mijn kijk opHomoseksualiteit tegennatuurlijk? (Bij mensen en dieren)
Is homoseksualiteit tegennatuurlijk? Het Natuurhistorisch Museum Maastricht had van 24 mei tot en met eind augustus 2008 een “spraakmakende expositie” te gast: Against Nature? – een tentoonstelling over homoseksualiteit in het dierenrijk. De tentoonstelling laat biologisch onderzoek naar homoseksueel gedrag bij dieren zien. Ze willen laten zien dat homoseksueel gedrag in het dierenrijk veelvoorkomend en doodnormaal is en dat het allesbehalve tegennatuurlijk is.
Homoseksueel gedrag in het dierenrijk
Deze tentoonstelling presenteert biologisch onderzoek naar homoseksueel gedrag bij dieren. De expositie is ontwikkeld door het Natuurhistorisch Museum van de Universiteit van Oslo, naar aanleiding van de opmerking van een prominente Noorse geestelijke die homoseksualiteit “tegennatuurlijk” vindt. Volgens de samenstellers van de expositie is niets minder waar: bij ruim vijftienhonderd diersoorten is homoseksueel gedrag waargenomen en gedocumenteerd; bij zo’n vijfhonderd soorten hebben biologen het onderwerp zelfs uitgebreid onderzocht. Ze stellen dat homoseksueel gedrag in het dierenrijk veelvoorkomend en doodnormaal is.
Onzin!
Homo-dieren: bestaan die eigenlijk? Bioloog Midas Dekkers behoort tot de school die daar niet in gelooft. "Wel zie je in de natuur dingen die er op lijken. Bijvoorbeeld een koe die op een ander vrouwtje springt. Dan kun je er het etiquet 'lesbienne koeien' op plakken. Maar vaak is dit gedrag juist bedoeld om de stier in de wei verderop te verleiden. In de gewone natuur, geloof ik niet dat homofilie voorkomt." In gevangenschap is het anders, weet Dekkers. "In een circus of dierentuin doen dieren wel de gekste dingen. Omdat er dan geen ander gat te vinden is. Tijgers springen dan gewoon op leeuwen. Er is dan geen andere keus."¹
Homoseksualiteit zoals dat bij mensen voorkomt en beleefd wordt, kan niet bij dieren op dezelfde wijze ‘gelezen’ worden. Het gedrag en de drijfveren van dieren mag niet geïnterpreteerd worden met de bril van de menselijk ervaring. Het is dan ook de vraag of je wel moet spreken over homoseksueel gedrag, omdat je daarmee het gedrag interpreteert volgens een bepaald menselijk schema. We kunnen beter spreken van ‘same-sex behaviour’ of iets dergelijks. Dieren hebben geen homoseksueel instinct synoniem aan een homoseksuele oriëntatie bij mensen.
Kannibalisme
Kannibalisme komt ook onder dieren voor. Sterker nog, een flink aantal studies in het laatste decennium heeft aangetoond dat kannibalisme wijdverbreid is in de dierenwereld. Wat nog vaker voorkomt is de praktijk van het seksuele kannibalisme, waarbij het vrouwtje het mannetje opeet nadat ze seksuele gemeenschap hebben gehad. Maar wat zegt dat nou over mensen? Logisch doorredenerend op de bewering van de samenstellers van de expositie: Dat we kannibalisme niet als iets tegennatuurlijks hoeven te beschouwen? Het gedrag van dieren is toch niet de maat der dingen? En kannibalisme onder dieren heeft ook niet dezelfde functie als bij mensen?
Evolutionisten maken zich niet zo druk over het onderscheid tussen mens en dier. Sterker nog, die beweren dat de mens ook een dier is, hetgeen heden ten dagen het boven- of voorwetenschappelijke uitgangspunt is van veel wetenschappers. Aan hen kun je maar beter niet vragen wie de mens is; ze sturen je de dierentuin in.
'We see animals eating their prey alive and even their own young'
"Homosexuals argue that homosexuality is natural since it occurs in the animal world. But this is problematic. It is true that this behavior occurs in the animal kingdom, but it is also true that we see animals eating their prey alive and even their own young. We see savagery, cruelty, and extreme brutality. Yet, we do not condone such behavior in our own society. Proponents of the natural order argument should not pick-and-choose the situations that best fit their agendas. They should be consistent and not compare us to animals. We are not animals. We are made in God's image."²
Krom hout
Die prominente geestelijke waartegen de tentoonstelling zich richt gaat echter uit – zo mogen we veronderstellen – van de dichotomie mens-dier, zoals dat in de bijbel tot uitdrukking komt. De mens heeft een door God geschapen menselijke natuur. De mens is gesteld boven de dieren. De mens kan denken, heeft verbeeldingskracht, kan cultuur voortbrengen en heeft een religieus / spiritueel bewustzijn. De mens is een bijna-god (psalm 8). Sinds de zondeval is hij echter uit zeer krom hout gesneden. De mens die weinig minder is dan de engelen en geneigd is tot al het kwaad; dat is een explosieve mix. We leven in een gebroken wereld. De gevallen mens trekt zich weinig aan van Gods geboden en wil zijn eigen gang gaan. Hij wil als God zijn.
Bovenstaande indachtig doelt de geestelijke met de woorden dat homoseksueel gedrag tegennatuurlijk is op de woorden van Paulus in Romeinen 1:27. De homoseksuele praxis gaat in tegen de bedoeling van God met de mens. God heeft Zijn bedoelingen in de schepping kenbaar gemaakt. Seks hoort thuis in de relatie tussen man en vrouw. “Daarom zal de man zijn vader en zijn moeder verlaten, en zijn vrouw aankleven; en zij zullen tot een vlees zijn.” (Genesis 2:24). Dit is een scheppingsordening, een scheppingsgegeven. Die vijftienhonderd en nog wat dieren in het dierenrijk die om wat voor reden dan ook wel eens ‘same-sex behaviour’ vertonen, veranderen daar helemaal niets aan.
In het dierenrijk vindt je geen blauwdruk voor de menselijke moraal. In de geschriften wel. Ad Fontes!
Uit feiten kun je geen moraal afleiden. De schrijver, wetenschapper en apologeet C.S. Lewis toont in zijn boek 'De afschaffing van de mens' aan dat men "noch in een constatering van feiten, noch in een beroep op het instinct de basis voor een waardesysteem kan vinden". Sein leidt niet tot Sollen zoals Albert Einstein eens vaststelde; er is geen logische brug die leidt van datgene wat is tot datgene wat behoort te zijn. Met andere woorden: uit feiten kan men geen normen afleiden. Uit de vaststelling dat dit gebeurt of bestaat kan nooit ofte nimmer afgeleid worden dat dit ook behoort te gebeuren of te bestaan. Een zijnsoordeel is geen waardeoordeel. Zie mijn artikel
C.S. Lewis: De afschaffing van de mens.
Noot:
- www.rtlnieuws.nl/editienl/homohond-van-de-dood-gered, voor de laatste keer geraadpleegd op 12-07-2014
- Matt Slick. Christianity and Homosexuality. http://carm.org/christianity-and-homosexuality (voor de laatste keer geraadpleegd op 18-11-2014)
Lees verder