Rommel in je oor, verstopte oren, hoe haal je het eruit?

Rommel in je oor, verstopte oren, hoe haal je het eruit? De oren zijn een belangrijk lichaamsinstrument, omdat we er geluidssignalen vanuit onze omgeving mee opvangen. Uiteraard is het van belang om de gehoorgang schoon te houden, om zo optimaal te kunnen horen. Het komt echter weleens voor dat er rommel in de oren zit, waardoor we met een specifiek oor minder goed tot niet kunnen horen. Wat voor soort rommel kun je in je oor krijgen en hoe krijg je het er weer uit?

Rommel in oor, verstopte oren

Klachten

Van het ene op het andere moment kan het voorkomen dat er een stukje in het oor zit – van natuurlijke oorsprong of door de mens gemaakt – waardoor de gehooringang is geblokkeerd. Dit betekent dat een oor:
  • geen geluidssignalen meer van buitenaf kan opvangen;
  • oorsuizingen heeft;
  • jeukt door een overvloed aan oorsmeer of een bacteriële infectie;
  • het hebben van een duf gevoel aan het oor;
  • eventueel duizeligheid veroorzaakt omdat het evenwichtsorgaan is aangetast.
Waardoor worden verstoppingen aan de gehoorgang veroorzaakt en wat kan eraan worden gedaan?

Oorsmeer: wat doet het?

Het oor vormt een natuurlijke ingang van het lichaam, waarbij middels de oorschelpen geluid wordt opgevangen en gekanaliseerd in het oor. Via het trommelvlies worden signalen naar het slakkenhuis overgedragen. Signalen worden vandaar uit naar de hersenen verstuurd voor verder interpretatie. Oorsmeer verzorgt daarbij een aantal functies:
  • het zorgt ervoor dat het trommelvlies soepel blijft, zodat geluid goed kan worden doorgegeven;
  • het beschermt de gehooringang verder tegen beschadigingen, vocht, bacteriën en virussen van buiten af.

Oftewel oorsmeer is een multifunctionele olie, waarmee aan het oor veel bescherming wordt gegeven. Het bestaat onder andere uit keratine, talg en collageen, waarbij het een grijze tot bruine kleur kan hebben. Het kan echter voorkomen dat de productie van oorsmeer overmatig hoog is dat in combinatie met vuil de ooringang dicht komt te zitten. Dit kan soms voorkomen doordat men teveel met wattenstaafjes de oren reinigt of dat het klimaat te warm is waardoor oorsmeerproductie wordt gestimuleerd.

Uitspuiten gehoorgang bij verstopte oren

Zit het oor dicht door oorsmeer en rommel dan is een bezoekje aan de huisarts verstandig. De huisarts kan op een gemakkelijke manier met een oorspuit de blokkade wegspuiten. Daartoe kan het zijn dat je in eerste instantie zelf enkele dagen, voordat je het propje laat wegspuiten lauw water in de gehoorgang laat druppelen. De hardheid van de blokkade vermindert daardoor, waarnaast massage van het oor helpt. De huisarts spuit bij de behandeling een kleine hoeveelheid water in het oor, waarna door de druk de blokkade in stukjes het oor verlaat. Zodoende kan de blokkade worden opgeheven waarna men weer goed hoort.

Water in het oor

Sta je lekker te douchen of kom je net uit bad, zit er water in je oor waardoor je minder goed hoort. Erg vervelend! Je hangt de hele tijd met de oorschelp naar beneden om er maar voor te zorgen dat het water eruit loopt. Maar het lukt gewoon niet. Je kunt namelijk een kleine gehoorgang hebben, waardoor water gemakkelijk blijft steken. Neem een stukje keukenpapier en rol dit op tot een punt. Zorg ervoor dat het opgerolde papier stevig genoeg is om de gehoorgang binnen te dringen. Steek het voorzichtig in je oor. Het keukenpapier heeft een sterk absorberende werking waardoor het water in het oor snel en gemakkelijk wordt opgenomen. Zo ben je in een paar seconden af van het water waardoor je weer helder kunt horen.

