InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Sternumfractuur: pijn op de borst en lastige ademhaling

Sternumfractuur: pijn op de borst en lastige ademhaling

Sternumfractuur: pijn op de borst en lastige ademhaling Door een ongelukkige val, ongeval, paardentrap of juist een stekende beweging kan er een sternumfractuur in het borstbeen ontstaan. Dit bot is normaal verantwoordelijk voor de stevigheid van de borstkas, waarbij het de longen en het hart beschermt. Veel geweld kan een scheur of breuk hierin veroorzaken, waarnaast ook aanvullende orgaanschade van toepassing kan zijn. Wat houdt de sternumfractuur in en hoe kan een gebroken borstbeen herstellen?

Gebroken borstbeen

Functie van het borstbeen

Het borstbeen vormt een vrij hard en groot bot aan de voorzijde van de borstkas. Het sternum bevindt zich centraal tussen de linker en rechter ribben. Via kraakbeen is er een verbinding met die ribben, zodat een relatief stevige iets, indrukbare kas is verkregen. Het borstbeen zelf is relatief lang en loopt van onderkant nek tot bovenkant buik. Het vormt een hard deel, waarmee veel belasting kan worden opgenomen en het via de ribben kan worden afgevoerd. Daarmee wordt over het algemeen voldoende bescherming aan de onderliggende organen geven. Dat zijn de longen en het hart. Indien het borstbeen breekt mogelijk gecombineerd met ribbreuk, dan kunnen organen en weefsels ook ernstig worden aangetast.

Gevolgen sternumfractuur

Het sternum breekt niet zomaar. Het komt meestal voor naar aanleiding van veel geweld zoals een verkeersongeval, een val van grote hoogte, ongelukkig vallen met de fiets, trap van een paard of doordat een voorwerp met fysiek geweld het bot penetreert. Hoeveel schade men dan heeft hangt per geval af. Het bot kan breken of juist een scheur vertonen. Gaat het om veel belasting dan kunnen ook de ribben breken en delen van die botdelen tezamen met borstbeenbot het achterliggende weefsel penetreren. Het kan leiden tot aangetaste hartspieren, scheuren in de luchtpijpvertakking, ruptuur van de aorta en/ of kransslagader. Uiteraard kunnen die complicaties levensgevaarlijk zijn.

Klachten bij gebroken borstbeen

Indien het sternum is gebroken, dan gaat het altijd gepaard met pijn. Hoe intens die pijn is, hangt van de aanvullende weefselschade af. Enerzijds gaat het om pijn als men erop drukt en anderzijds kan het gaan om pijn tijdens de ademhaling. Indien aanvullend weefsel is aangetast kan het ook om aanvullende zenuwpijn gaan, kan er sprake zijn van hartritmestoornissen en/ of inwendige bloedingen. Bovendien kan het aanleiding zijn voor een klaplong. De combinatie zorgt ervoor dat men een zeer ongemakkelijk gevoel heeft, waarnaast men ook mogelijk in shock kan raken. Het is van belang om snel medisch onderzocht te worden om de ernst van de aanvullende schade te beoordelen en te behandelen.

Hoe te behandelen?

Meest essentiële is om schade aan achter de borstkas liggende weefsels en organen te minimaliseren. Dit kan inhouden dat er een operatie nodig is, zodat wonden worden gehecht en verplaatste botdelen op de juiste plaats worden gezet. Het kan worden gedaan middels osteosynthese. Daarbij worden complexe botbreuken middels plaatjes en schroeven verankert, zodat de botten snel kunnen herstellen. Zeker ernstige inwendige bloedingen kunnen tot heftige verstrekkende complicaties leiden. Medische hulp is in die gevallen altijd per direct noodzakelijk. Betreft het echter een lokale scheur zonder versplintering, dan bestaat het herstel uit rust. Het is daarbij van belang om een gecontroleerde ademhaling aan te houden, zodat men afdoende zuurstof binnenkrijgt. Daarbij moet men afdoende pijnstilling innemen, zodat het draagbaar is. Let wel de omstandigheid kan tijdens herstel wegens onvoldoende diepe ademhaling een longontsteking geven.

Heeft u na een ongelukkige val op de borst of borstbeen een vreemde aanhoudende pijn, dan kan het een sternumfractuur betreffen. Het is altijd van belang om ernstige schade aan dit bot, ribben en achterliggende weefsels uit te sluiten. Medische hulp is dus belangrijk, zodat ernstige complicaties kunnen worden uitgesloten. Is dat uitgesloten dan kan men geleidelijk aan met veel rust goed herstellen. Laat u verder informeren door de behandelend arts, wat u tijdens het herstel wel en niet mag doen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Een gebroken hand (fractuur): Symptomen en behandelingEen gebroken hand (fractuur): Symptomen en behandelingEen fractuur (breuk) van de hand komt vrij veel voor. Het betekent dat een of meer van de handwortelbeentjes of middenha…
Veel voorkomende botbreuken, en de genezingsduur daarvanBotbreuken zijn veel voorkomend. Omdat er in het hele lichaam botten zitten, kunnen deze ook op veel plaatsen breken. Ma…
Gebroken hiel: intense hielpijn, zwelling, niet kunnen lopenGebroken hiel: intense hielpijn, zwelling, niet kunnen lopenDoor een ongelukkige landing bij het springen kan een hielbeen fractuur worden veroorzaakt. Het gaat gepaard met zwellin…
Een gebroken voet (fractuur): Symptomen en behandelingEen gebroken voet (fractuur): Symptomen en behandelingEen gebroken voet betekent dat één of meerdere van de voetwortelbeentjes en/of de middenvoetsbeentjes een breuk vertoond…
Het hart; een overzicht van de bouw, ligging en functieHet hart ligt in de ribbenkast (thorax) achter het borstbeen (sternum) en iets links van het sternum. Het hart bestaat u…
Bronnen en referenties
  • http://www.learningsupport.nl/operatie-inzicht/thorax-trauma/sternum-fractuur-gebroken-borstbeen.html
  • http://traumaprotocol.nl/index.php/romp-en-nek/rib-en-sternum-fractuur

Reageer op het artikel "Sternumfractuur: pijn op de borst en lastige ademhaling"

Reacties

Cisca, 14-08-2017 23:02 #2
Eind februari gevallen en nu na 5,5 maand nog steeds pijn bij veelvuldig bukken. In het begin was vooral op de rug liggen vreselijk. Rekken, strekken vooral niet doen. Zelf autorijden niet aan te bevelen zeker niet in de stad. Ik ben me er nu van bewust dat veel botten vastzitten aan mijn borstbeen.

Buyse Annie, 08-07-2017 11:29 #1
Wauw, zo een borstfractuur doet heel veel pijn. Bij uwzelf neer te leggen of u te moeten rechten helse pijn, kan ook niet op mijn beide zijden liggen heel lastig alleen heel de nacht op mijn rug liggen, Het is nu de derde week en nog hevige pijn! Ook krijg ik nu bij het vooroverbuigen helse brandende pijn in mijn borsten, dit duurt dan zo een 5 sec. Het herstel duurt zo een 6 tal weken zegt de arts. Ik ben wel anderhalve week gaan werken, maar nu thuis. Hopelijk verdwijnt die pijn vlug.

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 17-03-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Botbreuken
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!