sardienes en haring,
  • Eigeel,
  • Boter,
  • Orgaanvlees,
  • Gele groenten,
  • Oranje groenten,
  • Rode groenten en
  • Donkergroene groenten.

Zink helpt een verkoudheid te verkomen

Het mineraal Zink is een uitstekende bestrijder van een verkoudheid.

Zink en een verkoudheid

Tijdens een verkoudheid: zuig 4 maal per dag, voor maximaal 6 dagen, op zinkpastilles die zinkglyconaat, zinkascorbaar of zinkglycinaat bevatten.

Zink zit in:

  • Eiwitrijk voedsel,
  • Amandelen,
  • Rundvlees,
  • Varkensvlees,
  • Donker vlees,
  • Gevogelte,
  • Paranoten,
  • Eieren,
  • Garnalen,
  • Oesters en
  • Mosselen.

Rokers en verkoudheid

Rokers worden gemiddeld twee keer zo vaak getroffen door een verkoudheid dan niet rokers.

Sociale preventie tegen verkoudheid

Onderzoek heeft uitgewezen dat het hebben van een groot sociaal netwerk met veel goede vrienden preventief schijnt te werken tegen verkoudheid!

Verlaagde kalkspiegel werkt een verkoudheid in de hand

Kalk wordt goed opgenomen door het lichaam in combinatie met vitamine D. Vitamine D krijgen we zomers uit nature in volle mate van de zon. In de winter krijgen we te weinig vitamine D binnen en verstoort de opname van kalk.
Door in de wintertijd vitamine D in te nemen door het eten van veel vette vis (sardines, zalm, makreel, haring en enz), kunnen we het gehalte van kalk opkrikken door het eten van Goudse kaas, zuurkool, rozijnen, worteltjes, amandelen, witte kool en enz.

Kinderen en verkoudheid

Een bijzonder goed werkend natuurlijk middel tegen verkoudheid voor kinderen is Nisykind van VSM. Deze tabletten zijn uitstekend als het kind zich rusteloos voelt, hangerig is en een verstopte neus heeft. Baby´s tot 1 jaar een mindere dosis geven dan kinderen van 1 tot en met 6 jaar. Meer informatie is te vinden op de verpakking.

Verkoudheid aan de luchtwegen bij kinderen, peuters en baby´s

Een bijzonder goed werkend natuurlijk middel tegen verkoudheid aan de luchtwegen bij kinderen is Nisykind Forte van VSM. Het is als een 7 daagse kuur te gebruiken voor kinderen en baby´s van 0 tot en met 6 jaar. (VSM is te koop in drogisterijen)

Meer weten over verkoudheid bij kinderen? Lees het volgende artikel voor meer informatie: Kinderen: griep en verkoudheid voorkomen en bestrijden.

Neusspray en verkoudheid

VSM Rinileen neusspray is een weerstandverhogende spray door de toevoeging van Echinacea in het product. De spray is ideaal om vrijer te kunnen ademen door de neus en is een uitstekende spray om sneller te herstellen na een flinke verkoudheid.

Neusspray voor kinderen, peuters en baby´s bij verkoudheid

Een uitstekend werkend natuurlijk middel dat wordt toegepast bij neusverkoudheid en ter voorkoming van (dreigende) oorpijn bij kinderen is Rinikind neusspray van VSM. Zeer geschikt voor kinderen en baby´s van 0 tot en met 6 jaar. Baby´s tot 1 jaar hebben een mindere dosis nodig dan kinderen van 1 tot en met 6 jaar. Meer informatie is te vinden op de verpakking.

Bijholteontsteking tijdens een verkoudheid

Tijdens een flinke verkoudheid kan het gebeuren dat de voorhoofdsholte en de bijholte in het gezicht, zijn ontstoken. Kenmerken zijn een grote druk op de neus, op de wangen en soms is de druk zo groot dat er druk gevoeld wordt op de kiezen. Er komt veel geel, groen dikke proppen slijm uit de neus, in behoorlijk grote hoeveelheden. Koorts is niet altijd aanwezig. Uitstekend is de spray van Dr A.Vogel: Cinuforce neusspray. Het werkt direct en je voelt vrij snel de enorme druk in je hoofd afnemen. Ook verkrijgbaar voor de kinderen als Cinuforce Junior. Ten tijde van een flinke verkoudheid, met een voorhoofdsholteontsteking en/of bijholteontsteking waar koorts boven op komt: direct de huisarts waarschuwen!