Een voorwerp in de gehoorgang

Veel vrouwen hebben oorbellen, kleine versierseltjes en sieraden enzovoorts in en aan de oorschelp of oorlellen hangen. Het komt daarbij geregeld voor dat men vergeet één en ander uit te doen en men gaat ermee slapen. Het kan voorkomen dat het sieraad dermate klein en fragiel is dat het sluitwerk tijdens de slaap los komt en in de gehoorgang terechtkomt. Oorsmeer zorgt er gewoonlijk voor dat het sieraaddeeltje blijft plakken in de gehoorgang. Toch is dit een ernstige situatie omdat als het deeltje verder in het oor komt dan kan het trommelvlies beschadigd raken of scheuren. In het ergste geval kan het sieraad eveneens verder in het hoofd terechtkomen met alle consequenties van dien. Ben je ook een deel van je sieraad kwijt en je hebt pijn in je oor, dan bestaat de kans dat het tijdens je slaap in je gehoorgang is terechtgekomen. Probeer het niet zelf uit het oor te halen, echter laat het door de huisarts of oorspecialist behendig verwijderen. Zo voorkom je ongewenste verdere beschadigingen aan het oor.

Zit je gehoorgang pot dicht of is er iets ingekomen dat er niet in hoort, probeer het er niet zelfstandig uit te halen. Laat je altijd helpen door de huisarts of oorspecialist om te voorkomen dat de aandoening een meer ernstige aandoening wordt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Oorsmeer: wat kun je ermee?Oorsmeer: wat kun je ermee?Oorsmeer verwijderen, oplossen, eten. Oorsmeer is een geel tot bruinachtig goedje dat stroperig dik is, en bevindt zich…
Gezondheid: Hoe de oren schoon te houden?Gezondheid: Hoe de oren schoon te houden?We kennen allemaal de wattenstaafjes wel. Behalve de oren te reinigen, vindt menigeen het ook heerlijk om de peuren in d…
Oren uitspuitenOren uitspuitenDe oren kunnen verstopt raken als gevolg van een oorsmeerprop. Een oorsmeerprop is een prop vol met kleverig of gedroogd…
Verstopt oor; oorzaak en behandelingVerstopt oor; oorzaak en behandelingEen verstopt oor is lastig, je hoort bijna niets meer en de geluiden van binnenuit, zoals je hartslag en je eigen stem z…

Waardoor wordt een tintelend been veroorzaakt?Waardoor wordt een tintelend been veroorzaakt?Het hebben van tintelende benen zorgt ervoor dat we ons ongemakkelijk voelen, waarnaast we problemen kunnen hebben met l…
Uitstekende onderste ribben: hoe te verhelpen?Uitstekende onderste ribben: hoe te verhelpen?De onderste twee ribben kunnen bij mensen te ver naar buiten uitsteken. Mensen met uitstekende botten kunnen zich erg st…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Vierdrie, Rgbstock
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Oor
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Oorsmeer

Reageer op het artikel "Rommel in je oor, verstopte oren, hoe haal je het eruit?"

Reactie

Yoy, 28-09-2017 04:33 #1
Ik wil een ervaring met jullie delen die wellicht anderen kunnen helpen met het diagnosticeren van hun eigen oor probleem. Ik ben sinds jongsaf aan doof aan het linkeroor. Dus heb maar 1 goed werkend rechteroor. De problemen die ik hieronder beschrijf hebben betrekking op dat goede rechteroor.

Na een vakantie in Portugal met zwem plezier in de zee terug in Nederland. Normaal duik ik nooit maar deze vakantie met de kids is er plots toch water in mijn rechteroor gegaan. Echter het klaren lukte niet meer en ik hoorde continu een nasale klank alsof ik onder water leefde. Continu geeuwen en maar hopen dat het oor open sprong. Helaas na twee weken nog geen resultaat. Sommige momenten lage geluiden (langsrijdende vrachtwagen) heel hard horen ook als er meerdere mensen in een kamer praten dan kon ik niet eens een persoon goed verstaan. Dit kostte mij mijn concentratie en mijn levenslust ging zienderogen achteruit. Ik kon niet meer sporten, kreeg last van kaak pijn en hoofdpijn van het stigmatisch geeuwen en klaren. Ik wilde alleen maar slapen door de continue nasale klank. Naar de huisarts. Huisarts assistent kijkt in het oor en constateert oorsmeer en een bolstaand trommelvlies? En spuit het oor uit desondanks toch uit met koud water! Fout#. Er komt welwat oorsmeer troep uit en ik denk alles is weer ok en hoorde ik kort even weer verre en dichte omgevingsgeluiden. Na 1 dag na uitspuiten weer plop dicht en de nasale klank! Echter deze keer trekken aan de oorlel naar buiten toe hoorde ik wel ok. Dus oorlel trekken; plop; goed gehoor; en na loslaten; plopt het oor weer dicht en ben ik terug bij af; nasale klank en beperkt gehoor. Om gek van te worden.

