InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Oren uitspuiten

Oren uitspuiten

Oren uitspuiten De oren kunnen verstopt raken als gevolg van een oorsmeerprop. Een oorsmeerprop is een prop vol met kleverig of gedroogd oorsmeer dat vast is komen te zitten in de gehoorgang. Soms is overproductie de oorzaak, soms hebben we het zelf de gehoorgang in geduwd door middel van een wattenstaaf of door te peuteren in het oor. Door een verstopping hoor je beduidend slechter en water blijft vaak in het oor staan. De oren kunnen uitgespoten worden door een arts. Sommigen vragen zich af of je ook zelf de oren kunt uitspuiten.

Oorsmeer is belangrijk

Hoewel we oorsmeer vaak een vies kleverig goedje vinden is het toch een zeer belangrijk product. Oorsmeer wordt door de oorsmeerklieren geproduceerd. Oorsmeer is plakkerig en kleverig op jonge leeftijd en droog en korrelig op oudere leeftijd. Het heeft een gele tot bruine kleur. Oorsmeer bevat bovendien huidschilfers, haartjes, bacteriën en virussen. De functie van oorsmeer is tweezijdig: enerzijds zorgt het voor het soepel houden van de trommelvlies en anderzijds houdt oorsmeer de gehoorgang schoon. Door kauwen en slikken wordt oorsmeer via de gehoorgang naar buiten geloosd, waar het zichtbaar wordt bij de ingang van de gehoorgang.

Verstopte oren

Soms wordt het oorsmeer onvoldoende afgevoerd. Dit komt bijvoorbeeld wanneer we te weinig kauwen en/of slikken. Maar ook wanneer zich veel huidschilfers en haartjes in het oorsmeer bevinden, kan dit soms achterblijven. Er is dan een te grote prop ontstaan. Het kan ook dat er teveel oorsmeer wordt aangemaakt waardoor dit niet snel genoeg kan worden afgevoerd. Mensen met een gehoorapparaat of mensen die dagelijks oordopjes in hun oren stopen produceren meer oorsmeer. Daarnaast is de productie van oorsmeer genetisch bepaald, waardoor de ene persoon meer produceert dan de ander. Wat de oorzaak ook is: niet afgevoerde oorsmeer zorgt voor verstopte oren. Verstopte oren zijn in het begin vooral merkbaar tijdens het douchen, zwemmen of in bad gaan en de oren vol water lopen. Het water verzamelt zich achter de oorsmeerprop. Hierdoor hoor je tijdelijk minder goed. Door even met de vinger door de gehoorgang te wiebelen wordt het water losgetrild en hoor je weer beter. Later kan er gehoorverlies optreden. Een verstopping komt vaak aan beiden oren voor maar kan ook aan slecht één oor ontstaan.

Oren uitspuiten

Ga zelf niet met een wattenstaaf het oor te lijf. Met een wattenstaaf wordt oorsmeer alleen maar terug de gehoorgang ingeduwd. Bovendien bestaat de kans dat oordmeer dieper de gehoorhang in wordt geduwd dan waar het geproduceerd wordt. Een wattenstaaf is alleen bedoeld om oorsmeer uit de oorschelp en de ingang van de gehoorgang te halen. Een verstopt oor moet uitgespoten worden. Wanneer dit niet gebeurt zal het gehoor verminderd blijven. Bovendien kan er jeuk ontstaan en het broeien onder aanwezig oorsmeer.

De huisarts kan makkelijk oorsmeer verwijderen met behulp van een spuit. De oorschelp wordt iets naar boven getrokken waardoor de gehoorgang, die normaal een stompe hoek naar beneden maakt, zich strekt. De spuit wordt het oor ingeduwd en het water wordt krachtig en stootsgewijs de gehoorgang ingespoten. Het is belangrijk dat de arts nooit recht op het trommelvlies richt. Het water dat krachtig wordt ingespoten spoelt de oorprop mee terug. Soms is het nodig om meerdere keren met water te spuiten. Daarna wordt de gehoorgang goed gedroogd. Vaak is het een vreemde gewaarwording wanneer de oren net zijn uitgespoten. Simpele geluiden zoals de richtingaanwijzer van de auto klinken ineens heel luid. Hierdoor besef je dat je lange tijd slechter hoorde. Probeer tussendoor de gehoorgang zelf goed droog te houden: dit vermindert de oorsmeerproductie.

Zelf de oren uitspuiten

Veel mensen willen zelf een oor uitspuit apparaat kopen. Het advies is: begin hier niet aan. De waterstraal moet tegen de bovenkant van de gehoorgang aan worden gespoten, zodat het water een hoek maakt en zo de prop mee naar buiten neemt. Ga je zelf de oren uitspuiten dan is de kans heel groot dat je recht tegen het trommelvlies aanspuit, met beschadiging als gevolg. Heb je last van oorsmeer, verdun het oorsmeer dan met behulp van lauwe (sla)olie. Hierdoor lost het oorsmeer makkelijker op en wordt afgevoerd. Gebruik nooit hete slaolie! Ook zijn er middelen verkrijgbaar die het oorsmeer laten oplossen. Deze middelen zijn niet beter of slechter dan de slaolie, maar voor veel mensen geven ze wel een veiliger gevoel. Bovendien geeft dit middel minder rommel dan werken met slaolie.