Broedplaats in ons lijf voor verkoudheidsbacterien en virussen: witte suiker

Suiker is ver-ruk-ke-lijk! Heerlijk! En is - als extra toevoeging - in ons voedsel terug te vinden. Ondanks dat witte suiker zalig is, is het echter wel een groot vergif! Suiker heeft namelijk twee buitengewoon vervelende eigenschappen:
1.: Zodra we suiker hebben geconsumeerd, vreet het suiker binnen in ons lichaam al onze energie op: al onze vitamine, mineralen, bouwstenen en aminozuren, kortom: alles waar we energie van krijgen, wordt vernietigd door witte suiker. Na het consumeren van witte suiker voelen we ons moe, vermoeid en slaperig. Ons energiebron is namelijk opgevroten door het witte suiker. Ons energiebron bevat alle elementen die nodig zijn om ons te weren tegen een verkoudheid. Ons energiebron bevat alle elementen om ons weerstand op peil te houden.
2.: Zodra het witte suiker alle vitamine, mineralen, bouwstenen en enz. heeft opgegeten, heeft het suiker een uitstekende broedplaats gecreëerd voor alle griepvirussen, griepbacterien, verkoudheidsvirussen, verkoudheidsbacterien, infectieziektevirussen en enz. Alle virussen en bacteriën gedijen uitstekend in het lichaam dat vol is met witte suiker en leeg is van alle virussen en bacteriën strijders zoals vitamine en mineralen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat is verkoudheid? Koutje gevatVerkoudheid is een onschuldige ziekte die meestal vanzelf weer over gaat. Vaak wordt gedacht dat verkoudheid het gevolg…
Verkoudheid - HoestenVerkoudheid. Hoestklachten horen bij verkoudheid. Een verzachtende hoestsiroop op basis van geneeskrachtige kruiden bewi…
Wintertijd: hoesten, verkoudheid, keelontsteking en keelpijnWintertijd: hoesten, verkoudheid, keelontsteking en keelpijnIedereen kent het wel. Als de zomer eindigt en de winter voor de deur staat beginnen de verkoudheidsklachten weer. Ze zi…
RS-virus (RSV) bij baby of peuter: wat wil je weten?RS-virus (RSV) bij baby of peuter: wat wil je weten?Het RS-virus (RSV) komt vooral in najaar en winter voor. Het is het belangrijkste verkoudheidsvirus bij jonge kinderen:…
Bronnen en referenties
  • www.purelijfkracht.nl
  • www.purelijfkracht/kind.nl
  • www.vsm.nl
  • www.avogel.nl
  • Dr A vogel - De Kleine Dokter

Reageer op het artikel "Verkoudheid voorkomen en bestrijden"

Reacties

Jean, 10-05-2014 10:22 #9
Het laatste jaar ben ik bijna constant verkouden, drie minuten in de tocht en… prijs.
In bovenstaand artikel beschrijft men uitdrukkelijk dat het gebruik van witte suiker nefast zou zijn voor verkoudheid. Ik ben bijna zeventig jaar, heb gedurende gans mijn leven bergen witte suiker gevreten en heb daar nooit last van gehad. Vandaag eet ik minder suiker dan ooit en ben constant verkouden? Enerzijds schrijft men dat het tot zich nemen van vitamine A verkoudheid voorkomt, een paar regels verder zijn het vitamine C en nog wat later is het zink? Wat is het nu?

