InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Puistjes bestrijden

Puistjes bestrijden

Puistjes bestrijden Acne of puistjes komt meestal voor bij jongeren, sommigen krijgen het en sommigen niet. Acne kan je niet voorkomen en komt en gaat vanzelf met het ouder worden. Het enigste wat je kan doen zijn de puistjes minderen en ervoor zorgen dat het geen littekens achterlaat. Het belangrijkste is er zelf met je handen vanaf te blijven en veel te wassen met speciale zeep voor puistjes.

Acne

Acne komt vooral bij pubers voor en betekent voor sommigen een langdurige kwelling. Wit of zwartgekopte puisten en blaasjes ontsieren het gezicht en soms ook borst en rug. Oorzaak is een verhoogde hormoonproductie tijdens de puberteit die de talgklieren in de huid stimuleert en vetbaar maakt voor verstopping en infectie. Acne gaat meestal vanzelf over maar kan littekens achterlaten. Acne kan op latere leeftijd ontstaan door stress, weersverandering en het gebruik van bepaalde cosmetische producten.

Acne bestrijden

Er zijn verschillende manieren om acne te bestrijden. Begin er vroeg mee om littekens te voorkomen.
Probeer een middel van benzoylperoxide tegen de puisten.
  • Was de ontstoken huid tweemaal daags voorzichtig met niet-vette, parfumloze zeep. Was het haar dagelijks met shampoo en houd het uit het gezicht. Gebruik geen andere haarproducten.
  • Bedek ontstoken huid niet met strakke kleding en draag geen hoofddeksel.
  • Knijp puisten niet uit om infectie en verspreiding te voorkomen. Vermijd ze bij het scheren.
  • Vermijd cosmetica en zalf op oliebasis, gebruik speciale producten die de poriën openhouden. Gebruik 1 tot 2 dagen per week geen make-up.
  • Probeer zo weinig mogelijk je gezichtshuid aan te raken. Houd bij telefoneren de telefoon niet tegen je gezicht.
  • Neem veel gezond voedsel als fruit en groenten in uw dieet op.
  • Probeer stressverminderende strategieën als de acne door stress erger wordt.

Ga naar de dokter als:
  • De acne niet is verminderd of zich verspreidt en rood en vochtig is nadat je 2 maanden bovengenoemde aanwijzingen in acht hebt genomen.
  • Je een vrouw bent en ook last hebt van gezichtshaar en onregelmatige menstruatie.

Acne zalf

In goede acne gel moet benzoylperoxide zitten. Benzoylperoxide is bij dagelijks gebruik een effectief middel tegen milde tot matige acne. Het remt de ontsteking, bestrijdt de bacteriën en voorkomt nieuwe puisten. Het kan echter wel 2 maanden duren voordat je huid erop reageert. Gebruik gel of lotion voor een vette en zalf voor een droge huid. Begin met een niet zo krachtige soort en ga zo nodig over op een sterker middel. Zet de behandeling voort tot de acne verdwijnt. Gebruik geen zalf bij mond en ogen.

Gezond voedsel

Gezond voedsel wordt geacht het immuunsysteem te verbeteren en de huid gezond te houden. Neem mager vlees, vette vis zoals zalm, fruit, donkere bladgroenten, tarwekiemen, walnoten, zonnebloempitten en lijnzaad op in uw dieet tegen de acne.w
Gerelateerde artikelen
Tips tegen puistjesBijna iedereen komt in zijn leven in aanraken met puistjes. Puistjes, ook wel acne genoemd, wordt veroorzaakt door een a…
Jeugdpuistjes (acné) bestrijden en behandelenJeugdpuistjes (acné) bestrijden en behandelenJeugdpuistjes, ook wel acné genoemd, zijn ontstekingen van de talgklieren in de huid. Bij acné zie je puistjes vooral in…
Acne: behandelen en bestrijden van jeugdpuistjesAcne: behandelen en bestrijden van jeugdpuistjesVeel jongeren hebben last van jeugdpuistjes. Deze jeugdpuistjes ontstaan door een te veel aan talg. Daardoor kan de acne…
Informatie over acneInformatie over acneAcne wordt typisch geassocieerd met jeugd, pubertijd en tegen de tijd van volwassenheid ben je er klaar mee. Echter, dit…

Reageer op het artikel "Puistjes bestrijden"

Infoteur: Krisdeprest
Gepubliceerd: 12-06-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!