InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Droge hoest: een vorm van kriebelhoest

Droge hoest: een vorm van kriebelhoest

Droge hoest: een vorm van kriebelhoest Hoesten zonder dat er slijm vrij komt wordt kriebelhoest of droge hoest genoemd. Normaal gesproken is hoesten onschuldig en moet het binnen enkele weken vanzelf weer over gaan. Hoesten ontstaat doordat het slijmvlies geprikkeld wordt wat vaak gezien wordt bij een verkoudheid. Er is niet altijd een duidelijke oorzaak aan te geven voor droge kriebelhoest. Voor velen is het een bron van ergernis en is het erg vermoeiend. Het is verstandig om rokerige en stoffige ruimtes zoveel mogelijk te vermijden. Wat is kriebelhoest en wat kun je eraan doen?

Wat het is

Hoesten gaat vaak gepaard met een verkoudheid. Door de virusinfectie raakt het slijmvlies geprikkeld waardoor de hoest ontstaat. Als er geen slijm wordt opgehoest, wordt deze vorm van hoesten ook wel droge hoest of kriebelhoest genoemd. Het wordt ook wel niet-productieve hoest genoemd. Hoesten is een natuurlijke manier om de luchtwegen schoon te houden. Als je veel moet hoesten, kan de keel schraal worden, waardoor er hoestprikkels ontstaan. Dit kan heel hinderlijk zijn als je bijvoorbeeld in gezelschap zit van andere mensen of er ís nachts wakker van ligt. Meestal is het hoesten onschuldig en zal het vanzelf binnen twee tot drie weken over gaan.

Oorzaken

Voor een droge hoest is er niet altijd een oorzaak te vinden. Het wordt vaak gezien bij een verkoudheid, maar het kan ook voorkomen als je veel in een rokerige of stoffige omgeving bent, last hebt van ontstoken luchtwegen, in contact komt met chemische stoffen zoals ammoniak of als gevolg van een allergische reactie. Er zijn ook mensen die moeten hoesten als zij erg gespannen zijn of bepaalde geneesmiddelen gebruiken. Ook komt het voor bij mensen die last hebben van een slecht functionerend hart of brandend maagzuur. Door steeds te hoesten, raakt de keel alsmaar verder geïrriteerd, waardoor het hoesten soms niet overgaat of zelfs erger kan worden.

Andere oorzaken van kriebelhoest kunnen zijn:
  • Roken of in een rokerige ruimte zijn
  • Airconditioning
  • Langdurig praten of schreeuwen
  • Keelontsteking
  • Ontstoken luchtpijp
  • Virusinfectie
  • Maagklachten
  • Slechte lichamelijke conditie

Wat je zelf kunt doen

Een droge hoest vereist een andere aanpak dan een productieve hoest, ook wel vastzittende hoest genoemd. Allereerst is het belangrijk om rokerige en stoffige ruimtes te vermijden. Als de keel schraal is, kan het verzachtend zijn om iets warms te drinken. In geval van een pijnlijke keel kan koud drinken prettig zijn. Ook kun je op een dropje of hoestsnoepje zuigen of een lepel honing nemen. Sommige mensen hebben baat bij een hoestdrankje dat zonder recept verkrijgbaar is bij een drogist of apotheek. Kies dan voor een middel dat de hoestprikkel dempt. Als je werkt in een ruimte met airconditioning, dan is het goed om veel te drinken zodat de keel niet te droog wordt.

Naar de dokter

Als je hoest langer aanhoudt dan drie weken zonder dat je verkouden bent, je hebt een piepend geluid met ademen of als er bloed opgehoest wordt, moet je naar de huisarts. Ook als je hevige pijn hebt in de keel, langer dan drie dagen koorts hebt of als er sprake is van benauwdheid, kun je beter een huisarts raadplegen. Bij babyís jonger dan zes maanden die slecht drinken door het hoesten, kun je beter ook niet te lang wachten om naar de dokter te gaan. Mocht je andere verschijnselen hebben of je zorgen maken, overleg dit dan met je huisarts. Een dokter kan bijvoorbeeld het middel codeïne voorschrijven dat de hoestprikkel dempt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Droge hoest: een vorm van kriebelhoest"

Infoteur: Ymbakker
Laatste update: 30-09-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!