InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Oorsmeer en oren uitspuiten

Oorsmeer en oren uitspuiten

Een gehoorgang heeft een hoeveelheid oorsmeer nodig om gezond te blijven. Het zou niet nodig moeten zijn om oorsmeer dat dieper in de gehoorgang zit en niet meer zichtbaar is, te verwijderen want het oor is zelfreinigend. Toch komt het voor dat een prop oorsmeer de gehoorgang blokkeert en je dan slecht hoort. Dan kan de huisarts of zijn assistente je oren uitspuiten.

Functie oorsmeer

Oorsmeer is niet alleen vies, het heeft wel degelijk een aantal belangrijke functies:
  • Oorsmeer beschermt tegen vocht (waterafstoting)
  • Oorsmeer beschermt de huid van de gehoorgang tegen uitdroging
  • Oorsmeer vangt stof, vuil, insecten en andere onrechtmatigheden af
  • Oorsmeer zorgt voor de juiste zuurgraad voor bacteriën
  • Oorsmeer zorgt voor afweer tegen ziekmakende bacteriën en schimmels
Met andere woorden: iedere gehoorgang heeft oorsmeer nodig om gezond te blijven.

Schoonmaken

Het oor heeft een zelfreinigend vermogen. De gehoorgang reinigt zichzelf op drie manieren:
  • Het oorsmeer droogt in, wordt korrelig en ‘rolt’ eruit
  • De huid in de gehoorgang vernieuwt zich langzaam naar buiten toe en neemt daarbij het smeer mee
  • Het kaakgewricht masseert het oorsmeer naar buiten tijdens het kauwen, gapen en praten

Alleen het oorsmeer dat zichtbaar is, mag je alleen met een wattenstaafje (gebruik geen andere middelen ook niet die middeltjes die speciaal zijn gemaakt om het oor te reinigen) weghalen. Ga nooit dieper in de gehoorgang want:
  • Je kunt de huid van de gang beschadigen waardoor je meer kans loopt op ontstekingen
  • Je duwt het oorsmeer juist nog dieper het oor en verstoort het zelfreinigend vermogen van het oor
  • Je masseert de kliertjes in je oor die het smeer aanmaken waardoor deze juist nog meer oorsmeer gaan produceren

Oorzaken smeerprop

Naast het te diep schoonmaken van de gehoorgang zijn er meer oorzaken die het evenwicht in het oor kunnen verstoren:
  • Wanneer men ouder wordt dikt het oorsmeer sneller in
  • Bij het gebruik van een gehoorapparaat wordt het oorsmeer, net als bij te diep schoonmaken, teruggeduwd
  • Afwijkend bouw van de gehoorgang
  • Veel haargroei in de gehoorgang
  • Ziekten en aandoeningen als eczeem en suikerziekte

Uitspuiten

Wanneer een oorsmeerprop je gehoorgang blokkeert, hoor je een stuk minder. Alles klinkt alsof je onderwater bent. Je kunt dan een afspraak maken bij je huisarts om je oren uit te laten spuiten. De arts zal je vragen om in de dagen voor de behandeling alvast te beginnen met het losweken van de prop door wat lauwwarm water in het oor te druppelen en het oor vervolgens een beetje te masseren. Vroeger werd altijd gezegd dat je dit het beste kon doen met baby- of slaolie maar uit recent onderzoek blijkt dat lauwwarm water net zo effectief is. Het uitspuiten van de oren is een eenvoudig klusje, vaak zal niet de dokter zelf maar zijn assistente de procedure uitvoeren. Het lijkt zo’n eenvoudig klusje dat je al snel denkt: de volgende keer doe ik het zelf wel even (nou ja, zelf, je laat het iemand in je naaste omgeving doen) maar begin daar niet aan! Wanneer er iets mis gaat kan dat leiden tot ernstige complicaties. De dokter of assistent zal schoon water op lichaamstemperatuur met enige kracht in de gehoorgang spuiten. Wanneer het water vervolgens weer naar buiten komt zal het oorsmeer meekomen. Bij het uitspuiten van het oor voel je wellicht een lichte druk maar het mag nooit pijn doen. Als het pijn doet is er waarschijnlijk iets anders aan de hand en zal de huisarts uw doorverwijzen naar een KNO-arts. Wanneer het uitspuiten van de oren goed gebeurt en de gehoorgang niet al beschadigd was voor het spuiten, zullen er geen complicaties optreden.
© 2009 - 2020 Alba, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Oren uitspuitenOren uitspuitenDe oren kunnen verstopt raken als gevolg van een oorsmeerprop. Een oorsmeerprop is een prop vol met kleverig of gedroogd…
Oorsmeer: wat kun je ermee?Oorsmeer: wat kun je ermee?Oorsmeer verwijderen, oplossen, eten. Oorsmeer is een geel tot bruinachtig goedje dat stroperig dik is, en bevindt zich…
Verstopt oor; oorzaak en behandelingVerstopt oor; oorzaak en behandelingEen verstopt oor is lastig, je hoort bijna niets meer en de geluiden van binnenuit, zoals je hartslag en je eigen stem z…
Voorwerp of insect in het oorVoorwerp of insect in het oorKralen, insect, klei, speelgoed of oorsmeerprop in het oor. Kinderen, maar ook volwassenen, kunnen een vreemd voorwerp i…
Oren dicht of verstopt? Zo krijg je ze weer openOren dicht of verstopt? Zo krijg je ze weer openAls je oren dicht of verstopt zijn kan dat heel vervelend zijn. Je kan jezelf wel goed horen, maar je moet veel moeite d…
Bronnen en referenties
  • www.kno.nl/voorlichting/oorsmeer www.refdag.nl www.apotheek.nl

