Uitstekende onderste ribben: hoe te verhelpen?

Uitstekende onderste ribben: hoe te verhelpen? De onderste twee ribben kunnen bij mensen te ver naar buiten uitsteken. Mensen met uitstekende botten kunnen zich erg storen aan de vorm van deze botten. In sommige gevallen is ook de borstkas niet goed gevormd. De borstkas kan ingevallen zijn. Bij een ingevallen borstkas spreekt men van pectus excavatum. Uitstekende onderste ribben kun je optisch laten verdwijnen door oefeningen. Welke oefeningen dat zijn lees je hier.

Mijn onderste twee ribben steken uit: is dat normaal?

Bij een normaal gevormd ribbenstelsel steken de botten aan de onderkant niet uit. Veel mensen die wel uitstekende botten hebben merken dat vanzelf wel. Je ziet om je heen hoe andere mensen zijn gevormd en vergelijkt hun bouw met die van jezelf. Je ziet verschil en merkt dat je eigen botten toch een beetje anders staan. Veel mensen vinden het niet mooi hoe de botten uitsteken. In sommige gevallen kunnen mensen zelfs last krijgen van uitstekende botten.

Mijn borstbeen is ingevallen

Als je borstbeen ook is ingevallen kan men spreken van pectus excavatum. Het komt iets vaker voor bij jongens dan bij meisjes en de mate waarin het optreedt is erg verschillend. Sommige mensen hebben niet eens door dat ze een ingevallen borstbeen hebben. Als je veel spiermassa hebt valt het bijvoorbeeld veel minder op dan bij mensen met erg weinig spiermassa en een laag vetpercentage.

Psychologische problemen door uitstekende botten

Het klinkt een beetje vreemd maar toch is dit een serieus probleem: psychologische problemen door botten die uitsteken. Wanneer men ontevreden is over zijn of haar lichaam kunnen problemen in zelfvertrouwen ontstaan. Mensen met pectus excavatum of mensen met een lichte vorm van misvormde botgroei en botstand kunnen een negatief zelfbeeld creëren. Het zwembad wordt het liefst vermeden en men schaamt zich voor het uiterlijk.

Zwevende botten of flared ribs

De zwevende botten (de onderste ribben) worden ook wel flared ribs genoemd. Bij veel mensen kunnen deze botten dus uitsteken. Wanneer je mager bent of een laag vetpercentage hebt vallen deze onderste ribben meer op. Omdat er weinig vet over de ribben zit worden de contouren van de ribben dus goed zichtbaar. Mensen met een hoger vetpercentage hebben ook minder last van de uitstekende ribben.

Ik ben mager en mijn botten steken uit

Als je mager bent vallen je botten meer op. Wanneer je uitstekende ribben hebt vallen deze dus extra op als je een lager vetpercentage hebt. Als je wilt dat de botten minder opvallen kun je meer gaan eten zodat je vetpercentage hoger wordt. Ook kun je meer gaan trainen zodat je meer spier ontwikkeld in plaats van vet. Het beste is om meer te gaan eten en tegelijk te gaan trainen. Je kunt, als je eenmaal spier hebt ontwikkeld, een beetje gaan afvallen zodat je vetpercentage weer wat lager wordt en je spiermassa op hetzelfde niveau blijft. Je botten vallen minder op en je vetpercentage blijft laag.

Trainen van je buikspieren

Als je de buikspieren gaat trainen vallen je ribben ook minder op. Het gaat in dit geval vooral om de training voor je schuine buikspieren. De training versterkt ook de spieren onder en nabij je ribben waardoor deze sterker worden en ervoor zorgen dat je ribben minder opvallen/uitsteken.

Het verwijderen van de zwevende ribben

Je kunt, in sommige gevallen, ook kiezen voor een chirurgische ingreep. De onderste ribben hebben namelijk geen functie. Je kunt deze ribben operatief laten verwijderen. Als ze zijn verwijderd heb je geen uitstekende botten meer. Deze procedure helpt alleen tegen zwevende ribben en dus niet bij mensen met een ingevallen borstbeen. Mensen met pectus excavatum kunnen ook chirurgisch worden geholpen.

