InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Kunstmatige coma: waarom wordt iemand in coma gehouden?

Kunstmatige coma: waarom wordt iemand in coma gehouden?

Kunstmatige coma: waarom wordt iemand in coma gehouden? Door een ongeval, aandoening of ziekte kan het voorkomen, dat uw partner of kind in het ziekenhuis wegens ernstig letsel in coma wordt gehouden. Het is een beproefde methode om overlast bij heling te minimaliseren. De artsen hebben daartoe besloten om het herstel te vergemakkelijken, waarbij het lijden wordt geminimaliseerd. Waarom wordt men in een coma gehouden, wat zijn de achterliggende redenen en hoe lang duurt een kunstmatige coma?

Kunstmatig coma, in coma houden

Wat is de aanleiding?

Meerdere fysieke problemen kunnen er aanleiding voor zijn, waarom een persoon in coma wordt gehouden. Denk aan een zwaar verkeersongeluk, waarbij door het gehele lichaam ernstige schade is aangericht. Het kan gaan om verschillende complexe botbreuken, inwendige bloedingen, schade aan organen of de hersenen. Daarnaast kunnen ingrijpende infecties van toepassing zijn. Verder kunnen de fysieke problemen dermate veel pijn opleveren dat het ondraagbaar is. Pijn betekent dan lijden! Nutteloos lijden tijdens herstel dient zoveel als mogelijk te worden vermeden en dus wordt er ingegrepen.

Levensbedreigende situatie

Indien er sprake is van een zeer bedreigende omstandigheid, dan kan het leven op het spel staan. Inwendige bloedingen of schade aan de hersenen kunnen dermate ernstig zijn, dat men potentieel kan komen te overlijden. Zodra een persoon slaapt of buiten bewustzijn is, heeft men geen pijn. Bij vele levensbedreigende omstandigheden kan de pijn intens zijn. Denk aan een heftige TIA, hartfalen of aneurysma buikaorta. Daarnaast kan het lijden ook overheersend zijn. Om de behandeling goed te kunnen uitvoeren, wordt ervoor gekozen om de persoon in coma te brengen. Enerzijds vergemakkelijkt het de behandeling en anderzijds kan het lichaam in rust beter herstellen.

Hersenoedeem

De hersenen bevatten de essentie van ons bewustzijn en dat dient goed te worden beschermd. Door toedoen van fysieke schade kan vocht in de hersenen opbouwen (hersenoedeem), danwel kan er sprake zijn van een hersenbloeding. Dergelijke omstandigheden kunnen zeer schadelijk voor de cognitiviteit zijn. Zwelling van de hersenen kan relatief goed worden behandeld met medicatie, waarbij het er ook voor zorgt dat men in coma blijft. De artsen zullen in dat geval de druk op de hersenen in de gaten houden, zodat het meest geschikte moment voor het stop zetten van de medicatie wordt bepaald. Uiteraard zal men de patiënt eerder een dag langer in coma houden in plaats van te snel laten ontwaken.

Optimaliseren behandeling en kunstmatige coma

Sommige lichamelijke aandoeningen of ziekten hebben intensieve behandeling nodig of dient het lichaam complete rust te krijgen om volledig te herstellen. Botherstel na ernstig letsel kan langdurig zijn als ook bij letsel aan organen. Om alle aandacht te geven aan herstel, wordt de persoon kunstmatig onder zeil gehouden. Denk aan een ernstige longontsteking waarbij de ademhaling is aangetast of als men enkele maanden onbeweeglijk moet blijven liggen. Het lijden wordt beperkt door de patiënt in coma te houden. De behandeling is er dan honderd procent op gericht om de aandoening zo goed en zo snel als mogelijk te doen herstellen.

Duur van het in coma houden

Hoe lang een kunstmatige coma in stand wordt gehouden, hangt van de schade af. Het lichaam heeft tijd nodig om te kunnen herstellen. Botdeeltjes dienen te worden gevormd, zodat complexe breuken geleidelijk aan weer kunnen herstellen. Voordat één en ander weer op een relatief normaal niveau is aanbeland, dient men het tijd te geven. Dit kan betekenen dat de persoon een dag in coma wordt gehouden, maar soms kan het om enkele maanden gaan. De duur hangt dus per geval af.