Reageer op het artikel "Oorsmeer en oren uitspuiten"

Reacties

Josefajo, 20-05-2016 22:33 #8
Ik heb vandaag m'n oor ui laten spuiten. Het lukte niet echt toen viel er ineens n buisje uit, die er al 17 jaar in zat.
Mijn vraag is of ik iets moet ondernemen of dat t gaatje vanzelf dicht gaat? Of dat ik n nieuw buisje moet laten plaatsen.

Damien, 03-01-2014 04:49 #7
Hallo, ik ben sinds 4 dagen in bali en sinds ik in het vliegtuig zat had ik verstopte oren. ik hoorde aan 1 kant amper wat en de andere kant iets minder. gisteren heeft een locale dokter mijn oren uitgesloten (wat een uur duurde, maar oke.) en mijn oren zitten nu allebei dicht. ik krijg antibiotica, pijnstillers en oordruppels voor 3 dagen, maar ik snap het niet. er kwamen 2 mega proppen uit, echt groter dan een centimeter, maar ik hoor nog steeds niks. ik raak echt een beetje in paniek in dit land, ook aangezien die dokter zo amateuristisch was als weet ik veel wat.

Claudia, 01-03-2013 19:10 #6
Ik heb het vandaag gedaan, en ik wil toch even zeggen hoe ongelooflijk fijn het was. Had verwacht dat het vervelend zou zijn maar zou het zo weer doen! Het enige wat je hoort is een soort gebubbel in je oor, dat duurt een seconde of 2 maar daarna zit je oor al zo vol water dat je er amper iets van hoort. Die prop is eruit gespoeld en kan eindelijk weer horen! Echt heerlijk, hoor ;) hoop dat het voor meerderen de oplossing is.

Frederike, 11-06-2012 17:54 #5
Het helpt soms om met dichtgeknepen neus te slikken. Deze oefening regelmatig herhalen. Ook regelmatig ballonnetjes opblazen helpt om het verstopte gevoel kwijt te raken. Wel een tijd doorzetten. Ben er zelf mee bezig met voorschrift van de KNO arts.

Matt, 08-05-2012 22:35 #4
Hallo, ik heb mijn oren laten uitspuiten (vanmorgen om 9u, het is nu 22:30) en mijn linkeroor zit nog steeds dicht. Ik zei tegen de arts na het uitspuiten dat mijn linkeroor nog steeds dichtzat, maar de arts zei 'ja dat lijkt omdat er misschien nog wat water zit', en de arts keek nog eens met zo'n kijk-ding en zei dat mijn oor schoon was. Toch zit 'ie nog potdicht en hoor ik niks met links. Moet ik een paar dagen wachten of gewoon z.s.m. weer teruggaan naar de dokter? Mss is er iets met mijn binnenoor.

Janneke, 24-02-2012 17:23 #3
Ik heb vanmiddag mijn oren laten uitspuiten, maar hoor nog steeds erg weinig! Er kwam volgens de assistente wel bij beide oren een propje uit. Ik voel me nog steeds alsof ik onder water zit. Hoor mezelf keihard maar mijn omgeving zegt dat ik te zacht praat.
Wat nu? Reactie infoteur, 24-02-2012
Hoi Janneke,

Als het maandag niet beter is, zou ik nogmaals bij de huisarts langs gaan. Misschien is nog niet alles eruit.

Groetjes,

Alba

Henk, 21-12-2011 15:21 #2
Ik heb mijn vrouw altijd slecht kunnen horen. Ik dacht dat ik haar gewoon onbewust een beetje zachter zette in mijn hoofd. Maar na een routine bezoek aan mijn huisarts werd geconstanteerd dat ik een verstopping in mijn ogen had. Na een korte behandeling waarbij mijn oren werden uitgespoten is het probleem opgelost. Nu hoor ik weer als een jonge god. Heelaas tot mijn ongenoegen is mijn vrouw nu wel weer duidelijk hoorbaar en heb ik geen excus meer. Ik advisier iedereen dus om een goede afweging te maken voordat u deze behandeling ondergaat.

met vriendelijke groet,
Henk.

Jakob, 22-05-2009 09:47 #1
Ik heb net mijn oren laten uitspuiten. Het deed een piep klein beetje pijn aan mijn rechteroor, maar verder ging alles goed. Ik hoor (opzich) een stuk beter, en heb veel minder last. Wel voel ik nog wat, waarschijnlijk is het nog een beetje water! ;-)

Infoteur: Alba
Laatste update: 24-10-2009
Subrubriek: Diversen
Reacties: 8
Medische informatie…
Schrijf mee!