InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Wintertijd: hoesten, verkoudheid, keelontsteking en keelpijn

Wintertijd: hoesten, verkoudheid, keelontsteking en keelpijn

Wintertijd: hoesten, verkoudheid, keelontsteking en keelpijn Iedereen kent het wel. Als de zomer eindigt en de winter voor de deur staat beginnen de verkoudheidsklachten weer. Ze zijn erg vervelend, maar hoe krijg je het en hoe kom je er weer vanaf? Een neusverkoudheid is een van de meest voorkomende kwaaltjes in de winter. Het wordt veroorzaakt door rhinovirussen. Het virus komt via je neus in je lichaam terecht en nestelt zich in het slijmvlies als je weerstand te laag is. Het slijmvlies raak geïrriteerd en zwelt op. Als de verkoudheid op zijn hoogtepunt is dan komt het slijm los, dit is meestal na een week. Het kan gebeuren dat dat niet gebeurd en dat de klachten erger worden.

Bijholteontsteking

Als een neusverkoudheid niet overgaat kan het neusslijmvlies verder opzwellen zodat de verbinding tussen de neus en de bijholtes geblokkeerd raakt. De bacteriën zullen zich dan snel gaan verdubbelen en dan krijg je het gevoel alsof je hele hoofd dicht zit. Ook kun je een druk gaan voelen op je ogen en op je neus. Een stekende hoofdpijn bij vooroverbuigen is ook een veel voorkomende klacht. Wanneer deze klachten lang aanhouden is het raadzaam om een arts te raadplegen.

Er zijn een aantal mogelijkheden om zo'n ontsteking te voorkomen:
  • Adem door je neus.
  • Snuit je neus niet te vaak.
  • Vermijd melkproducten, deze zorgen voor meer slijm.
  • Drink voldoende, water of thee is het meest geschikt. Je kan honing in je thee doen om je keel te verzachten.
  • Gebruik een neusspray voor de nacht zodat je goed kan slapen.
  • Hou je lichaam warm en voorkom tocht.

Keelontsteking

In het slijmvlies van de keel en de keelholtes kunnen ook bacteriën gaan zitten. Als deze bacteriën zich verdubbelen kunnen er keelklachten ontstaan. Denk aan pijn bij het slikken, een droge en ruwe keel en heesheid. Als de keelontsteking ernstige vormen aanneemt dan krijg je last van hoge koorts, braken en een zware ademhaling. Je dient een arts te waarschuwen in dat geval. Een keelontsteking kun je verzachten door honingdropjes te eten en honing in je thee te doen.

Hoesten

Hoesten is een reactie van het lichaam op bacteriën die zijn binnengedrongen. Door te hoesten houdt het lichaam de toegang tot de longen schoon. Hoesten is dan ook een gevolg bij verkoudheid of bij overtollig slijm. Hoesten kan verminderd worden door een hoestdrank te nemen.

Wat kun je tegen keelpijn doen?

  • Eet een waterijsje
  • Drink koud water
  • Neem een zuigtablet tegen keelpijn
  • Drink kamillethee met honing
  • Gorgel met een zoutoplossing
  • Vermijd rook en praat niet teveel
  • Eet honingdropjes
  • Neem voldoende rust
© 2011 - 2018 Linda1986, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wintertijd: hoesten, verkoudheid, keelontsteking en keelpijn"

Infoteur: Linda1986
Gepubliceerd: 12-08-2011
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!