InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Pectus: gat in mijn borst door overmatige kraakbeenspanning

Pectus: gat in mijn borst door overmatige kraakbeenspanning

Pectus: gat in mijn borst door overmatige kraakbeenspanning De overgang van de ribben naar het borstbeen bestaat uit kraakbeen. Een overmatige aanmaak daarvan zorgt ervoor dat spanningen in het kraakbeen en de borstkas ontstaan, waardoor één en ander in de verdrukking komt. De ribben kunnen boller gaan staan, waarnaast het borstbeen het lichaam wordt ingeduwd. Wat is pectus, hoe kan het een gat in de borst door kraakbeenspanning veroorzaken en wat zijn de complicaties?

Pectus

Ongewone kraakbeenspanning en -groei

Het kraakbeen vormt de overgang tussen de ribben met het borstbeen (sternum). Dit weefsel is relatief flexibel, zodat belasting op de ribben als het ware via de stootkussentjes van het kraakbeen naar het borstbeen kan worden overgebracht. Normaal is het kraakbeen van beperkt formaat. Indien het overmatig wordt aangemaakt, zal er een ongewone spanning ontstaan. Het zorgt ervoor dat de ribben bij het groeien een andere stand krijgen. Meestal wordt de aandoening reeds op jeugdige leeftijd herkend. Zodra het kind in een groeispurt terechtkomt, zullen de kenmerken ervan steeds duidelijker worden. Wat zijn de gevolgen van pectus?

Kippenborst en teruggevallen borstbeen

De bovenste ribben van de borstkas zijn relatief sterker dan de onderste ribben. De onderste ribben kunnen daardoor gemakkelijker verbuigen. Door de kraakbeengroei wordt het borstbeen als het ware naar binnen gedrukt, terwijl de ribben gaan opbuigen. De bovenste ribben buigen echter minder ver door terwijl de onderste wel verder doorbuigen. De persoon heeft daardoor als het ware een kippenborst gekregen. Omdat het borstbeen naar binnen wordt gedrukt, kan er een gat ontstaan. Enerzijds kan het gaan om gelijkmatige verplaatsing, waarbij het borstbeen dieper ligt. Anderzijds kan er sprake zijn van een lokale vergroeiing, waarbij het lijkt alsof de ribben verder naar binnen zijn gericht. Oftewel het lijkt alsof er een gat in de borstkas zit, waardoor de torso van de persoon er zeer ongewoon uitziet. Let wel het borstbeen kan ook in een verheven stand staan, waardoor de torso juist extra bol of puntig lijkt te staan.

Onjuiste stand rug

Door de kraakbeenafwijking staan de ribben op spanning en wordt eveneens de ruggengraat beïnvloed. Normaal heeft het een S-vorm, waarbij de bovenrug bol staat en de onderrug hol. Door toedoen van de ongewone ribspanning wordt de ruggengraat eveneens in de dwarsrichting belast. Oftewel de wervels komen onder spanning te staan, waardoor in die richting ook een S-vorm kan ontstaan. Dit wordt ook wel scoliose genoemd en zal “ernstige” rugpijn veroorzaken. Daarnaast kan het gepaard gaan met sacralisatie, waarbij ongewone wervelvergroeiingen ontstaan.

Mate van voorkomen

De aandoening komt in verschillende gradaties voor. Het komt voor van beperkte (overgrote deel) tot ernstige duidelijk herkenbare afwijkingen. Het komt eens per duizend personen voor, waarbij het drie van de vier personen van het mannelijk geslacht zijn. In negen van de tien gevallen heeft men een dieper liggend borstbeen, waardoor als het ware een gat is veroorzaakt. Het komt ook vaker voor in combinatie met andere aandoeningen. Denk aan het syndroom van Marfan, waarbij er sprake is van bindweefselzwakte. Het bindweefsel houdt de borstkas minder goed tegen, waardoor de vergroeiing geleidelijk aan kan optreden. Meestal wordt het pas tijdens de puberteit gediagnosticeerd.

Complicaties bij Pectus

Wegens de ongewone vorm van de borstkas zal het uiteenlopende complicaties geven. Bij de vrouw zullen de borsten ongewoon staan, kan er sprake zijn van verschil in borstformaat. De tepelhoven kunnen naar elkaar gericht staan. Indien het borstbeen verder in het lichaam wordt gedrukt, zal achterliggend weefsel plaats moeten maken. Meestal verplaatst het hart, waarnaast ook de longen onder druk komen te staan. De hartpompcapaciteit kan afnemen, waarbij hartruis ontstaat. Daarnaast wordt ook de ademhaling aangetast. Het houdt in snelle vermoeidheid, borstpijn, geregelde ontstekingen en astma. Daarnaast geeft de aandoening ook esthetische problemen, waarvoor de persoon zich kan schamen.

Psychische problemen

Een deel van de gevallen houdt naast fysieke ook geestelijke problemen eraan over. De schaamte dat men het heeft, zorgt ervoor dat men een minder goed beeld van zichzelf heeft. Men verbergt het dus liever. Het kan daardoor ook uiteenlopende sociale problemen geven. Psychische problemen kunnen reeds vanaf de puberteit voordoen, waarna de geestelijke klachten met de jaren heftiger kunnen worden. Vaak zal acceptatie noodzakelijk moeten zijn.

Thoraxcorrectie

Indien de overlast groot is kan worden overwogen om een thoraxcorrectie uit te voeren. Daarbij wordt een element onder de thoraxwand aangebracht, zodat één en ander wordt verheven. De verdrukking kan daarmee iets afnemen, zodat de longen en het hart beter kunnen functioneren. Laat u door de behandelend arts verder over de ingreep informeren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kippeborst: pectus carinatumKippeborst: pectus carinatumEen kippeborst, ook wel pectus carinatum, is een afwijking aan het borstbeen, waarbij er een vergroeiing ontstaat. Hierd…
Wat is het Syndroom van Marfan?Wat is het Syndroom van Marfan?Het syndroom van Marfan is een autosomaal dominante genetische afwijking van het bindweefsel. Het heeft invloed op met n…
Sternumfractuur: pijn op de borst en lastige ademhalingSternumfractuur: pijn op de borst en lastige ademhalingDoor een ongelukkige val, ongeval, paardentrap of juist een stekende beweging kan er een sternumfractuur in het borstbee…
Uitstekende onderste ribben: hoe te verhelpen?Uitstekende onderste ribben: hoe te verhelpen?De onderste twee ribben kunnen bij mensen te ver naar buiten uitsteken. Mensen met uitstekende botten kunnen zich erg st…
Kippenborst (pectus carinatum): BorstkasafwijkingKippenborst (pectus carinatum): BorstkasafwijkingPectus carinatum is een groeistoornis van de borstkas waarbij het borstbeen naar voren uitsteekt en de zijvlakten van bo…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Pectus

Reageer op het artikel "Pectus: gat in mijn borst door overmatige kraakbeenspanning"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 20-03-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Borstbeen pijn
Medische informatie…
Schrijf mee!