InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Zon en puistjes

Zon en puistjes

Zon en puistjes Er wordt vaak gezegd dat de zon kan helpen om puistjes tegen te gaan. Mensen die puistjes hebben zouden er baat bij hebben om in de zon te liggen, want de puisten drogen dan uit. Hoe zit dat? Kun je echt minder puistjes krijgen wanneer je regelmatig in de zon terecht komt? Kan de zon werkelijk helpen om puistjes te bestrijden?

Puistjes

Puistjes ontstaan door verstopte talgklieren. Hier kunnen talloze oorzaken voor zijn en vooral in de puberteit krijgen we doorgaans meer last van puistjes. En puistjes worden gezien als iets storends. Ook kunnen puistjes zelfs pijnlijk zijn. Het is logisch dat we graag van onze puistjes af willen komen en er wordt vaak gezegd dat de zon kan helpen om puistjes tegen te gaan. Hoe zit dat?

Zon en puistjes

Er wordt dus regelmatig gezegd dat de zon helpt tegen puistjes. De zon kan zeker een positief effect hebben op je huid, maar tegelijkertijd moet je heel erg goed oppassen. De zon kan de acne op je huid namelijk ook verergeren en dat wil je natuurlijk niet. De zon kan je huid namelijk uitdrogen en dit kan eveneens een reactie uitlokken op je huid.

Geen acne door de zon

Omdat je door de zon een bruine tint krijgt, lijkt het altijd net alsof je puistjes een stuk minder zijn geworden. Dit kan ook net zo lijken omdat je huid door de zon wordt uitgedroogd. Maar dit zijn dus maar tijdelijke oplossingen. Ook kan het zijn dat je puistjes inderdaad minder worden door het zonlicht. De kans is dus groot dat de puistjes weer terugkomen.

Zonneallergie

Er zijn mensen die juist veel meer bultjes en puistjes in hun gezicht krijgen wanneer ze in de zon komen. Deze puistjes verschijnen ook vaak op de armen, hals en rug. Dit kan te maken hebben met een zonneallergie. Het kan dus zo zijn dat je niet minder maar juist méér bultjes krijgt als je in de zon gaat en het enige dat je hiertegen kunt doen is niet in de volle zon gaan. Let eens goed op wat er met jouw huid gebeurt wanneer je de zon in gaat. Krijg je overal bultjes? Dan is het hoogstwaarschijnlijk een zonneallergie.

Zon niet goed voor je huid

Je moet altijd heel goed oppassen wanneer je de zon opzoekt. Hoewel er dus vaak wordt gezegd dat zon goed helpt tegen puistjes, kunnen er ook veel nadelen aan kleven. Zo is de kans op huidkanker aanwezig en ook is het mogelijk dat je huid veel sneller verouderd. Wanneer je dus geregeld de zon opzoekt om van je puistjes af te komen, is het mogelijk dat je later nog grotere problemen met je huid krijgt. Er wordt niet voor niets altijd gewaarschuwd je goed in de smeren met zonnebrandcrème. Pas dus heel goed op als je besluit de zon op te zoeken.

Wat helpt dan wel tegen puistjes?

Wanneer je je puistjes wilt bestrijden, zijn er middelen die beter werken dan het zonlicht. Zorg er sowieso altijd voor dat je je huid goed schoon houdt. Doe dit bij voorkeur niet met zeep of met een hele milde zeep. Helpt dit niet? Dan kun je beter een huisarts of dermatoloog raadplegen. Hij of zij kan je adviseren en eventueel medicatie voorschrijven die wel werkt. Er wordt dan specifiek gekeken naar jouw huidtype en het probleem waar je mee zit.

Lees verder

© 2014 - 2019 Writingsuus, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.adversus.nl/beauty/huidenmakeup/acne-zon.html
  • http://health.howstuffworks.com/skin-care/beauty/sun-care/sun-exposure-heal-acne.htm

Reageer op het artikel "Zon en puistjes"

Infoteur: Writingsuus
Laatste update: 17-06-2015
Subrubriek: Diversen
Special: Puistjes
Medische informatie…
Schrijf mee!