InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Puistjes uitknijpen, is dat goed of slecht?

Puistjes uitknijpen, is dat goed of slecht?

Er bestaan verschillende meningen over het uitknijpen van puisten. Sommige mensen zijn bang dat ze meer puistjes krijgen door het uitknijpen, terwijl anderen het juist een fijne manier vinden om snel van hun acne af te komen. Is het nou goed of juist slecht om je puistjes uit te knijpen? Hoe zit het met de bacteriën en hoe kun je veilig je puistjes uitdrukken?

Puistjes

Puistjes kunnen ontzettend storend zijn. Niemand wil naar een belangrijk gesprek met een puist in het gezicht en daarom kiezen we er vaak voor een puist uit te knijpen. Dit zou namelijk helpen om puisten tegen te gaan en je ziet dan tenminste niet zon lelijke vlek in het gezicht. Het lijkt een snelle en goede oplossing, maar is dat het ook? Is het werkelijk zo veilig?

Uitknijpen

Het uitknijpen van een puist doe je doorgaans alleen met puisten waar een witte punt op zit. Je gebruikt je nagels om de puist uit te knijpen en daarna haal je het pus weg en maak je alles schoon. Het is een snelle manier om van je puistjes af te komen. Maar is dat wel zo goed? Het antwoord op die vraag: nee. Je hebt op je vingers erg veel bacteriën zitten en dit kan zorgen voor flinke ontstekingen, zelfs als je net ervoor je handen hebt gewassen. Ook kun je door je nagels je huid extra verwonden.

Littekens en puisten uitknijpen

De kans op blijvende littekens wanneer je je puistjes uitknijpt is vrij groot. Deze littekens zullen blijvend zijn. Zeker wanneer je je puistjes met regelmaat uitknijpt, is de kans groot dat je dit blijft zien. Je huid kan er daardoor juist onzuiver uitzien. Littekens kunnen wel een beetje wegtrekken in de loop der jaren, maar de kans is groot dat je ze voor altijd zal blijven zien.

Wil je toch uitknijpen?

Wanneer je toch een puist wilt uitknijpen, doe dit dan op een veilige manier. Knijp puistjes nooit uit wanneer er nog geen wit puntje op zit. Zorg er ook voor dat je je gezicht van tevoren en na afloop goed wast met een milde zeep. Kies er ook voor om de puist niet met je handen uit te knijpen. Gebruik bij voorkeur wattenstaafjes met antibacteriële crème of een naald die goed steriel is. Zorg ook dat je de wond na afloop goed schoonmaakt. Een puist is pas echt goed uitgeknepen als er geen pus, maar wat bloed uit komt. Wanneer er nog pus in zit, kan de puist weer dichtgroeien.

Meer puistjes?

Er zijn mensen die ervaren dat ze meer puistjes krijgen wanneer ze hun puisten uitknijpen. Dit is goed mogelijk, want je huid kan geïrriteerd raken door het pus uit een andere puist. Dit kan ook gebeuren wanneer je een puistje uitknijpt en daarna onwillekeurig je gezicht aanraakt.

Wanneer niet uitknijpen?

Let heel goed op bij ontstoken puisten en steenpuisten. Wanneer je hier last van hebt, kun je beter een huisarts raadplegen.

Voorkom het uitknijpen van puistjes

Beter is altijd om te voorkomen dat je je puistjes uitknijpt. Was je gezicht regelmatig met water en drink ook veel water. Gezond eten en voldoende beweging kan ook helpen aan een betere huid. Heb je toch met regelmaat puistjes? Ga dan naar de huisarts, zodat je geschikte medicatie kunt krijgen.

Lees verder

© 2014 - 2019 Writingsuus, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Acne, wat is het en hoe ga je er mee om?Tijdens de puberteit kun je last krijgen van acne door je hormonen. Acne is een huidprobleem. Sommige volwassen hebben h…
Wat moet je doen tegen puisten?Wat moet je doen tegen puisten?Het is niet fijn als je heel veel puisten hebt op je gezicht. Af en toe jeuken ze, maar ze kunnen ook erg pijn doen. Vee…
Puistjes: het behandelen van acne op natuurlijke wijzePuistjes: het behandelen van acne op natuurlijke wijzeHet overkomt veel mensen dat ze 's morgens in de spiegel staan en opeens een aantal enorme roze pukkels op hun gezicht z…
Bronnen en referenties
  • http://www.optimalegezondheid.com/puisten-uitknijpen/
  • http://www.goeievraag.nl/vraag/persoon-gezondheid/gezondheid/rijpe-puist-juist-wel-uitknijpen.36354
  • http://www.choosebeauty.nl/index.php/tips-tegen-puistjes-uitknijpen-voorkomen-en-het-onstaan-van-puisten.html

Reageer op het artikel "Puistjes uitknijpen, is dat goed of slecht?"

Reactie

Michelle, 31-05-2016 11:10 #1
Je moet er altijd goed voor zorgen dat je je gezicht niet aanraakt, en anderen dat ook niet laten doen!

Die vieze handen waarmee je van alles aanraakt zoals deurknoppen, je smartphone, je toetsenbord moet je lekker daar houden en niet mee aan je gezicht gaan zitten. Hierdoor breng je al die bacteriën naar die kwetsbare huid toe waar ze zit lekker kunnen nestelen en puisten veroorzaken.

Als je een puist uit wil knijpen moet je dat niet met je handen doen! Je namelijk een klein wondje in je huid en dat wil je schoon en steriel houden. Als je een wond verzorgt doe je dat ook met zo schone handen of je raakt het helemaal niet aan. Daarom moet je je puist uitknijpen met een watje over je schone vingers heen en daarna moet je er een beetje jodium op doen.

Infoteur: Writingsuus
Laatste update: 23-07-2015
Subrubriek: Diversen
Special: Puistjes
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!