InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Flaporen corrigeren met flapoorstickers

Flaporen corrigeren met flapoorstickers

Flaporen corrigeren met flapoorstickers Circa vier procent van de mensen wordt geboren met flaporen. Door ongewone spanning in het kraakbeen gaan de oren teveel naar buiten staan. Het wordt door sommigen als zeer vervelend gevonden, waarnaast men zich er ook voor schaamt. Men kan overwegen om een operatie uit te laten voeren, maar dat brengt ook kosten met zich mee. Hoe kunnen flapoorstickers uitkomst bieden en hoe wordt het achter de oren toegepast?

Flapoorstickers

Gepest als kind

Het hebben van flaporen hoeft niet altijd als storend worden bevonden. Soms komt het voor dat men er als kind om wordt gepest of geplaagd. Uiteraard is dit een jammerlijk feit, waardoor het kind mogelijk psychische schade ondervindt. Ook op latere leeftijd kan het als storend worden gevonden. Een manier om het te corrigeren is middels een operatie, echter dat wil men soms niet doen of wordt te duur beschouwd. Hoe kunnen flapoorstickers helpen?

Reden van voorkomen

Hoe de oren worden gevormd, bepaalt de oorstand. Indien er onvoldoende kraakbeen in het oor wordt gevormd, kan het tot scheefstand leiden. Normaal dient er ook een plooi in het kraakbeen tot ontwikkeling te komen, zodat het oor naar het hoofd wordt geduwd/ ombuigt. Daarnaast kan de schelp van het oor een overmatige bolling hebben, waardoor de oorpunten naar buiten worden geduwd. Bovendien moet de oorrand voldoende lengte hebben in verhouding tot de oorschelp. Indien het te kort is zal het eveneens leiden tot een ongewone stand. Ongeveer vier procent van de mensen heeft flaporen.

Waarom snel spalken als baby?

Is een kind net geboren en constateert men flaporen, dan kan er direct iets aan worden gedaan. Door de oortjes reeds vroegtijdig tegen het hoofdje te spalken of te plakken, kunnen de oren rechtgroeien. Kraakbeen is bij de zuigeling nog niet compleet gevormd en kan tijdens de eerste maanden nog handmatig worden gecorrigeerd. Dit wordt anders als men ouder is. Is het kind reeds enkele jaren oud dan kan de vergroeiing niet meer op deze manier worden aangepakt. Oftewel men zal ermee rondlopen of het moet worden aangepakt.

Schaamte

Niet iedereen heeft overlast van de flaporen. Soms kan het een positieve uitstraling aan het gezicht geven, waardoor men mogelijk eerder opvalt. Toch zijn er ook mensen die zich ervoor schamen en het willen verbergen. Men laat de haren langer groeien, zodat het beter over de oren valt. Er zijn echter andere methoden om het wel te corrigeren. Wat kan eraan worden gedaan?

Operatie

Om de oren te corrigeren, dient een plastische chirurgie operatie worden uitgevoerd. De ingreep geheten otoplastiek behelst het maken van een incisie achter het oor. Daarna wordt de huid van het kraakbeen losgemaakt en kan indien nodig een plooi via kraakbeenincisie worden aangemaakt. De combinatie zorgt ervoor dat de spanning wordt weggenomen, zodat de oren normaal kunnen staan. Eén en ander betekent wel dat er onkosten moeten worden gemaakt, welke niet door iedereen is te betalen. Een relatief goedkoper alternatief is dan het toepassen van zogeheten flapoorstickers.

Wat doen de flapoorstickers?

De stickers bestaan uit een plakkerige siliconengel, waarmee de oren in een andere stand kunnen worden gezet. De gel wordt in de plooi achter het oor aangebracht, waarna de oorschelp er als het ware in wordt gedrukt. Door de verhoogde plakkerigheid en consistentie van de siliconen blijven de oren daarmee dagen in dezelfde stand staan. Bovendien belemmert het de dagelijkse gang van zaken niet meer. Oftewel men kan er ongestoord mee slapen, douchen en zelfs zwemmen. In alle omstandigheden houden de stickers de oren in de gewenste stand.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Alles over een flapoorcorrectie/otoplastiekAlles over een flapoorcorrectie/otoplastiekAfstaande oren, ook wel flaporen genoemd. Een aangeboren misvorming van het kraakbeenskelet in de oorschelp. 4% van de b…
Otoplastie, het corrigeren van flaporenOtoplastie, het corrigeren van flaporenFlaporen of afstaande oren zijn oren die ver van het hoofd staan. Dit komt door een misvorming in het kraakbeenweefsel v…
Flaporen corrigeren zonder operatieGeschat wordt dat zo’n vijf procent van de totale bevolking flaporen heeft in ernstige of mindere mate. Veel mensen vind…
Afstaande oren of flaporen laten corrigerenAfstaande oren of flaporen laten corrigerenAfstaande oren, in de volksmond ook "flaporen" genoemd, is een veelvoorkomende oorzaak van complexen. Heel wat kinderen…
Flaporen corrigeren via een operatie: otoplastieFlaporen corrigeren via een operatie: otoplastieFlaporen hebben is heel erg vervelend. Het oogt niet erg mooi en jonge kinderen worden er ook vaak mee gepest. Nochtans…
Bronnen en referenties
  • http://flapoorstickers.nl/
  • http://www.plastischechirurgietiel.nl/cosmetisch-chirurgie/afstaande-oren-flaporen/flaporen-operatie/

Reageer op het artikel "Flaporen corrigeren met flapoorstickers"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 16-03-2017
Subrubriek: Diversen
Special: Ooraandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!