Radha, 14-04-2014 07:55 #8
Middel tegen kriebelhoest voor Jan Haagsma en de rest. Er heeft de laatste tijd een nare kriebelhoest geheerst die zelfs met codeïne niet te bestrijden was. Ik las op Facebook een tip en probeerde t uit, want ja, je wilt van de hoest af. Smeer voor t slapen onder je voeten dik in met vicks vaporups en trek sokken erover aan. Je zult merken dat je 's nachts bijna niet meer hoest en na enkele dagen helemaal genezen bent v die nare kriebelhoest. Ik heb t in een korte tijd 2 keer gehad, en beide keren met goed resultaat. Ook na advies aan anderen, berichten gehad v goed effect. Dus Jan Haagsma, mocht je t nog nodig hebben… succes!

Misfit, 30-08-2013 10:23 #7
Viktor, alles leuk en aardig, maar er zijn meerdere onderzoeken geweest die aantonen dat je niet verkouden wordt van kou. Je immuunsysteem krijgt een klap van de kou, waardoor je vatbaar wordt voor een verkoudheid, er moet dus een drager van het virus met je in contact komen tegen die tijd.

Viktor, 04-01-2013 00:40 #6
Het is altijd mooi om te zien wat voor een magische tips men heeft om een verkoudheid te bestrijden. De eindregel is: dat kan je niet en wel. Ik rook zelf en hou ook van mijn glaasje alcohol, daarnaast sport ik regelmatig en heb ik een gezond voedingspatroon. Wat bij mij gebeurde is dat ik zo bijdehand was om tijdens de jaarwisseling in mijn shirt naar buiten te lopen. Dat is een grote reden wanneer je kou vat, dat je niet genoeg beschermd bent. En voor diegenen die zeggen dat het aan roken en alcohol ligt? Ik ben al 4 jaar niet meer verkouden geweest en heb geen griep gehad. Kou vatten, verkouden, het woord zegt het al. Het is je lichaam die door de kouw in dit geval zo een klap krijgt dat je nergens heen kan dan ziek worden. Mijn motto is, geniet van het leven ook met roken en alcohol maar sport ook en eet ook gezond. Het is balans dat telt. En al die kruidenthee en honing etc. is leuk als je verkouden bent. Maar zelfs vit. C tabletten zullen niet helpen bij een verkoudheid. Het lichaam heeft gewoon tijd nodig om te herstellen. Als je vit C. tabletten neemt tijdens een verkoudheid of extra groenten is het al te laat. Dat had je voor de tijd al moeten doen. Beterschap!

Nathalienauwelaers, 29-08-2012 13:12 #5
@jan, soms heeft ons lichaam nog net dat beetje meer nodig om optimaal te functioneren. Ik ondersteun nu al 2 jaar mijn lichaam en het lichaam van mijn 2-jarige zoontje met transfer factoren van 4life. Zij geven zowel sterkte als informatie aan het immuunsysteem om je lichaam te verdedigen tegen aanvallen van buitenaf. Voor ik met de TF begon had ik heel regelmatig last van herpes en angina's, keelontstekingen. Sinds ik de producten gebruik ben ik al 2 jaar vrij van elke vorm van ziekte of zwakte. Mijn zoontje is bv nog NOOIT ziek geweest. Ik kan dan ook met trots zeggen dat hij 0, 0 mg medicatie al heeft moeten krijgen, dus hij is nog PUUR! Zelfs terwijl hij best wel in contact komt met virussen en bacteriën. Dus ik ben dan ook super dankbaar dat ik de producten heb leren kennen.

