InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Medische doorbraak: Immuuncellen vallen kanker aan

Medische doorbraak: Immuuncellen vallen kanker aan

Medische doorbraak: Immuuncellen vallen kanker aan Lichaamseigen immuuncellen als geneesmiddel tegen kanker. Woensdag 10 augustus 2011 verklaarden een groep wetenschappers dat zij een mogelijke doorbraak hadden in het onderzoek naar kanker. De onderzoekers houden echter nog een slag om de arm aangezien zij de behandelmethode nog maar op 3 personen hebben getest. Twee daarvan zijn genezen, bij een persoon is de ziekte aanzienlijk verbeterd. Ondanks dat is dit een hoopvol bericht voor degenen die op dit moment aan het strijden zijn tegen kanker. Wetenschappers hebben woensdag in zowel de New England Journal en het Medicine and Science Translational Medicine verklaard een mogelijke behandeling te hebben gevonden tegen Leukemie.

Het onderzoek

De wetenschappers van de Universiteit van Pennsylvania's Abramson Cancer Center en de Perelman School of Medicine die het onderzoek leidden namen witte bloedcellen, ook wel T-cellen genoemd, uit het eigen lichaam van drie patiënten die leden aan chronische lymfatische leukemie. Ze manipuleerden deze cellen zodanig dat ze de kankercellen zouden aanvallen. Witte bloedcellen zijn cellen die ons lichaam beschermen tegen ziektes en infecties, ze vormen ons immuunsysteem. De immuuncellen werden zodanig geprogrammeerd dat zij zich aan een bepaalde proteïne zouden binden die voortkomt uit de ziekte leukemie. De immuuncellen werden terug in het lichaam van de patiënt gestopt. De patiënten die deelnamen aan het onderzoek hadden een ernstige vorm van leukemie in een ver gevorderd stadium.

Het resultaat

Binnen drie weken waren de tumors van de patiënten vernietigd. Dit gebeurde veel sneller en agressiever dan de medische onderzoekers hadden verwacht. De behandeling werkte beter dan ze ooit gehoopt hadden. Een van patiënten die deelnam aan het onderzoek schreef zelf in een brief: 'Ik ben gezond en nog steeds in remissie. Ik weet dat ik misschien niet altijd in remissie zal blijven maar ik heb maanden geleden besloten dat ik van de ziekte heb gewonnen. Ik vermoed dat dit zo is.'

Gevolgen

Dit onderzoek kan grote gevolgen hebben voor de ziekte leukemie in de hele wereld. Zo'n 43.000 duizend mensen over de hele wereld lijden aan deze ziekte. Leukemie behandelen is moeilijk aangezien beenmergtransplantaties tot op nu de enige optie is. Deze behandeling gaat gepaard met een grote kans op complicaties. Ook is het moeilijk om geschikte donoren te vinden.

De nieuwe behandeling

De nieuwe behandeling gaat gepaard met heftige ziekteverschijnselen. De patiënten die behandeld werden met de gemanipuleerde immuuncellen hadden last van hoge koorts, koude rillingen en hevige misselijkheid tijdens de behandeling. Testen lieten zien dat er een immense explosie van immuuncellen te zien was en een extreme daling van kankercellen. Dit zorgde er bij een van de patiënten voor dat er een levensbedreigende situatie ontstond aangezien zijn lichaam vol zat met dode cellen. Een maand na de transfusie waren er bij deze patiënt geen sporen van leukemie meer te vinden in zijn bloed.

Nader onderzoek

De onderzoekers houden nog een slag om de arm wat betreft de gevolgen van dit onderzoek. Dit omdat er tot nu toe maar slechts drie patiënten zijn geweest die de behandeling hebben ondergaan. Er is nog te weinig bekend over de effecten van de nieuwe behandeling met immuuncellen. Binnen een of twee maanden zal er een nieuw onderzoek beginnen, er zullen echter niet veel patiënten toegelaten kunnen worden tot het programma.

Mogelijke na-effecten

De onderzoekers blijven voorzichtig omdat er nog weinig bekend is over de na-effecten van de behandeling. Het is mogelijk dat bepaalde immuuncellen door de behandeling worden uitgedund. Alleen de tijd zal leren of dit een echte doorbraak wordt in het onderzoek tegen kanker of dat dit een van de vele doorbraken is die weer eindigt in een doodlopende tunnel.
© 2011 - 2019 Lr800, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Kanker vroeg opsporen: voordelen voor behandeling & genezingKanker vroeg opsporen: voordelen voor behandeling & genezingKanker is een ziekte die zich als een lopend vuurtje in je lichaam kan verspreiden. Kanker kan zo snel toeslaan dat er g…
Kanker en Voedsel: 5 fabelsKanker en Voedsel: 5 fabelsHet effect van voedsel op het voorkomen, ontstaan en genezen van kanker is een veel besproken onderwerp. Vaak worden all…
Kans op genezing: kan je definitief van kanker genezen?Kans op genezing: kan je definitief van kanker genezen?Bij mensen die van kanker genezen zijn is het steeds een delicate zaak om van een definitieve genezing te spreken. Dokte…
Darmkanker beter te behandelen volgens het UZABij mensen waarbij darmkanker in een vroeg stadium wordt ontdekt hebben een zeer hoge kans op volledige genezing. Zeker…
Chemo-bommen. Methode chemotherapie, hoe werkt het?Chemo-bommen. Methode chemotherapie, hoe werkt het?Chemobommen of chemo-bommetjes. Het is een nieuwe methode van chemotherapie om kanker te behandelen. Chemobommen behande…
Bronnen en referenties
  • http://thechart.blogs.cnn.com/2011/08/11/serial-killer-cells-can-target-leukemia-study-says/
  • http://www.scientias.nl/eigen-lichaamscellen-kunnen-kanker-vernietigen/44563

Reageer op het artikel "Medische doorbraak: Immuuncellen vallen kanker aan"

Infoteur: Lr800
Gepubliceerd: 13-08-2011
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!