Mensen die hun oren vaker uit laten spuiten krijgen te maken met een verhoogde productie van oorsmeer, Probeer daarom het aantal uitspuitingen te beperken. Het oor mag niet uitgespoten worden wanneer het trommelvlies een gaatje heeft of er sprake is van een oorontsteking. Ook wanneer het oor ontstoken raakt telkens na het uitspuiten, kan hier beter mee gestopt worden. De arts kan het oor ook schoonmaken met behulp van een haakje, hoewel dit minder prettig is en vaak wat meer tijd kost.
Gerelateerde artikelen
Oorsmeer en oren uitspuitenEen gehoorgang heeft een hoeveelheid oorsmeer nodig om gezond te blijven. Het zou niet nodig moeten zijn om oorsmeer dat…
Oren dicht of verstopt? Zo krijg je ze weer openOren dicht of verstopt? Zo krijg je ze weer openAls je oren dicht of verstopt zijn kan dat heel vervelend zijn. Je kan jezelf wel goed horen, maar je moet veel moeite d…
Gezondheid: Hoe de oren schoon te houden?Gezondheid: Hoe de oren schoon te houden?We kennen allemaal de wattenstaafjes wel. Behalve de oren te reinigen, vindt menigeen het ook heerlijk om de peuren in d…
Verstopt oor; oorzaak en behandelingVerstopt oor; oorzaak en behandelingEen verstopt oor is lastig, je hoort bijna niets meer en de geluiden van binnenuit, zoals je hartslag en je eigen stem z…
Last van verstopte oren?Wellicht heeft iedereen het wel al eens meegemaakt: zo een vervelende druk in de oren. Alsof ze als het ware 'verstopt'…
Bronnen en referenties
  • http://www.kno.nl/publiek/voorlichting/oorsmeer

Reageer op het artikel "Oren uitspuiten"

Reacties

Guido, 05-09-2017 12:04 #2
Prima stukje. Alleen over de volgende passage heb ik wel iets op aan te merken:
"Ook zijn er middelen verkrijgbaar die het oorsmeer laten oplossen. Deze middelen zijn niet beter of slechter dan de slaolie, maar voor veel mensen geven ze wel een veiliger gevoel. Bovendien geeft dit middel minder rommel dan werken met slaolie."

Mijn huisarts zegt juist dat olie gewoon het beste is; dat er geen daadwerkelijke 'wondermiddeltjes' bestaan (zoals audispray e.d.) en dat die zelfs slecht (gezondheidswijs) zijn / kunnen zijn voor je gehoorhuishouding… ze bevatten vaak simpelweg zout (meer dan water met zout is het vaak niet) en kunnen de zuurtegraad in je gehoorgang veranderen (bijvoorbeeld). Daarnaast zijn deze middelen vaak echt bijzonder duur (zeker voor wat je dan krijgt: bijv. een half glaasje zout water in een pompje…) en werken ze - als ze al werken - maar tijdelijk of op de verkeerde manier (en brengen ze ook schade toe). Je gehoorgang heeft gewoon oorsmeer nodig en het helemaal weg willen hebben of een "schone" gehoorgang willen hebben is simpelweg dwaasheid.

Dat "veiligere"gevoel snap ik ook niet… hoe veiliger? Wat voelt er nou onveilig aan 3 druppeltjes slaolie in je oor? Het tast je oor niet aan en lost de prop een beetje op… meer dan dat moet je ook niet willen. Dat heb ik liever dan een of ander vaag goedje - leuk samengesteld uit "interessante" ingrediënten en andere bs - afkomstig een overijverige elixer-marketing-afdeling - puur en alleen op de markt gebracht om geld binnen te harken. ;(ja ok, de arachideolie van de Jumbois dat - ten dele - ook, haha). En "rommel"? Gebruik gewoon een stukje zacht papier er bij (wc papier of keukenrolpapier of zakdoekje). Geen enkel probleem.

Beste remedie tegen simpelweg verstopte gehoorgang (proppen) is druppelen met olie (babyolie, slaolie etc.) en laten uitspuiten. Een dergelijke verstopping voorkomen is (soms) mogelijk door elke week even te druppelen en daarna bijv. onder de douche even de waterstraal (lauw) in je oor te doen… niet te harde straal, en niet te zacht. Zelf kamp ik al sinds m'n 18e hier mee (nu 45) - ik weet waar abraham de mosterd haalt zeg maar…

Oh ja: tegenwoordig kun je ook je oor uit laten zuigen d.m.v. een ministofzuigertje… bij een ziekenhuis moet je dan terecht (zei de doktersassistente)… Maar het effect is ongeveer hetzelfde als laten uitspuiten of zelfs minder (las ik ergens).

Carolien, 27-04-2016 21:42 #1
Hallo,
Elke keer wanneer ik heb gevlogen, maakt niet uit hoe lang, blijft mijn oor dicht zitten. Van tevoren ben ik niet verkouden, tijdens het vliegen eet ik kauwgom en slik ik goed. Tot nu toe heb ik nooit mijn oren uit laten spuiten, maar dit lijkt me toch de beste oplossing. Dit zou ik morgen willen doen, maar ik ga diezelfde avond weer met het vliegtuig. Mag je na het uitspuiten snel al weer vliegen?
Carolien

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 05-06-2013
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!