InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Buikhaar ontharen (buikstreep navel tot schaamhaar)

Buikhaar ontharen (buikstreep navel tot schaamhaar)

Buikhaar ontharen (buikstreep navel tot schaamhaar) Sommige vrouwen hebben er last van. Donkere haartjes die groeien van de navel tot de venusheuvel. Er zijn verschillende benamingen voor, van buikhaar en buikstreepje tot happy trail of happy line. Buikhaar is heel normaal, maar de meeste vrouwen willen het toch liever weghebben. Hoe kun je dat het beste aanpakken? Helaas zijn blonde (dons)haartjes op de buik niet voor iedereen vanzelfsprekend. Een donker streepje haar van de navel tot venusheuvel is voor de meeste vrouwen een doorn in het oog. Wat kun je er het beste aan doen?

Scheren

Een mogelijkheid is om de haartjes weg te scheren. Dit heeft even een glad resultaat, maar hou er wel rekening mee dat je last kun krijgen van stoppeltjes. Bovendien krijg je stuggere haartjes terug. Wanneer je de huid eerst even scrubt - om dode huidcellen te verwijderen- kan dit helpen om ingegroeide haartjes te voorkomen.

Blonderen

Er zijn speciale blondeer/bleekmiddelen op de markt voor lichaamshaar, zoals bijvoorbeeld van Jolene, of Veet. Het product komt vaak in een complete set, waarbij je het ontkleuringspoeder of de ontkleuringscrème eerst dient te mengen met een activerende crème. Vervolgens kun je dit met een spateltje aanbrengen op de donkere haartjes. Daarna is het een kwestie van even laten inwerken, en afspoelen. Het is raadzaam eerst een klein stukje huid te testen, in verband met eventuele allergische reacties.

Epileren

Wanneer je de haartjes epileert, trek je ze er met wortel en al uit. Voordeel is dat de haartjes langer wegblijven dan met scheren. Bovendien groeien ze fijner terug. Je kunt de haartjes epileren met een pincet (sommige pincetten hebben een handig lampje), of gebruik maken van een epileerapparaat. Epileren is niet geheel pijnloos, en de huid kan - vooral in het begin - wat geïrriteerd raken.

Harsen

Ook kun je je buikstreepje harsen/waxen. Je kunt dit laten doen bij een schoonheidsspecialiste, of zelf harsstrips kopen bij de drogist. Harsstrips zijn in verschillende maten verkrijgbaar. Voor een buikstreepje zijn de wat kleinere strips handiger in gebruik.

Elektrisch epileren

Voor storende haartjes op de buik is elektrische epilatie een meer definiteve oplossing. Met behulp een dun naaldje wordt er een stroomstootje gegeven tot in de haarfollikel, waarna deze met een pincet wordt verwijderd. Daarna wordt er nog enkele seconden stroom in de lege haarfollikel gegeven.

Elektrische epilatie is een behandeling die je bij de schoonheidsspecialiste kunt laten doen. Nadeel van de behandeling is dat het een behoorlijke tijdrovende en niet geheel pijnloze klus is. De haartjes moeten meerdere malen behandeld worden, en hoe lang de behandeling in totaal duurt hangt o.a. af van de dikte van de haren, hoeveel haren het betreft en de groeisnelheid. De behandelperiode kan variëren van enkele maanden tot soms wel jaren. Wel komen de haartjes dunner terug, en wordt er de ruimte tussen de haren langzaamaan iets groter.

IPL-behandeling

IPL staat voor Intense Pulsed Light, waarbij sterk gebundeld licht op de huid wordt gestraald.
Haar bevat pigment (melanine) dat het licht absorbeert en omzet in warmte. Deze warmte komt terecht in het haarzakje en vernietigt de haarfollikel. Zo kan er geen haar teruggroeien in het haarzakje.

Ook deze methode heeft diverse behandelingen nodig, en kan alleen gebruikt worden bij donkere haren. Een donker buikstreepje kan dus behandeld worden.

Er zijn dus meerdere opties om buikhaar te verwijderen. Welke voor jou geschikt is hangt af van hoeveel haar je hebt, en welke manier van ontharen je zelf prettig vindt.
© 2012 - 2019 Ashrivers, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Is schaamhaar scheren echt hygiënischer?Is schaamhaar scheren echt hygiënischer?Lady Gaga en Miley Cyrus doen het niet, maar toch is schaamhaar scheren nog altijd de norm. De meeste Westerse vrouwen o…
Jezelf blijvend ontharen met een laserapparaat, kan dat?Jezelf blijvend ontharen met een laserapparaat, kan dat?Veel mensen hebben last van overbeharing. Daarnaast willen we op plaatsen waar we normale beharing hebben, daar geen har…
Mooie gladde benenMooie gladde benenDe zon begint weer te schijnen, dus de rokjes en jurkjes kunnen weer aan. Dan is het ook weer tijd om onze benen van top…
Navel en aandoeningenNavel en aandoeningenDe navel is een litteken dat een restant is van onze periode in de baarmoeder. De navelstreng verbindt de baby met de pl…
Permanente ontharing: Elektrische ontharing, laser en IPLWanneer mensen last hebben van overbeharing, zijn er tal van methoden beschikbaar. Scheren, epileren, ontharingscrème of…
Bronnen en referenties
  • www.dehuid.com

Reageer op het artikel "Buikhaar ontharen (buikstreep navel tot schaamhaar)"

Reactie

Anna, 19-11-2013 16:29 #1
Hallo,

ik heb bij de kruidvat strips gekocht om je gezichtshaar te waxen. Kan je dit ook voor je buik gebruiken? Want er waren wel speciale bikinilijnstrips, maar ik wist niet of er verschil tussen zat.

Alvast bedankt.

Infoteur: Ashrivers
Gepubliceerd: 07-02-2012
Subrubriek: Beauty
Reacties: 1
Schrijf mee!