InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Aambeien - Behandeling, oorzaak en symptomen

Aambeien - Behandeling, oorzaak en symptomen

Aambeien - Behandeling, oorzaak en symptomen Wat zijn aambeien? Aambeien zijn niet gevaarlijk of levensbedreigend. Lastig zijn ze daarentegen wel. De symptomen verdwijnen meestal na verloop van enkele dagen vazelf en sommige mensen met aambeien hebben zelfs helemaal geen last van symptomen. Indien je langdurig of vaak last hebt van aambeien, kan je een beroep doen om natuurlijke middelen om hier komaf mee te maken. In slechts zeer zeldzame gevallen is een operatie vereist.

Wat zijn aambeien?

Aambeien zijn gezwollen en ontstoken aders rond de anus en het rectum. Het rectum is het onderste deel van de dikke darm net voordat die in de anus overgaat. De anus daarentegen is de opening aan het einde van het verteringsstelsel langswaar de stoelgang het lichaam verlaat. Aambeien zijn vaak te herkennen doordat er zich helderrood bloed in de stoelgang of in het toilet bevindt. Aambeien die nog niet open zijn gegaan, zijn normaal nooit pijnlijk. Open aambeien of daarentegen veroorzaken pijn, ongemak en anale jeuk.

Oorzaak

Aambeien kunnen de volgende oorzaken hebben:

  • Chronische constipatie of diarree
  • Onvoldoende hygiëne
  • Te lange tijd op het toilet zitten
  • Gebrek aan vezels in het dieet
  • Verslapping van het bindweefsel door ouderdom
  • Zwangerschap
  • Overgewicht

Natuurlijke behandeling tegen aambeien

Rijst, karnemelk en banaan

Plet een rijpe banaan en meng deze met een beetje gekookte rijst en een glas karnemelk of botermelk. Eet dit twee keer per dag. Dit is één van de meest efficiënte natuurlijke behandeling tegen aambeien.

Melk en banaan

Kook een kopje melk waarin je een banaan hept geplet. Eet dit natuurlijke middeltje tegen aambeien drie keer per dag.

Groene thee

Drink verschillende kopjes groene thee per dag. Groene thee is immers bijzonder doeltreffend om aambeien te voorkomen en te genezen.

Vijgen

Laat drie tot vier vijgen een nacht lang in een glas water weken. Eet deze vijgen 's morgens op een nuchtere maag op en drink ook het glas water waarin ze hebben geweekt.

Gember, limoenen, honing en munt

Meng een halve theelepel gembersap met een halve theelepel limoensap, een soeplepel honing en een halve theelepel muntblaadjes. Neem dit natuurlijke middeltje tegen aambeien één keer per dag.

Sesamzaadjes

Kook 20 gram sesamzaadjes in 500 ml water. Drink dit elke dag totdat de aambeien beginnen te verdwijnen.

Vitamine C

Eet veel groenten en vruchten die rijk zijn aan vitamine C. Dit is belangrijk om de aders te versterken. Eventueel kan je ook een supplement van vitamine C innemen.

Kersen en bessen

Kersen en bessen zijn bijzonder rijk aan proanthocyaniden, een soort flavonoïden die de aders versterken.

Granaatappels

Kook de schil van een granaatappel in een beetje water. Drink deze oplossing twee keer per dag om aambeien te behandelen en te genezen.

Aloe vera

Breng een beetje aloe vera gel op de aambeien aan. Dit zorgt ervoor dat ze zeven keer sneller genezen dan normaal. Minimum twee keer per dag te herhalen.

Kamille

Kamille-olie kan rechtstreeks op de gezwollen aders van de anus worden aangebracht om de symptomen van aambeien te verminderen.

Appelazijn

Appelazijn kan rechtstreeks op de aambeien worden aangebracht om de jeuk en het brandend gevoel te stoppen. Appelazijn helpt bovendien om de met bloed doordrenkte aders van de anus te verkleinen. Heb je geen appelazijn in huis, dan mag je hiervoor ook gewone azijn gebruiken.

Koudwater baden

Alleen voor waaghalzen: neem twee keer per dag een bad met koud water. De koude doet de zwellingen van de aders in de anus en het rectum snel verminderen waardoor ook de aambeien verkleinen.

Knoflook

Snij twee teentjes knoflook in twee en leg ze 25 minuten lang in een kopje kokend water. Van zodra het water op kamertemperatuur is, kan je het als een enema gebruiken om interne aambeien te behandelen. Gebruik dit natuurlijke middeltje één keer per dag.
Gerelateerde artikelen
Aambeien: symptomen en behandelingOpgezetten aderen in de endeldarm en rond de anus.....Aambeien. Oorzaken, Symptomen en behandeling. Grote of uitstulpend…
Wat doen tegen aambeien? Symptomen, behandeling en oorzakenAambeien zijn erg vervelend, vooral omdat ze zich voordoen op een vervelende plaats op het lichaam. Mensen schamen zich…
Aandoening: AambeienAandoening: AambeienIedereen krijgt er ooit mee te maken. Er wordt onder de mensen weinig over gepraat dus het is logisch als je er niks ove…
Bronnen en referenties
  • The American Holistic Medical Association Guide to Holistic Health: Healing Therapies For Optimal Wellness. The American Holistic Medical Association.
  • Healing and Prevention Through Nutrition. Evita Ochel.
  • The Complete Guide to Holistic Cat Care. Celeste Yarnall & Jean Hofve.
  • Geneeskrachtige kruiden voor dummies. Christopher Hobbs.
  • De taal der kruiden. Mellie Uyldert.
  • Natuurlijk pijn verlichten. Richard Thomas & Sjoukje Leegsma.
  • Het handboek voor een natuurlijke gezondheid. Mark Evans.
  • Geneeskrachtige planten en kruiden. Ute Kunkele & Till Lohmeyer.
  • Geneeskrachtige kruiden en planten. Elfrune Wendelberger.
  • Ayurveda en kruiden. Vasant Lad & David Frawley.
  • Praktische homeopathie. Claude Binet.

Reageer op het artikel "Aambeien - Behandeling, oorzaak en symptomen"

Reactie

Marijke Veldman, 11-09-2013 11:29 #1
Ik vind het heel informatie een overzichtelijk artikel. Betreft de bereiding en gebruik het van sesamzaad heb ik nog wat vragen. Hoelang kook je dit mengsel van water en sesamzaad? Drink je alleen het aftreksel of de gehele drank, inclusief de zaadjes op? Mag je deze hele hoeveelheid (ongeveer 500 ml) op 1 dag nuttigen? Hoe kan je dit het beste verdelen over de dag?

Infoteur: Avalon
Gepubliceerd: 25-01-2012
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!