InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Verstopt oor; oorzaak en behandeling

Verstopt oor; oorzaak en behandeling

Verstopt oor; oorzaak en behandeling Een verstopt oor is lastig, je hoort bijna niets meer en de geluiden van binnenuit, zoals je hartslag en je eigen stem zijn erg luid te horen. Heb je wel eens een verstopt oor gehad, dan is de kans groot dat je er vaker last van krijgt. Om er vanaf te komen is een bezoek aan de huisarts aan te raden. De oren kunnen worden uitgespoten. Vooraf moet er een dag of drie gedruppeld worden met olie, om het oorsmeer zacht te maken en de kans op resultaat te vergroten.

Wat is oorsmeer eigenlijk en waar dient het voor?

Oorsmeer wordt in het uitwendige oor aangemaakt. Oorsmeer is nuttig, het beschermt de huid van de gehoorgang tegen uitdroging tegen bacteriën en schimmels en vuil, zeepresten en stof worden erin opgevangen. In principe zorgt het lichaam zelf voor de reiniging van de oren. Het oorsmeer droogt wat in en valt vanzelf uit de gehoorgang, geholpen door bewegingen van de kaken tijdens het kauwen of eten. Bij sommige mensen werkt dit systeem echter niet goed, b.v. doordat de gehoorgang erg nauw en kronkelig is.

Oorzaken verstopte oren

  • Zeepresten die in het oor achterblijven. Was het inwendige oor niet met zeep en probeer zoveel mogelijk te voorkomen dat er zeepresten in de oren komen en achterblijven tijdens haren wassen. Spuit na het haren wassen voorzichtig met een zachte straal de oren uit.
  • Gebruik van wattenstaafjes in de oren. Het is niet verstandig om met wattenstaafjes in de oren te gaan. De kans is groot dat je oorsmeer diep in de gehoorgang duwt, waarna het daar een harde prop kan vormen, die er niet meer spontaan uit kan komen.
  • Het hebben van een nauwe, kronkelige gehoorgang.
  • Het veelvuldige gebruik van oordopjes of een gehoorapparaat, die ervoor kunnen zorgen dat oorsmeer dieper het oor in wordt geduwd.

Wat kun je zelf doen om verstopping van de oren zoveel mogelijk tegen te gaan?

  • Gebruik geen zeep in de oren, het bevordert de vorming van oorsmeer en achterblijvende zeepresten verstoppen de oren extra.
  • Peuter niet met voorwerpen als wattenstaafjes in de gehoorgang. Het oorsmeer wordt er alleen maar dieper in geduwd. Verder loop je het risico om de huid van de gehoorgang of het trommelvlies te beschadigen.
  • Maak het oormeer zachter door gedurende een aantal dagen de oren te druppelen met slaolie. Probeer daarna met behulp van de douche de prop uit te spoelen.

Oren uit laten spuiten bij de huisarts

Heb je al een tijdje last van dichte oren en is er geen sprake van een loopoor, een oorontsteking een gaatje in het rommelvlies of erge jeuk in het oor, dan kan de huisarts je van het probleem afhelpen door de oren uit te spuiten. Meestal moet er vooraf een paar dagen gedruppeld worden met olie ( of bijvoorbeeld met Earex oordruppels of Oroclean). De huisarts vult een grote spuit met water op lichaamstemperatuur en leegt deze met enige kracht in de gehoorgang. Vaak moet deze handeling meerdere keren worden herhaald voordat het propje oormeer loslaat en met het water uit de gehoorgang loopt. Het uitspuiten kan wat gevoelig zijn (doordat er druk op het trommelvlies wordt uitgeoefend), maar het mag geen pijn doen.
Gerelateerde artikelen
Oren dicht of verstopt? Zo krijg je ze weer openOren dicht of verstopt? Zo krijg je ze weer openAls je oren dicht of verstopt zijn kan dat heel vervelend zijn. Je kan jezelf wel goed horen, maar je moet veel moeite d…
Last van verstopte oren?Wellicht heeft iedereen het wel al eens meegemaakt: zo een vervelende druk in de oren. Alsof ze als het ware 'verstopt'…
Oorsmeer en oren uitspuitenEen gehoorgang heeft een hoeveelheid oorsmeer nodig om gezond te blijven. Het zou niet nodig moeten zijn om oorsmeer dat…
Oren uitspuitenOren uitspuitenDe oren kunnen verstopt raken als gevolg van een oorsmeerprop. Een oorsmeerprop is een prop vol met kleverig of gedroogd…
Hulp bij dichte orenHulp bij dichte orenDichte oren zijn erg vervelend! De buitenwereld lijkt heel ver weg, terwijl je jezelf maar al te goed kan horen. Ook kan…
Bronnen en referenties
  • Boek 'Kleine kwalen aanpakken'

Reageer op het artikel "Verstopt oor; oorzaak en behandeling"

Reactie

Jo Liebregts, 01-02-2016 16:51 #1
Ik heb na een flinke keelontsteking 1,5 jaar geleden een verstopt oor overgehouden,
ik zou graag willen weten wat ik daaraan kan doen, uitspuiten helpt niet.

Infoteur: Wilmo
Gepubliceerd: 26-01-2012
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!