Jan Haagsma, 14-02-2012 14:26 #4
Ik eet gezond (veel fruit en groente), drink en rook niet en doe 3 x in de week aan hardlopen vanaf 1986. Neem dagelijks wat Vit. C en E in. Verder neem ik alle goedbedoelde adviezen nagenoeg in acht, door o.a. bij winterse omstandigheden duurlopen in te passen van ± 10 Km. en in de weekends aan een georganiseerde trimloopje mee te doen van max 12 Km., alles in een rustig tempo. Ondanks dit alles wordt ik elk jaar toch snip verkouden met de bekende symptomen zoals: hoesten, neus dicht, holten verstopt en koorts. Na ongeveer een week komt de handel via keel en neus los met de bekende kleuren t/m rood. Vervolgen stuur ik dan mijn huisarts een berichtje met de vraag iets voor het hoesten voor te willen schrijven want wat is het geval: na ± 12 dagen ben ik weer aan de betere hand maar vooral snachts krijg ik kriebelhoest zodanig dat ik – en het klinkt raar – niet meer slaap en rechtop in bed zit te blaffen en met 3 kussens in de rug naar de schrootjes zit te (hoesten) kijken. Mijn behulpzame huisarts schrijft dan CODEINEFOSFAAT voor, echter dat werkt maar HALF en dan voor hooguit 2 nachten. Ik heb zeker een handvol "hoestdrankjes" uitgeprobeerd doch helaas, van sommige wordt het juist erger. Mijn vraag luid: Wie heeft een goede remedie om de kriebelhoest snachts tegen te gaan?

Janny, 24-03-2011 06:23 #3
Hallo
Heb eeb vraagje, loop al maanden met wit/geel/groen slijm in mijn neus wat achter langs gaat naar de keel, Maar het is best wel taai dus krijg het er alleen uit met zoutspoeling in de neus.Maar word momenteel behandeld voor vit b 12 tekort met injecties en moet eind van de week beginnen met een drankje voor vit d tekort.
Nu is mijn vraag kan dat vele slijm komen door die tekorten, want de K.N.O arts waar ik het laatst geweest ben in januari van dit jaar dan geen ontstekingen vinden.Toen wist ik nog niet van de vit tekorten.
Maar word er af en toe een beetje moedeloos van om een paar keer per dag te spoelen om het slijm weg te halen, heeft u misschien advies.
Groetjes Janny Reactie infoteur, 24-03-2011
Beste Janny,

Ik zou zeker het homeopatisch middel Pulsatilla proberen. Pulsatilla staat er om bekend om hardnekkig groen/gelig slijm uit de neus hardgrondig aan te pakken. Meer informatie over pulsatilla is te vinden in een artikel van een mede infoteur:
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/alternatief/17462-homeopatisch-geneesmiddel-pulsatilla.html
Persoonlijk heb ik bijzonder goede ervaringen met Pulsatilla en daarom raad ik het ook van harte aan!

Met vriendelijke groet, Roberta

Roberta (infoteur), 13-01-2009 11:47 #2
Beste Bert uit Emmeloord,
Ik zou een aantal suggesties kunnen doen, zoals: al dat niezen en loopneus zou op een allergie kunnen wijzen, en vermoedelijk is het lichaam door de lange strijd tegen de infecties uitgeput en heeft een groot gebrek aan zowel kalk als vitamine, maar ook: het lichaam heeft geen weerstand meer.
Ik denk echter dat de gezondheidssituatie behoorlijk ernstig is, dat ik je van harte adviseer om a la minute een klassiek homeopatische arts te contacteren!
Beste Bert: ik wens je heel veel succes en sterkte toe en ik hoop van harte dat alle infecties veroorzaakt door een verkoudheidsvirus snel verholpen kunnen worden door een goede en professionele klassieke homeopatische arts en heel veel beterschap toegewenst!
Met vriendelijke groet, Roberta

Bert, 10-01-2009 13:06 #1
L.S. al geruime tijd ( 2 jaar ) ben ik steeds verkouden, neusspray werkt niet, een neusgat wijder gemaakt maar verkoudheid blijft terugkomen, begint 's-morgens met loop neus en niezen, verder de hele dag door neus snuiten met waterige uitvloeiing, ben longfibrosepat., en leef met zuurstof 24uur. heb al diverse middeltjes gebruikt maar niets helpt mij, ben al bij twee kno artsen geweest maar resultaat nul. heb nu van mijn longarts antibio., gekregen maar de verkoudheid blijft. wie oh wie heeft een afdoende oplossing? op voorhand dank u wel groet bert emmeloord:-(

Infoteur: Roberta
Laatste update: 05-11-2010
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Reacties: 9
Medische informatie…
Schrijf mee!