InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Ademhalingsproblemen door vocht longvliezen: pleurapunctie

Ademhalingsproblemen door vocht longvliezen: pleurapunctie

Ademhalingsproblemen door vocht longvliezen: pleurapunctie Indien er sprake is van een klaplong dan komt er lucht om de longen, echter bij sommige aandoeningen kan er vochtophoping ontwikkelen tussen de longvliezen. Slecht ademen en onbehagen zal het gevolg zijn net als bij de ingeklapte long, echter de veroorzakende factor is compleet anders. Wat zijn de potentieel levensbedreigende aandoeningen waarbij vocht tussen de longvliezen voorkomt en wat houdt de pleurapunctie in?

Pleurapunctie bij vocht tussen longvliezen

Waar zit het?

Om de longen zit een vlies, welke normaal tegen de binnenkant thoraxvlies (borstholtevlies) aan zit. Tussen deze twee vliezen zit standaard geen ruimte, doordat het als het ware in een vacuümtoestand verkeert. Indien er echter vochtophoping ontstaat dan kan tussen het thoraxvlies en de long waterdruk ontstaan, waardoor het orgaan minder ruimte heeft. Oftewel door vocht neemt de longinhoud af. Waardoor wordt deze aandoening veroorzaakt en hoe kan een drain tijdelijk uitkomst bieden?

Nadelige gevolgen van vocht

Teveel vocht tussen de longvliezen heeft altijd een niet gunstige oorsprong. Neemt de ademhaling af, waarbij pijn op de borst toeneemt dan is het altijd noodzaak om medisch onderzocht te worden. Indien het namelijk niet gaat om een klaplong (luchtopbouw) kan het indirect door meerdere zorgelijke aandoeningen worden veroorzaakt. Een beoordeling van de situatie dient altijd snel te volgen. Wat kunnen de veroorzakers van de aandoening zijn?

Indirecte aandoeningen

In het lichaam zitten vele organen, welke invloed kunnen uitoefenen op het functioneren van de longen. Indien daaraan problemen ontstaan kan het indirect een minder goed functionerend ademhalingsorgaan veroorzaken.

Aangetaste alvleesklier

Een alvleesklierontsteking kan leiden tot een ophoping van vocht in het lichaam. De ontsteking kan daarnaast via het bloed andere delen van het lichaam aantasten. Het vocht wordt deels afgevoerd naar plekken waar opslagcapaciteit is.

Onregeld albuminegehalte

Hypoalbumine (kan worden veroorzaakt door leverproblemen) zorgt ervoor dat plaatselijk veel water en vocht wordt aangezogen. Albumine zorgt er in het lichaam voor dat vocht niet uit de aderen sijpelt, doordat het vloeistof blijft aantrekken. Een toename van deze stof tussen de longvliezen geeft dus ernstige problemen, ook voor de rest van het lichaam.

Aangetaste lever

Levercirrose ontstaat door alcoholmisbruik, waardoor levercellen worden vernietigd. Gevolg is dat hypertensie kan ontstaan (sterke toename van buikvocht), welke verder wordt opgeslagen in beschikbare ruimtes.

Hartproblemen

Problemen aan het hart zoals hartfalen of slecht werkende hartkleppen. De vochtafvoerfunctie hapert, waardoor hoeveelheden kunnen opbouwen. Daardoor zal de druk op belangrijke organen toenemen.

Lokale problemen

Naast indirecte lichaamsproblemen kunnen er ook longproblemen van toepassing zijn. Denk zoal aan de volgende problematische aandoeningen.

Long- en/ of hartkanker

De feitelijke werking van het orgaan wordt verstoord, waardoor de afvoercapaciteit beperkt is. Verwijderd vocht dient altijd op maligne sporen te worden getoetst. Let wel long- en/of hartkanker kan vochtopbouw in de longvliezen betekenen, maar kan ook aanleiding zijn voor vochtopbouw in de pericard van het hartzakje. Ook andere soorten kanker nabij de longen kunnen er aanleiding voor zijn.