Ondertussen internet af gezocht wat dit nou kan zijn en alle doemverhalen gelezen. Dit keer om een spoedverwijzing naar de kno arts gevraagd bij de huisarts. Na veel wikken en wegen gekregen. Ondertussen werd ik gek van het getrek en geplop in mijn oor! Eerste hulp AMC dan maar.

Huisarts daar constateert een geïnfecteerde/geïrriteerd buitengehoorgang en evt pusvorming bij het trommelvlies (logisch gevolg als gevolg van veelvuldig met mijn wijsvinger in mijn oor geweest en met mijn duim vanachter de oorschelp de gehoorgang vrij willen maken). Hierdoor was de gehoorgang geïrriteerd geraakt. Medicatie neusspray en oordruppels met azijn voorgeschreven. Advies paar dagen druppelen vervolgens weer uitspuiten. Thuis aangekomen gaat het openploppen en dichtploppen nog steeds door! Volgende dag OLVG KNO poli gebeld om mijn spoedafspraak gevolg te geven. gebeld dat ik het niet meer uithoudt! Gelukkig kon ik de dag zelf gezien worden. Op naar de poli.

Arts roept mij naar binnen en laat mij plaats nemen op de ronddraaiende stoel. Hij kijkt erin met licht en besluit met dunne pipet en 'oorstofzuiger' het oor eerst schoon te maken. En wat komt er tot mijn grote verbazing uit? Een stukje wit toiletpapier (1cm) doordrenkt in azijnzuur medicatie! En dan krijgt alles een plekje… Eureka! Het stukje toiletpapier is er maanden eerder denk ik door mijzelf ingekomen doordat ik na een douche mijn binnenoor heb willen schoon/droogmaken met een stukje rondgedraaid stukje toiletpapier. Achteraf gezien sowieso stom om dat te doen! En nu leunde het stukje toiletpapier tegen het trommelvlies aan waardoor het trommelvlies de trillingen niet goed meer opving omdat deze gedempt worden door het nu vochtige stukje toiletpapier! Nog een aanwijzing; al sinds een paar maanden als ik ging slapen op mijn goede oor plopte het oor altijd dicht, en omdat ik naast mijn snurkende vrouw sliep vond ik dat nooit erg! Echter de volgende morgen als ik wakker werd zat het oor nog steeds dicht en het eerste wat ik deed was aan de oorlel trekken en het oor beetje wakker schudden! Daarna had ik weer goed gehoor gedurende de hele dag! Wat ik dus in feite deed was het stukje toiletpapier lostrekken van het trommelvlies en op de een of andere manier bleef dat gedurende de dag op zo een stand liggen dat het niet in aanraking kwam met het trommelvlies en ik dus goed gehoor had.
Echter na de zwemvakantie kwam daar verandering in die stand en plopte het telkens weer terug op het trommelvlies. De KNO arts met zijn lange oorstofzuiger heeft het voor mij dus opgelost. Voor de volledigheid heb ik de azijnzuur medicatie om de gehoorgang infectie te genezen afgemaakt en de neusspray.

Mijn lering die ik uit deze ervaring trek. Ga nooit in je oor met wat los kan raken! Even buitenoor deppen met baddoek is voldoende!

Ga direct naar een KNO arts specialist met het juiste gereedschap! De huisarts heeft met de simpele oorkijker het stukje toiletpapier niet zien zitten! Het werd als vuil afgedaan! En het ooruitspuitapparaat heeft het stukje toiletpapier niet weten te verwijderen omdat het er zelfs voor de oorsmeerprop zat! Ik hoop dat iemand die dit leest er zijn voordeel mee kan doen en ik zijn ellende kan besparen!

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 27-03-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Ooraandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!