InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Leven > Verhoog je weerstand, voorkom griep

Verhoog je weerstand, voorkom griep

Verhoog je weerstand, voorkom griep Ieder jaar zijn er weer een hoop mensen die geplaagd worden door een fikse griep en hierdoor een paar dagen in bed liggen. Dit kun je proberen te voorkomen door een goede weerstand op te bouwen. Lees in dit artikel hoe je dat moet doen.

Wat betekend dat, een verlaagde weerstand?

Je weerstand is een afweersysteem van ons lichaam. Dit zorgt ervoor dat ziektekiemen en bacteriën niet zo snel ons lichaam binnen treden. Er zijn duizenden verschillende soorten bacteriën die griep kunnen veroorzaken. Wanneer één soort bacterie geleid heeft tot griep kun je door deze bacterie nooit meer ziek worden, je lichaam wordt resistent voor deze bacterie. Door medicatie en ziekte kun je een verslechterde weerstand krijgen maar ook door te weinig slapen, stress en slecht voedsel.

Voeding

Wanneer je goed en gezond eet kun je een goede weerstand opbouwen. Goed en gezond eten houdt in dat je volgens de schijf van vijf eet. Niet te zout of te vet. Ook is het belangrijk dat je gevarieerd eet, probeer dus elke dag een ander soort groente en vlees. In plaats van elke dag aardappelen, eet eens pasta of rijst.

Vitamine

Behalve dat je vitamines en mineralen uit je eten zullen moeten komen kan het zijn dat je weerstand hierdoor nog niet hoog genoeg is. Je kunt langs je dagelijks voedingspatroon ook nog wat vitaminesupplementen nemen. Het heeft geen zin om meer te nemen dan de aanbeveling omdat je de vitamine die je niet nodig hebt weer uit plast. Het is beter om een half pilletje s ochtends en de andere helft s middags te nemen dan twee op één dag.

Slaap

Wanneer je te weinig slaapt kan dit ernstige gevolgen hebben. Je hebt minder energie om de dag door te komen, bent sneller moe maar je verlaagd hiermee ook je weerstand. Daarom is het belangrijk om met regelmaat en genoeg te slapen. Een gemiddeld mens heeft 8 uur slaap per dag echt nodig. Voor sommige zal dit meer zijn, voor andere minder. Zorg er in ieder geval voor dat je niet te weinig slaapt.

Hygiëne

Bacteriën springen heel gemakkelijk over van mens op mens. Wanneer je dus niet regelmatig je handen wast, of doucht zul je een grotere kans hebben om sneller ziek te worden. Was je handen voordat je gaat eten en nadat je een toilet bezocht hebt. Nadat je bij publieke plaatsen bent geweest zoals een zwembad of sportschool doe je er goed aan om een douche te nemen. Op deze locaties zijn er altijd meer bacteriën te vinden.

Sporten

Om meer energie en conditie te krijgen kun je gaan sporten maar ook is beweging goed voor je wanneer je aan je weerstand te werken. Wanneer bacteriën je lichaam aanvallen heb je meer om bij te zetten omdat je een betere conditie hebt.

Gezond leven

Waar het dus eigenlijk op neer komt is dat je vooral gezond moet leven, dit klinkt heel cliché maar het is absoluut de beste remedie tegen veel ziektes. Stap dus eens vaker op de fiets en laat die hamburger een keertje staan. Niet alleen beter voor je lichaam maar ook om ziektes te voorkomen.
© 2011 - 2019 Petteflet, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Verhoog je weerstand, voorkom griep"

Infoteur: Petteflet
Gepubliceerd: 25-08-2011
Subrubriek: Leven
Medische informatie…
Schrijf mee!