Hoe houd je je weerstand hoog?

Hoe houd je je weerstand hoog? Je weerstand zorgt ervoor dat bacteriën en andere ziekteverwekkers geen kans krijgen om je lichaam binnen te dringen en je ziek te maken. Hoe zorg je nou dat je weerstand hoog blijft?

Eet gezond en gevarieerd

Een goede voeding is het belangrijkste voor een goed afweersysteem. Naast goede voeding is een afwisseling ook erg belangrijk. Eet elke dag iets anders, de ene dag bijvoorbeeld past en een andere dag rijst of aardappels. Zorg daarnaast ook dat je teveel vet voedsel binnenkrijgt en vermijd ook zout voedsel. Eet elke dag voldoende vezels, groente en fruit. Vitaminen en mineralen zijn onmisbaar voor een goede weerstand. Als je probeert om gevarieerd te eten moet je al een heel eind komen. Je kan eventueel je voeding nog aanvullen met voedingsupplementen. Denk aan vitamine C en dat soort tabletten. Deze zijn nooit een vervanger voor gezonde voeding, dit is alleen een aanvulling.

Drink voldoende

Met drinken worden je afvalstoffen afgevoerd. Drinken is erg belangrijk en je dient voldoende te drinken per dag, zo'n anderhalf tot twee liter water per dag. Water en thee is het beste om te drinken. Sportdrank kan ook, maar met mate. Vruchtensap is ook goed, alleen moet je daarmee oppassen. Deze bevatten redelijk wat suikers en calorieën.
Probeer niet te vaak alcohol te drinken, dit is niet goed voor je lichaam en het afbreken van alcohol kost je lichaam behoorlijk wat moeite en tijd.

Regelmaat

Een regelmatig leven is ook erg belangrijk voor een goede weerstand. Probeer een ritme te vinden in je dagelijks leefpatroon. Een avondje uit of later naar bed kan geen kwaad. Zorg dan wel voor voldoende slaap. Gemiddeld heeft je lichaam zo'n zeven tot acht uur slaap nodig om goed tot rust te komen. Wanneer je slaapt krijgt je lichaam te tijd om zich te herstellen en om weer op kracht te komen. Ook roken kun je het beste vermijden. Roken zorgt voor een zwakke weerstand en kan op de lange termijn allerlei gezondheidsklachten geven.

Beweeg voldoende

Lichaamsbeweging is ook noodzakelijk voor een goede en sterke weerstand. Het is aan te raden om minimaal een half uur intensief te bewegen per dag. Minimaal vijf dagen in de week. Je kunt een stuk gaan wandelen, fietsen of zwemmen. Er zijn natuurlijk ook genoeg andere sporten te vinden of neem een abonnement op een sportschool. Daar kun je groepslessen volgen en deze duren meestal een uur. Dan krijg je per dag al genoeg lichaamsbeweging. Pak de fiets om boodschappen te doen of ga op de fiets naar je werk. Lichaamsbeweging en sport zorgen voor een goed gevoel.

Hygiëne

Een goede persoonlijke hygiëne zorgt ook voor een goede weerstand. Was je handen regelmatig en zeker als je naar de wc bent geweest. Was je lichaam elke dag goed, neem een lekkere douche of een ontspannen bad. Het zorgt ervoor dat je je goed voelt. Je voelt schoon en fris en je ziet er goed uit.
© 2011 - 2020 Linda1986, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Hoe houd je je weerstand hoog?"

Infoteur: Linda1986
Gepubliceerd: 12-08-2011
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!