Ontstekingen

Longontsteking veroorzaakt vocht- en slijmopbouw in en om de longen. Voor de ontdekking van penicilline was dit de voornaamste doodsoorzaak. Let wel een slecht behandelde of dubbele longontsteking kan aanleiding voor de aandoening zijn. Ook een ontsteking aan de longvliezen kan het veroorzaken. De ontsteking kan ter plaatse zijn veroorzaakt (bacterieel), maar kan ook via bloed zijn overgedragen vanuit het binnenste van de longen of andere belangrijke organen.

Voorgaande lokale en indirecte problemen aan het lichaam zijn altijd aanleiding voor een grondig onderzoek, aangezien er verschillende levensbedreigende omstandigheden van toepassing kunnen zijn.

Tijdelijke ontlasting door pleurapunctie

Indien de druk van het vocht teveel wordt, dient vocht tussen de longvliezen te worden afgevoerd. De longen hebben de oorspronkelijke inhoud van de thoraxruimte nodig. Daartoe wordt via een punctie een leiding of drain tussen de ribben door aangelegd. De drain wordt zonder verdoving aangebracht tot tussen de vliezen, zodat het vocht kan worden verwijderd. De patiënt zal direct meer lucht kunnen krijgen, waarbij de longen beter kunnen werken. Toch is dit van tijdelijke aard. De oorzaak van de aandoening dient zo snel als mogelijk te worden gelokaliseerd, zodat aanvullende stappen voor behandeling kunnen worden ondernomen. Let wel dat er een kans bestaat dat na een pleuradrain een pneumathorax, oftewel klaplong wordt veroorzaakt. Daarbij wordt het vocht dus vervangen door lucht met vergelijkbare ademhalingsproblemen.

De aangebrachte drain zal wegens de ernst van de omstandigheden vaak langdurig aanwezig zijn om onverhoopte vochtopbouw tussen de vliezen wederom te verwijderen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Inspanningsfysiologie; inspiratie en expiratieInspiratie en expiratie zijn andere namen voor inademing en uitademing. Inademing en uitademing van lucht zijn constant…
Inspanningsfysiologie; adembeweging en ademzonesBijna alle cellen van het lichaam hebben zuurstof nodig om vetten en koolhydraten te kunnen verbranden om zo energie te…
Klaplong oorzaken, symptomen en behandelingEen klaplong wordt ook wel pneumothorax genoemd. een klaplong kan veroorzaakt worden door een verwonding. Ook kan een kl…
Pleuritis (borstvliesontsteking)  symptomen en behandelingPleuritis (borstvliesontsteking) symptomen en behandelingPleuritis, of borstvliesontsteking, is een symptoom, ofwel de complicatie van een onderliggende aandoening. Gekenmerkt d…
Pleuritis: symptomen, diagnose, oorzaak en behandelingPleuritis: symptomen, diagnose, oorzaak en behandelingPleuritis of borstvliesontsteking is een ontsteking van de pleura, de longvliezen. In de volksmond wordt pleuritis ook w…
Bronnen en referenties
  • http://www.mlds.nl/ziekten/93/alvleesklierontsteking-acute/
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Pleuravocht
  • http://www.vochtachterdelongen.nl/
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Longontsteking
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Pleurapunctie
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Albumine
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Cirrose

Reageer op het artikel "Ademhalingsproblemen door vocht longvliezen: pleurapunctie"

Reactie

Marie-Jeanne, 25-01-2014 11:13 #1
Ik heb een vraag?ik heb water op de longen gehad en heb mij laten wijsmaken dat ik 10 liter water op mijn longen had, ik moet er bij zeggen ik ben wel door het oog van een naald gekropen en heb op hartbewaking gelegen.dus vraag ik mij nog steeds af kan dit 10 liter water op de longen Reactie infoteur, 25-01-2014
10 Liter klinkt wel erg veel, maar zou mogelijk kunnen zijn. Naarmate men langer met een aandoening rondloopt des te erger kan de vochtopbouw zijn.

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 20-03-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Ademhalingsproblemen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!