InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Fruit eten vermindert de kans op Mexicaanse griep

Fruit eten vermindert de kans op Mexicaanse griep

Fruit eten vermindert de kans op Mexicaanse griep ‘An apple a day keeps the doctor away’. Een bekende uitdrukking die het eten van fruit stimuleert. Houdt het eten van fruit de griep ook buiten de deur? Een ding is zeker: met de juiste voeding kun je ervoor zorgen dat je minder vatbaar bent voor de Mexicaanse griep. Want het belangrijkste wapen tegen het influenzavirus is een goede weerstand!

Weerstand

Of je lichaam voldoende bescherming kan bieden tegen virussen, schimmels en bacteriële infecties, is gekoppeld aan het begrip weerstand. Hoe beter je weerstand is, hoe meer je lichaam beschermd is tegen allerlei ongewenste indringers. Het is ons eigen, natuurlijke systeem om ziekteverwekkers te bestrijden en ons niet ziek te maken. Word je dat toch, dan zorgt een goede weerstand ervoor dat we sneller beter worden. Een goede weerstand is dus heel belangrijk en daar hebben we zelf invloed op.

Weerstand vergroten

Om je weerstand te vergroten, zul je moeten kijken naar je eigen levensstijl. Daarbij zijn drie punten erg belangrijk. Houd je je aan deze punten, dan zul je ervaren dat je een goede weerstand opbouwt.

  • gezond en gevarieerd eten en voldoende drinken
  • voldoende ontspanning en slaap
  • regelmatige lichaamsbeweging

Het is niet uitgesloten dat we met een goede weerstand griep krijgen, zeker in een tijd van een grote epidemie. Er komen dan zoveel ziekteverwekkers op ons af, dat ze de overhand in ons lichaam kunnen krijgen. Maar juist dan is het belangrijk om ervoor te zorgen dat we die goede weerstand in stand houden.

Voeding

In dit artikel wordt het eerste punt verder uitgewerkt. Kiezen voor gezonde en gevarieerde voeding is erg belangrijk. Het Voedingscentrum omschrijft het zo: ‘gezond eten betekent met gezond verstand bewuste keuzes maken’. Daarbij schrijven ze de vijf regels van de Schrijf van Vijf voor:

  1. Eet gevarieerd.
  2. Eet niet te veel en beweeg.
  3. Gebruik minder verzadigd vet.
  4. Eet volop groente, fruit en brood
  5. Ga veilig met voedsel om.

De Europese belangenorganisatie voor de groenten- en fruitsector heeft er begin september dit jaar een mailing over rondgestuurd. Door het eten van verse groenten en fruit kan griep, in het bijzonder de Mexicaanse griep, worden voorkomen. Verse groenten en fruit bevatten veel essentiële vitamines en mineralen. Deze maken ons afweersysteem (onze weerstand) sterker.

Fruit

Blijkbaar is het eten van fruit een belangrijk onderdeel om onze weerstand te vergroten en daarmee de kans op griep te verkleinen. Je bent minder vatbaar. Vitamine C speelt hierbij een belangrijke rol. Het zorgt ervoor dat er in je lichaam veel‘interferon’ wordt aangemaakt. Interferon is een natuurlijk eiwit dat ziekteverwekkers die je lichaam aanvallen, uitschakelt door het viruskopiërend vermogen van de cellen uit te schakelen. Als een binnendringer het lichaam aanvalt, maakt het immuunsysteem deze eiwitten zelf aan. Hoe meer vitamine C het lichaam binnenkrijgt, hoe meer deze stoffen kunnen worden aangemaakt en dus ook makkelijker en sneller het indringers kan uitschakelen. In fruit zit veel vitamine C. Vooral zwarte bessen, papaja, kiwi, citrusvruchten en aardbeien zijn rijk aan vitamine C. Appels bevatten weinig vitamine C, zo ook vruchten in blik of glas.

Werkfruit

Werkgevers is dit gegeven blijkbaar ook bekend, want de vraag naar werkfruit is de afgelopen weken flink gestegen. Werkfruit is fruit dat de werkgever zijn personeel aanbiedt als gezond tussendoortje. Bedrijven hopen dat hiermee het aantal Mexicaanse grieppatiënten binnen de perken zal blijven.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Mexicaanse griep & griep: verhoog weerstand met vitamine CHoge doses vitamine C staan erom bekend om een virusinfectie in de kiem te smoren of de duur en hevigheid ervan aanzienl…
(Mexicaanse) griep en voeding(Mexicaanse) griep en voedingHet griepvirus verspreidt zich door hoesten, niezen en praten. Hierdoor kan iemand met het virus eenvoudig iemand anders…
Vitamine D helpt mogelijk bij Mexicaanse griepMensen die te weinig vitamine D in hun bloed hebben, zijn vatbaarder voor alle soorten griep. Dit heeft onderzoek uitgew…
Bronnen en referenties
  • www.voedingscentrum.nl

Reageer op het artikel "Fruit eten vermindert de kans op Mexicaanse griep"

Infoteur: Nicolette
Laatste update: 10-02-2010
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Gezondheid
Medische informatie…
Schrijf mee!