InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Ziek kind met koorts, wanneer naar school?

Ziek kind met koorts, wanneer naar school?

Ziek kind met koorts, wanneer naar school? Kinderen kunnen flink ziek zijn. Zeker als het kind op school zit waar veel kinderen elkaar aansteken met allerlei virussen, kan het kind flink ziek worden. Koorts is iets waar iedere ouder mee te maken krijgt, maar wanneer weet je als ouder dat je kind voldoende en goed hersteld is om terug te gaan naar school? Wanneer is het kind voldoende hersteld van griep of koorts? Hoe kan een ziek kind met koorts goed herstellen?

In bed

Als een kind koorts krijgt is het in het belang van de gezondheid van het kind om daar als ouder goed mee om te gaan. Als het kind koorts heeft, hoort het kind in bed. Het kleine lichaampje van het zieke kind is hard bezig aan het herstel. Het lichaampje van het zieke kind verbruikt energie voor het herstel. Als het zieke kind te actief is, door niet in bed te liggen, kan het lichaampje minder energie gebruiken om te herstellen van de koorts. Door veel te slapen krijgt het immuunsysteem van het kind de kans om te herstellen van de koorts. Gun het zieke kind met koorts de kans om in bed te blijven liggen.

Temperaturen

Waarom moet bij een kind met koorts twee keer per dag de temperatuur opgemeten worden? Om vast te kunnen stellen of het kind voldoende hersteld is van de koorts om terug naar school te gaan, is de temperatuur die het kind in de middag heeft doorslaggevend. Doordat de temperatuur in de ochtend altijd lager is, kan het lijken dat de koorts weg is. Pas als blijkt dat in de middag de temperatuur lager is, kan de ouder bepalen of het kind goed genoeg is om terug te gaan naar school.

Maatregelen

Welke maatregelen kan de ouder(s) van het zieke kind met koorts nemen om het herstelproces goed in gang te zetten?

Voldoende water drinken

Voor elk kind met koorts is het van groot belang om ruim voldoende te drinken. Vocht zorgt voor de afvoer van de schadelijke stoffen die in het lichaampje van het zieke kind ontstaan tijdens koorts. Vocht reguleert ook de temperatuur van het zieke kind: door voldoende vocht te drinken kan het kind transpireren.

Eten

Het kind moet voldoende water drinken, maar dring nooit eten op aan een ziek kind met koorts! De spijsvertering van het kind is te druk met de herstelwerkzaamheden om te kunnen eten. Een ziek kind met koorts heeft geen honger of trek: zodra de koorts begint te verminderen haalt het kind de schade weer in!

Koorts

Wat is koorts? Wat betekent koorts bij een kind? Wat gebeurt er met een kind dat koorts heeft? Waarom heeft een kind koorts?
Iedere ouder krijgt (regelmatig) te maken met koorts bij het kind. Zeker de eerste keer tijdens hoge koorts, zal menig ouder flink schrikken. Waarom heeft mijn kind zo´n hoge koorts?

Koorts klinkt eng, maar eigenlijk is koorts een positief signaal. Koorts betekent dat het immuunsysteem van het zieke kind heel hard aan het werk is tegen een ziekteverwekker dat het lichaampje van het kind is binnengedrongen. Koorts is het natuurlijke signaal dat het lichaampje van het kind prima functioneert. Toch is en blijft het eng als ouder als het kind ruim 40 graden (of meer!) koorts heeft. Als ouder wil je niets liever dan het beste voor je zieke kind en wil je dolgraag dat het zieke kind spoedig herstelt. (Waarschuw altijd de huisarts als het kind 40º koorts, of hoger, heeft!)

Observeer het kind

Als je kind flink ziek is geweest met koorts, kan het herstelproces een flinke tijd in beslag nemen. Kinderen zijn echter bijzonder flexibel en kunnen haast wonderbaarlijk snel genezen van griep en koorts. Echter, kinderen kunnen ook over hun eigen grenzen gaan, waardoor het lijkt dat het kind (voldoende) hersteld is om terug te kunnen gaan naar school.
  • Ziet het kind er nog witjes uit?
  • Is de eetlust voldoende teruggekeerd?
  • Is het kind nog erg hangerig?
  • Voelt het kind te warm aan?
  • Is het kind te lusteloos?
  • Zit het kind nog niet (helemaal) lekker in zijn vel?
  • Klaagt het kind over pijn of moeheid?

Als het bovenstaand rijtje van toepassing is op het kind, dan is het kind nog niet voldoende hersteld om terug te gaan naar school. Observeer het kind nog een dag of wat goed. Breng het kind voor de zekerheid naar de huisarts en bekijk na een paar dagen of het kind voldoende hersteld is van de koorts om terug te kunnen naar school.
Gerelateerde artikelen
Koorts bij kind en babyKoorts bij kind en babyAls baby's of (kleine) kinderen ziek zijn is het soms lastig om te bepalen wat er aan de hand is en wat je er aan kunt d…
Infectieziekten bij kinderen – De Zesde ziekteStel; een kindje heeft gedurende een paar dagen hoge koorts en een paar dagen na het verdwijnen van deze koorts ontstaan…
Kinderen: griep en verkoudheid voorkomen en bestrijdenKinderen: griep en verkoudheid voorkomen en bestrijdenEnkele handige middeltjes en tips om griep, verkoudheid, neusverkoudheid en koorts bij kinderen te bestrijden en te voor…
Is een tweede inenting tegen de Mexicaanse griep nodig?Is een tweede inenting tegen de Mexicaanse griep nodig?Maandag 14 december is de GGD begonnen met een tweede vaccinatieronde onder de risicogroepen voor de Mexicaanse griep. H…
Koorts bij kinderenKoorts bij kinderenSoms denken ouders dat koorts gevaarlijk is of dat hoge koorts duidt op een ernstige ziekte. Dit is meestal niet waar. V…
Bronnen en referenties
  • http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/kinderen/44588-kinderen-griep-en-verkoudheid-voorkomen-en-bestrijden.html

Reageer op het artikel "Ziek kind met koorts, wanneer naar school?"

Reactie

D., 05-01-2013 15:56 #1
Mijn zoon van bijna 3 heeft sinds maandag 31 december koorts alleen in de nacht wanneer hij slaapt waarom zal dat zo zijn nu al 6 dagen alleen als hij slaapt hij heeft griep hij is gewoon normaal zoals altijd eet goed drinkt goed ziet er wel ziek uit maar niks ernstigs gelukkig ik zou het wel willen weten waardoor het zo is…

Infoteur: Roberta
Gepubliceerd: 05-09-2011
Subrubriek: Kinderen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!