Last van kortademigheid bij zwevende ribben en ingevallen borstbeen

Wanneer je botten niet helemaal correct zijn gevormd of niet helemaal goed staan kun je ook lichamelijk kwaaltjes ontwikkelen. Een veel voorkomend probleem is kortademigheid. Doordat je ribben niet goed staan drukken deze zich tegen de longen. Ook het hart wordt vaak een beetje weggedrukt. Het hart wordt vaak naar links gedrukt. De longen kunnen zich bij een verkeerde stand van je ribbenkas soms niet volledig benut worden. Bij inspanning treedt dan vaak een versnelde vermoeidheid en kortademigheid op.
Gerelateerde artikelen
Trechterborst (pectus excavatum): BorstkasafwijkingTrechterborst (pectus excavatum): BorstkasafwijkingBij pectus excavatum ontstaat een sterke intrekking van het onderste deel van het borstbeen, waardoor een diepe kuil is…
Pectus: gat in mijn borst door overmatige kraakbeenspanningPectus: gat in mijn borst door overmatige kraakbeenspanningDe overgang van de ribben naar het borstbeen bestaat uit kraakbeen. Een overmatige aanmaak daarvan zorgt ervoor dat span…
Trechterborst (Pectus Excavatum)Trechterborst (Pectus Excavatum)Pectus excavatum, ook wel trechterborst of schoenmakersborst genoemd komt vaker voor dan men denkt. De mate van vervormi…
Kippenborst (pectus carinatum): BorstkasafwijkingKippenborst (pectus carinatum): BorstkasafwijkingPectus carinatum is een groeistoornis van de borstkas waarbij het borstbeen naar voren uitsteekt en de zijvlakten van bo…

Rommel in je oor, verstopte oren, hoe haal je het eruit?Rommel in je oor, verstopte oren, hoe haal je het eruit?De oren zijn een belangrijk lichaamsinstrument, omdat we er geluidssignalen vanuit onze omgeving mee opvangen. Uiteraard…
Allergie voor grassen en boompollenAllergie voor grassen en boompollenVeel mensen hebben last van allergieën, al weet niet iedereen waarvoor hij nou precies allergisch is. In Nederland hebbe…
Bronnen en referenties
  • www.dokter.nl

Reageer op het artikel "Uitstekende onderste ribben: hoe te verhelpen?"

Reacties

Akie, 25-06-2019 00:25 #6
Mijn onderrug is totaal versleten en ingezakt, ik heb daardoor veel rugpijn. omdat de middelen nog erger zijn dan de pijn alleen, ben ik heel lang opzoek gegaan naar alternatieven, deels gelukt. Met vitamine D kan ik een goede pijnstiller opbouwen zonder bijverschijnselen. Het D niveau moet dan liggen tussen 120 en 140. Het duurd vrij lang voordat het pijnstillend effect optreed, ca, 6 maanden tot een jaar. Zolang ik het blijf slikken is het uit te houden. Doordat mijn rug zover ingezakt is rusten mijn onderste ribben op mijn heup, een flinke niesbui of iets tillen als ik een beetje scheef sta kan al voor een fikse bloeduitstorting zorgen, en nog maar niet te praten over de pij die ik elke dag hebt, met aankleden, en mijn werk. Vitamine D is weer uit de gratie van het zorg pakket, terwijl het voor mij perfect werkte. Nu gebruik ik een combinatie van testeron en vitamine B12 injecties, het heeft wel veel meer bijwerkingen, maar waarschijnlijk gewenning. haald nog beter de pijn weg en ik voel me veel fitter. Vervelend is dat ik de testeron zelf moet kopen in een sportschool en ook nog eens lid moest worden van 24 euro per maand. Ik ben wel blij en tevreden met het resultaat maar fincieel trek ik het niet. ook overweeg ik om mijn onderste ribben te laten verwijderen. Het is niet de vraag of ik dat doe, want dat staat vast, maar hoelang de herstel peride is, en nu ik toch met gekke vragen bezig ben, kan ik die rib in mijn penis laten bouwen, want ook daar is de slijtage toegeslagen.

Harry, 22-05-2019 17:39 #5
Mijn onderste ribben steunen op mijn heupbeen, dit komt door de ziekte van Kahler. Dit is zeer pijnlijk. Het voorstel is deze ribben te operatief te verwijderen. Ik ben door de ziekte 14 cm kleiner geworden. Is deze ingreep aan te bevelen, andere methodes hadden geen of een kortstondig effect en zakt mijn rug na deze ingreep nog verder in?

Hanneke V. Goor, 13-08-2018 15:30 #4
Bij bepaalde bewegingen zoals veters strikken of mijn teennagels knippen schiet mijn rib naar voren dit is pijnlijk en ik ben mijn adem even kwijt als ik rustig blijf en ademhaal schiet hij langzaam weer terug. Hoe kan dit?

F. A. van der Vorm, 21-04-2017 16:27 #3
Meneer, mevrouw,

Behalve mijn zwevende ribben wil ik ook mijn onderste ribben (aan het borstbeen dus) laten verwijderen. Wat kan ik doen?

A., 20-12-2015 21:23 #2
Heeft iemand hier ervaring mee?

Thea Visser, 28-04-2015 11:46 #1
Ik zie op uw site, dat een zwevende rib verwijderd kan worden. Mijn huisarts zegt, dat dit niet mogelijk is. Bij welk ziekenhuis/kliniek wordt deze operatie uitgevoerd? Mijn woonplaats is Doetinchem, ik ben bereid er voor te reizen.

Infoteur: Kropslavinken
Gepubliceerd: 19-08-2012
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 6
Medische informatie…
Schrijf mee!