InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Syndroom van Tietze: aanhoudende pijn borstbeen en ribben

Syndroom van Tietze: aanhoudende pijn borstbeen en ribben

Syndroom van Tietze: aanhoudende pijn borstbeen en ribben Het hebben van een aanhoudende steek onder het borstbeen met uitstralende pijn, is altijd aanleiding om direct medisch onderzocht te worden. Het kan namelijk om ernstige hartaandoeningen gaan. Toch kan het ook om een onschuldige ontsteking aan de borstkas gaan, waarbij de persoon vergelijkbare continue pijnlijke klachten ervaart. Wat houdt het syndroom van Tietze in, wat zijn de klachten en hoe wordt het behandeld?

Syndroom van Tietze

Geen hartinfarct of angina pectoris

Indien de aandoening (voor het eerst) voorkomt, wordt het geregeld verward met andere aandoeningen. Omdat de positie en uitstraling van de pijn zeer gelijkend is met andere hartklachten, kan een misdiagnose worden gedaan. Worden in dat geval bloedverdunners toegepast, dan is dat een onjuiste behandeling. Voordat de werkelijke diagnose kan worden gesteld, zal de persoon er veel last van hebben en begrijpelijkerwijs veel angsten hebben. De vooruitzichten van een mogelijk hartinfarct of (in)stabiele hartkramp zijn namelijk in onbehandelde vorm niet goed. Betreft het echter dit syndroom dan is er sprake van een onschuldige aandoening, waaraan men veel overlast kan hebben. Komt het voor de eerste keer voor laat u per direct opnemen, omdat u niet weet of het een hartinfarct of angina pectoris is.

Wat zijn de klachten?

Vaak concentreert de pijn zich bij het borstbeen in de verbinding met een rib. Omdat de pijn ernstig kan zijn straalt het naar omliggend weefsel uit, waardoor de aandoening ernstiger lijkt dan het is. De stekende pijn kan zeer overheersend zijn, waarbij het meestal aan één zijde van het borstbeen voorkomt. Oftewel een zeer lokale ontsteking. Het lijkt alsof men een ernstige aanhoudende kramp heeft. De persoon zal mogelijk naar het hart grijpen en wegens de overheersende pijn het even rustig aan moeten doen. Het kan daarbij gaan om een zeer beklemmend gevoel, waarbij ook de ademhaling tijdelijk minder goed verloopt. Weefsel om de plek doet pijn, waarnaast het ook kan opzetten of zwellen. Oftewel de overlast is groot, waarbij de pijn aanhoudend aanwezig is. Let wel de aandoening komt langdurig voor, waarbij steken over een periode van een halfjaar kunnen voordoen. Daarnaast kan de pijnintensiteit variëren en kan het meer pijn geven bij lachen, inspanningen of hoesten.

Waardoor wordt het veroorzaakt?

Ontstekingen kunnen overal in het lichaam voordoen. Tussen de ribben en het borstbeen zitten kraakbeenverbindingen, waarmee de ribbenkast bewegingsvrijheid heeft. Het vormt de stootkussen, indien er veel druk op wordt gezet. Dat kraakbeen kan door toedoen van een ontsteking gaan opspelen, waardoor pijnlijke steken in de borst voordoen. Hoe de ontsteking exact ontstaat is onbekend, echter het heeft vermoedelijk te maken met fysieke inspanning en stress. Denk aan het geregeld moeten tillen van zware spullen, een overbelaste borstkas, maar ook reumatische aandoeningen en luchtwegaandoeningen kunnen het veroorzaken.

Behandeling syndroom van Tietze

Indien wordt onderzocht waar de pijn door wordt veroorzaakt, zullen foto’s en bloedtesten niets opleveren. Oftewel er zullen geen aanwijzingen worden gevonden dat er iets aan de hand is. Dat vormt dan ook het eerste vermoeden dat er geen sprake is van een hartinfarct of –kramp. De pijnlijke klachten dienen zoveel als mogelijk met pijnstillers te worden behandeld. Omdat er sprake is van een ontsteking, kunnen ontstekingsremmers goed helpen. Denk aan ibuprofen of diclofenac. Daarnaast kan de afvoer van ontstekingsveroorzakers noodzakelijk zijn. Opgebouwde zuren zoals melk- of urinezuur liggen bij altijd ten grondslag aan ontstekingen. Door berkenblad-, brandnetel- of mariadistelthee in te nemen kan lichaamsvocht met gifstoffen worden afgedreven. Het zorgt ervoor dat de aandoening mogelijk versneld uit het lichaam wordt verdreven.

Acute uitstralende pijn borstkas

Heeft u spontaan een ernstige stekende uitstralende pijn aan de borstkas, laat u dan direct met spoed medisch onderzoeken. Het kan namelijk ook om de gevaarlijke variant gaan. Is de diagnose gesteld dan zal middels voorgaande behandeling de overlast geleidelijk verdwijnen. Houd er rekening mee dat het vaak enkele maanden kan duren, voordat de ontsteking geheel is verdwenen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Lusi, Rgbstock
  • http://www.thuisarts.nl/syndroom-van-tietze/ik-heb-syndroom-van-tietze

Reageer op het artikel "Syndroom van Tietze: aanhoudende pijn borstbeen en ribben"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 22-03-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Syndroom
Medische informatie…
Schrijf mee!