InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Zelfzorg bij verkoudheid: handige tips

Zelfzorg bij verkoudheid: handige tips

Zelfzorg bij verkoudheid: handige tips Een verkoudheid is op zich onschuldig, maar het kan erg vervelend zijn. Je kunt je er beroerd bij voelen vanwege een dichte neus, snotteren, niezen, zere keel, hoesten en hoofdpijn. Het wordt veroorzaakt door een virus, waardoor de slijmvliezen in de neus, bijholten en keel ontstoken raken. Tijdens de verkoudheid kun je de klachten bestrijden om je wat prettiger te voelen. Er zijn heel wat middeltjes die je kunt nemen zoals een paracetamol, een lepel honing of een keelsnoepje. Zorg voor een goede hygiëne en neem voldoende rust. Wat kun je zelf allemaal doen tegen je verkoudheid?

Wat een verkoudheid is

De meeste mensen zijn een paar keer per jaar verkouden, waarbij kinderen vaker verkouden zijn dan volwassenen. Het kan je behoorlijk belemmeren in je dagelijkse functioneren. Bij een verkoudheid is het slijmvlies in de neus, bijholtes en keel ontstoken door een virus. Besmetting vindt plaats door direct contact met iemand, bijvoorbeeld als je elkaar een hand geeft of via indirect contact als je bijvoorbeeld een voorwerp aanraakt dat door een verkouden iemand is aangeraakt. Je kunt je er erg beroerd door voelen en meestal gaat het binnen een week vanzelf weer over. Als je verkouden bent, maakt je lichaam antistoffen aan om het virus te bestrijden. Voor dit virus ben je de volgende keer beschermd. Toch kun je opnieuw verkouden worden. Dat komt omdat er wel honderden verschillende virussen zijn.

De klachten

Een verkoudheid kan een vreselijke hinder vormen. Het kan zijn dat je niet meer door je neus kunt ademen omdat het helemaal verstopt zit of juist last heb van een lekkende neus waarbij je last het van een waterige snot dat zo je neus uitloopt. Je kunt steeds moeten niezen en een schrale pijnlijke neus hebben door het snuiten. Er kan hoofdpijn, keelpijn, een hese stem, benauwdheid en oorpijn ontstaan. De keel kan geïrriteerd raken, waardoor je veel moet hoesten. Dit kan je ís nachts uit de slaap houden, waardoor je extra vermoeid raakt.

Van de verkoudheid afkomen

Bij een verkoudheid probeer je gewoon door te gaan met het dagelijkse leven of met je werk, maar dit kan wel moeite kosten. Als je een verkoudheid voelt opkomen of je bent nog maar net verkouden, kun je direct actie ondernemen om te voorkomen dat de klachten erger worden. Je hoeft voor een verkoudheid niet direct naar een dokter te gaan, omdat hij er ook weinig aan kan doen. Een virus is nu eenmaal moeilijk te bestrijden. Hier volgen wat tips wat je kunt doen bij een verkoudheid:

Water drinken

Water drinken verzacht niet alleen een droge of pijnlijke keel, maar het zorgt er ook voor dat je lichaam afvalstoffen en overtollig slijm sneller kan afvoeren. Je kunt ook warm water of kruidenthee drinken tegen de verkoudheid. Pas op met koffie, gewone thee of alcohol, omdat dit vocht uit het lichaam onttrekt.

Rust

Je lichaam is in strijd met het virus, gun jezelf daarom wat extra rust. Ga op tijd slapen, want tijdens de slaap zal je lichaam beter herstellen omdat alle energie uit kan gaan naar het bestrijden van het virus. Probeer stress zoveel mogelijk te vermijden.

Verstopte neus

Bij veel mensen helpt het om een gesneden ui naast het bed te zetten. Dit opent de luchtwegen, zodat je beter kunt ademen. Mocht dit niet helpen, kun je tijdelijk een neusspray gebruiken, eventueel met xylometazoline. Probeer sluiten zoveel mogelijk te vermijden, het is beter om op te halen. Door te snuiten lopen de voorhoofdsholtes vol waardoor deze kunnen gaan ontsteken. Als je dan toch moet snuiten, doe het voorzichtig en één neusgat per keer.

Stomen

Een stoombad met bijvoorbeeld eucalyptus of tijm kan je luchtwegen vrij maken en de hoest even verlichten. Het helpt je niet van de verkoudheid af, maar je kunt wel beter ademen. Als je stoomt, doe dit minimaal tien minuten.

Hoofdpijn

Hoofdpijn kan ontstaan als gevolg van het hoesten, verstopte holtes of vermoeidheid. Bij hoofdpijn of andere vormen van pijn door de verkoudheid, kun je eventueel een paracetamol gebruiken. Hierdoor zijn veel mensen in staat om toch naar hun werk te kunnen gaan.

Honing

Neem een flinke lepel honing of doe dit door de thee. Dit verzacht de keelpijn en smaakt over het algemeen beter dan een hoestsiroop. Hoestsnoepjes kunnen ook helpen om de keelpijn te verzachten.

Zoutoplossing

Het smaakt misschien vies, maar het kan helpen om te gorgelen met een zoutoplossing. Het zal het virus niet doden, maar je spoelt slijm weg en zorgt ervoor dat het virus minder kans krijgt om door te zetten. Ook kan een zoutoplossing in de neus verlichting geven.

Een goede hygiëne

Door een goede hygiëne kun je verspreiding beperken. Als je moet hoesten of niezen, bedek je neus of mond dan. Als je dit met je handen doet, moet je direct je handen wassen. Hoesten en niezen kun je ook in je elleboog of op je arm doen. Dit voorkomt verspreiding van het virus als je iemand goedbedoeld een hand geeft. Als je de neus snuit, doe dit met een papieren doekje dat je na gebruik direct weggooit.

Gezonde voeding

Vitamine C helpt als je een verkoudheid voelt opkomen. Sinaasappelen kunnen slijmvliezen irriteren, je kunt daarom ook ander fruit eten, rozenbottelthee of groene thee drinken. Blijf verder normaal eten, ook al heb je geen eetlust. Dit bevordert het herstel. Eet voldoende groente om vitaminen binnen te krijgen. Sommige mensen hebben baat bij het eten van knoflook.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Tips tegen verkoudheidVerkoudheid is een onschuldige ziekte die vanzelf overgaat. Toch kan het erg vervelend zijn. Je hebt voortdurend een loo…
Huis, tuin en keukenmiddelen bij verkoudheidHuis, tuin en keukenmiddelen bij verkoudheidAls het weer ineens omslaat van warm naar koud zijn er veel mensen verkouden. Verkouden zijn is niets ernstigs, maar wel…
Middeltjes tegen keelpijn, griep en verkoudenheidJe hoeft niet altijd meteen naar de dokter te lopen wanneer je een beetje verkouden bent. Ontdek hier enkele natuurlijke…
Wat te doen tegen verkoudheidWat te doen tegen verkoudheidIedereen is wel eens verkouden. Soms wel eens meerdere keren per jaar. Een loopneus, veel niezen, een zere keel.. dit kl…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: StockSnap, Pixabay
  • www.optimalegezondheid.com

Reageer op het artikel "Zelfzorg bij verkoudheid: handige tips"

Infoteur: Ymbakker
Laatste update: 30-12-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Verkouden
Medische informatie…
Schrijf mee!