InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Gezondheid: Hoe de oren schoon te houden?

Gezondheid: Hoe de oren schoon te houden?

Gezondheid: Hoe de oren schoon te houden? We kennen allemaal de wattenstaafjes wel. Behalve de oren te reinigen, vindt menigeen het ook heerlijk om de peuren in de oren. Het geeft veel mensen een prettig gevoel. Toch moet je voorzichtig zijn met het reinigen van de oren met de bekende wattenstaafjes. Derhalve is de volgende vraag in hoeverre je je oren überhaupt met iets “externs” schoon moet maken.

De gehoorgang reinigen

De gehoorgang reinigt eigenlijk zichzelf en dus is er feitelijk geen aanleiding om, op wat voor manier dan ook, de gehoorgang te reinigen. Toch vinden we het een fris en schoon gevoel geven als we oorsmeer, want dat is waar we het over hebben, kunnen verwijderen. Oorsmeer houdt de zuurgraad van de huid van je open op peil.

Vanwaar oorsmeer?

Als we kijken naar de huid van de gehoorgang dan wordt deze van binnenuit (het start bij het trommelvlies) vernieuwd. Dit wordt tezamen met het oorsmeer langzaam naar buiten gewerkt. Daarnaast speelt het kaakgewricht ook nog een rol in dit proces. Denk aan het bewegen middels gapen, kauwen en praten. Oorsmeer is eerst zacht en naarmate het ouder wordt droogt het in en wordt korrelig. Oorsmeer heeft dus een duidelijke functie ten aanzien van het reinigen.

Reinigen gehoorgang

Als je de buitenkant van je gehoorgang c.q. je oorschelp met een vochtig watje, tissue of wattenstaafje reinigt, neem je als het ware alles mee wat je oor zelf naar buiten “schuift”. De praktijk is echter dat menigeen het wattenstaafje de gehoorgang inschuift om op deze wijze te proberen het nog zachte oorsmeer te verwijderen.

Niet het oor in!

Het kan niet vaak genoegd gezegd worden, wroeten met een wattenstaafje in je oor mag absoluut niet. In plaats van dat je het oorsmeer er mee uithaalt, schuif je het meer naar binnen. Ditzelfde geldt voor mensen die andere “attributen” in de oren doen onder het mom van “reiniging”. Denk hierbij aan pennen en potloden, paperclips etc. In de gehoorgang kunnen proppen ontstaan en dit gaat onder meer ten koste van het gehoor of de huid van de gehoorgang raakt beschadigd.

Andere middelen

De huisarts kan je oren wel uitspuiten (door er lauw water in te spuiten en met een scheef hoofd loopt het er weer uit en neemt het oorsmeer me. Een bakje onder je oor vangt dan alles op). Echter, met een normale hygiëne zoals het hoort, moet dit feitelijk niet nodig zijn. Wil je het wattenstaafje toch gebruiken, kan je er op letten het niet te diep te steken. Zorg er voor dat het witte watje (aan het uiteinde) zichtbaar blijft. De oorspray bij de drogist is feitelijk overbodig voor het oorsmeer. 'Iedere dag toepassen en je oren zijn schoon' … aldus de reclamemakers. Dit is echter niet concreet. Gebruik het slechts bij uitzonderlijke redenen en zeker niet dagen achter elkaar.

Toch verstopte oren

Het heeft geen zin om verstopte oren met een wattenstaafje te behandelen, zoals gezegd is de kans groter dat je het erger maakt. Je kunt oorsmeer wel wat soepel maken door er één druppeltje olie in te doen. Zo blijft de wand van de gehoorgang ook soepel.

Je kunt ook een zogenaamd oorpompje nemen en dit eens per 2 of 3 weken toe te passen. Dit pompje neemt al het overbodige oorsmeer weg. Het zijn handzame pompjes, dus door iedereen toe te passen.

Bijwerkingen

Oren uitspuiten is meestal vrijwel risicoloos, maar in een enkel geval kan er toch een gehoorgangontsteking ontstaan. Herhaal de procedure niet, maar neem contact op met een KNO-arts (eventueel in overleg met de huisarts).

Gehoorapparaat

Lastiger is het als je een gehoorapparaat draagt. Het oorsmeer kan er niet natuurlijk uitkomen, dus is weghalen de beste optie. De oorarts kan dit doen, maar je kunt ook de veilige procedure gebruiken door een druppel olie toe te voegen en het oorsmeer dan voorzichtig aan de rand van de gehoorgang weg te halen.

Tot slot

Het lichaam zit ingenieus in elkaar. Het lichaam reinigt als het ware zichzelf en dat geldt ook voor de oren. “Lapmiddelen” van de mens dus alleen toepassen als het echt noodzakelijk is en de natuurlijke weg niet werkt.
Gerelateerde artikelen
Oorsmeer: wat kun je ermee?Oorsmeer: wat kun je ermee?Oorsmeer verwijderen, oplossen, eten. Oorsmeer is een geel tot bruinachtig goedje dat stroperig dik is, en bevindt zich…
Oorsmeer en oren uitspuitenEen gehoorgang heeft een hoeveelheid oorsmeer nodig om gezond te blijven. Het zou niet nodig moeten zijn om oorsmeer dat…
Oren dicht of verstopt? Zo krijg je ze weer openOren dicht of verstopt? Zo krijg je ze weer openAls je oren dicht of verstopt zijn kan dat heel vervelend zijn. Je kan jezelf wel goed horen, maar je moet veel moeite d…
Oorzaak en oplossingen bij dichte orenOorzaak en oplossingen bij dichte orenDichte oren zijn erg vervelend! De buitenwereld lijkt heel ver weg, terwijl je jezelf maar al te goed kan horen. Ook kan…
Verstopt oor; oorzaak en behandelingVerstopt oor; oorzaak en behandelingEen verstopt oor is lastig, je hoort bijna niets meer en de geluiden van binnenuit, zoals je hartslag en je eigen stem z…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hans, Pixabay
  • http://www.gezondheidsnet.nl/horen/hoe-maak-je-je-oren-schoon

Reageer op het artikel "Gezondheid: Hoe de oren schoon te houden?"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 20-09-2016
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!