InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Ontstoken luchtpijp: symptomen en behandeling

Ontstoken luchtpijp: symptomen en behandeling

Ontstoken luchtpijp: symptomen en behandeling Een ontstoken luchtpijp wordt ook wel tracheïtis genoemd en wordt meestal veroorzaakt door een infectie als gevolg van een verkoudheid of griep. Kenmerken zijn een hese stem, hoesten, keelpijn en koorts. Het komt vooral voor bij kinderen en door de ontstoken luchtwegen kan het ademen bemoeilijkt worden. Als de ontsteking verder de longen inkomt, kan er een longontsteking ontstaan. Wat houdt een ontstoken luchtpijp in en hoe moet dit worden behandeld?

Wat het is

De luchtwegen zijn verdeeld in de bovenste en onderste luchtwegen. De bovenste luchtwegen bestaan uit de neus, keel, bijholten, middenoor, stembanden en luchtpijp. De lagere luchtwegen zijn de luchtpijpvertakkingen, ook wel bronchiën genoemd, longblaasjes en longen. Een luchtpijpontsteking is een ontsteking van de luchtpijp (trachea). De medische benaming voor deze aandoening is tracheïtis. Als gevolg van een ontsteking in de luchtwegen zoals bronchitis, verkoudheid of griep kunnen micro-organismen erin slagen naar binnen te dringen, waardoor de ontsteking ontstaat. Het wordt vooral gezien bij kinderen, maar kan ook bij volwassenen voorkomen.

Oorzaak

Als micro-organismen zoals bacteriën en virussen erin slagen om naar binnen te dringen en een ontsteking veroorzaken, spreekt men van een infectie. Soms worden de bovenste luchtwegen getroffen als gevolg van een verkoudheid, keelpijn, hoesten, (midden)oorontsteking en bijholteontsteking. Een luchtpijpontsteking komt veel voor. Meestal wordt dit door een virus veroorzaakt en gaat de verkoudheid vanzelf weer over. Soms raken de lagere luchtwegen geïnfecteerd en dit moet worden behandeld. Er kan dan bronchitis of zelfs een longontsteking ontstaan.

Symptomen

Meestal gaat het om een virusinfectie met een virus uit de groep rinovirussen of een griepvirus (influenzavirus). Als het om een bacteriële infectie gaat, is het meestal door de bacterie Staphylococcus aureus. Als iemand getroffen wordt door een luchtpijpinfectie kunnen de klachten zijn: hoesten, keelpijn, hese stem, kortademigheid en koorts. Vooral bij kinderen moet er worden opgepast omdat zij in geval van een acute tracheïtis verstopte luchtwegen kunnen krijgen omdat het slijmvlies opzwelt, waardoor ademhalen niet meer mogelijk is. Als er sprake is van een bacteriële infectie, kunnen de gifstoffen die de bacteriën uitscheiden zorgen voor een shocktoestand. Ook kan er een longontsteking ontstaan.

Behandeling

Om een longontsteking te voorkomen is het verstandig dit te laten behandelen. Een bacteriële ontsteking wordt behandeld met antibiotica. Als het gaat om een virusinfectie, verloopt het meestal een stuk milder en meestal is behandeling niet nodig. Na een verkoudheid blijft er soms nog een droge hoest aanwezig die na een paar dagen overgaat naar een hoest waarbij er slijm wordt opgehoest. Meestal is het in twee weken weer over. Bij rokers duurt het soms wat langer voordat ze klachtenvrij zijn.

Wanneer naar de dokter?

Het is niet nodig om in bed te blijven liggen, maar je kunt beter wel rustig aan doen. Drink voldoende vocht, vooral bij koorts. Indien je rookt, kun je dit beter niet doen omdat het herstel dan langer duurt en je dan vatbaarder bent voor infecties. Als de klachten na twee weken nog niet over zijn, of je voelt je erg ziek is het raadzaam om naar de huisarts te gaan. Deze zal nagaan of er sprake is van een longontsteking.
Gerelateerde artikelen
Longontsteking mogen we niet onderschattenLongontsteking mogen we niet onderschattenLongontsteking is een aandoening die we niet mogen onderschatten. In totaal gaan er wereldwijd 4 miljoen mensen per jaar…
Griep, oorzaken, symptomen en behandelingHet griepvirus (influenzavirus) geeft besmetting van de slijmvliezen van de luchtwegen. Dit betekent dat de slijmvliezen…
Griep, ook wel influenza, kan gevaarlijk zijnGriep, ook wel influenza, kan gevaarlijk zijnMet griep hebben we vaak te maken. En de mensen denken er eigenlijk best makkelijk over maar is dat ook zo? Is het gevaa…
Hoesten, acuut klachtenOnder acuut hoesten, valt hoesten wat niet langer duurt dan drie weken. De oorzaak van het hoesten is meestal van infect…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: OpenClipart-Vectors, Pixabay
  • www.wikipedia.nl
  • www.gezondheidsplein.nl
  • www.gezondheidsnet.nl

Reageer op het artikel "Ontstoken luchtpijp: symptomen en behandeling"

Reacties

Ellen, 26-03-2017 23:21 #3
Hallo Frits,
Misschien dat een CT scan, bij de longarts, uitkomst biedt. Ik denk dat je mogelijk bronchiecstasie hebt.
Sterkte

Frits, 23-01-2017 19:32 #2
Ik slik nu ruim 1 jaar antibiotica op het moment dat ik stop, na 3 dagen ziek, koorts, moeheid benauwd en een hele nare geur uit de luchtpijp. De volgende bacteriën zaten in mijn sputum, escheria coli, pseudomonas aeruginosa, haemophilus influenza, streptococcen pneumonie, verder zijn er verschillende biopten genomen waaruit blijkt dat we te maken hebben met verschillende bacteriën, 4x stroboscopisch onderzoek, waarvan 1x goed gereinigd, na 1. Week opnieuw klachten, bacteriologen en longarts staan voor een raadsel hebben dit nooit eerder gezien, dikke laag groen beslag in de luchtpijp vlak onder de stembanden. Maag en slokdarm onderzoek geen negatieve uitslagen. Hoe nu verder, wie kan mij helpen? Ben al 1 jaar behoorlijk ziek.

Atje Vermeer-Vogel, 06-10-2016 18:11 #1
Hallo,
Mijn hoest bestaat al jaren, het is een vervelende kriebelhoest, die vooral ontstaat bij praten, parfum, rook, ook in mijn slaap. Er zijn al vele onderzoeken geweest, er wordt gezegd, dat ik door verkeerde oogdruppels (timoptol) mijn keel beschadigd heb. Maar helaas wordt er niet bij gezegd, hoe en wat ik moet doen, ja een dropje in de mond doen, maar het wordt gewoon een handicap, ik kan eigenlijk nergens meer heen, concerten e.d. Misschien weten jullie een middel dat kan helpen?
Met vriendelijke groet,
Atje Vermeer-Vogel

Infoteur: Ymbakker
Laatste update: 22-12-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!