Verschil met spontane coma

Shock is de omstandigheid, waarbij ernstige bloedonderdruk tot flauwvallen en het verlies van bewustzijn leidt. Dit kan voorkomen bij ernstig bloedverlies (in- of uitwendige bloedingen), maar ook door aanmaak van grote hoeveelheden histamine (bijvoorbeeld bij allergische reacties). Het lichaam moet de meest belangrijke organen beschermen, oftewel de longen, hersenen en het hart. Ernstige bloedonderdruk leidt tot shock en zal dan vervolgens tot coma leiden. Deze coma variant kan de dood betekenen, indien geen medische aandacht wordt gegeven. Kunstmatige coma daarentegen is een methode van behandeling, zodat het lichaam versneld kan herstellen.

Informeer bij de behandelend arts hoe lang en waarom uw partner of kind in een kunstmatige coma wordt gehouden. Om het lijden te minimaliseren is kunstmatige coma soms een nuttige methode voor goed herstel.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Glasgow coma schaalGlasgow coma schaalDe Glasgow coma schaal is een meetmiddel waarmee men de mate van bewustzijn bij mensen met hersenletsel kan meten. De Gl…
Hersendood, echt doodHersendood, echt doodHersendood treedt op wanneer de hersenen geen functies meer kunnen uitvoeren door onherstelbare schade. Op een EEG is ge…
Een coma: het ontstaan en de voortgang van een comaEen coma: het ontstaan en de voortgang van een comaPrins Friso belandde in 2012 in een coma, nadat hij 50 minuten lang een hartstilstand had gehad. Maar wat betekent het e…
Syndroom van Rye: symptomen, diagnose en behandelingSyndroom van Rye: symptomen, diagnose en behandelingHet syndroom van Rye is een zeldzame, maar wel zeer ernstige ziekte. Rye kan een ontsteking veroorzaken aan meerdere org…
Euthanasie bij coma: hoe gaat dat in zijn werk?Euthanasie bij coma: hoe gaat dat in zijn werk?Indien men langdurig soms jaren - in coma ligt, dan gaat het om een uitzichtloos bestaan. Ondanks dat men geen pijn he…
Bronnen en referenties
  • http://www.maguza.be/medisch/p/artikel/traumatisch-hersenletsel-hersenen-onder-druk
  • http://www.atriummc.nl/index.php?id=22485&view=aandoening&nummer=1034
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Coma_(geneeskunde)

Reageer op het artikel "Kunstmatige coma: waarom wordt iemand in coma gehouden?"

Reacties

Geirnaert, 16-03-2019 07:49 #2
Mijn broer heeft vorige week een ernstig ongeval gehad. ze hebben onmiddellijk zijn been moeten amputeren. ze houden hem in een kunstmatige coma. reeds verschillende keren hebben ze al geprobeerd om hem wakker te laten komen, maar telkens is hij te wild en te onrustig. dit duurt nu al 8 dagen. mijn vraag is, als ze hem wakker maken is hij dan onrustig omdat hij pijn heeft, of is het omdat hij nog altijd in de situatie van het ongeval leeft, of is er iets mis met zijn hersenen? hij heeft veel bloed verloren en na het lezen waarom een lichaam in shock geraakt maak ik mij nu toch wat zorgen ivm met eventuele schade aan de hersenen. Als hij wakker wordt hoe zit dit dan in elkaar? is hij onmiddellijk goed bij bewustzijn of duurt dit dan ook nog enkele dagen vooraleer hij beseft dat hij in een ziekenhuis ligt? ik zit met zoveel vragen hopelijk heeft iemand wat meer uitleg voor mij Reactie infoteur, 18-03-2019
Er is sprake van een ernstig ongeval met verregaande complicaties. Dit kan mede leiden tot herbeleving van de omstandigheid als ook ontregelde hersenfunctie, en beide kunnen aanleiding zijn voor tijdelijke verwardheid. Het in kunstmatige coma houden is dan zeker verstandig om zowel lichaam als geest te laten herstellen. Of het aanvullende gevolgen zal hebben, dat moet de tijd leren.

Anoniem, 28-09-2017 22:12 #1
Het is misschien een domme vraag. Maar wat me het eerst te binnen schiet, is: een kunstmatige coma dient om te zorgen dat iemand niet lijdt. Dus waarom gebruiken ze dit niet standaard als er bij dierproeven 'ernstig lijden' verwacht wordt? Bijvoorbeeld bij onderzoek naar hartfalen, progressieve ziektes etc.? Alvast bedankt voor het antwoord! Reactie infoteur, 30-09-2017
Hoe erg het ook mag klinken, denk ik dat men bij dergelijke onderzoeken ook het lijden wil zien.

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 18-10-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Coma
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!