InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Longabces: slecht riekend slijm opgehoest, koorts, vermoeid

Longabces: slecht riekend slijm opgehoest, koorts, vermoeid

Longabces: slecht riekend slijm opgehoest, koorts, vermoeid Heb je de laatste tijd behoorlijk veel last van hoestbuien, dan zijn er mogelijk bacteriën in de longen terechtgekomen. Het zorgt ervoor dat in het orgaan een abces tot ontwikkeling kan komen, waardoor pus en sputum wordt geproduceerd. De longen hebben daarbij de automatische reactie om het weg te werken, waardoor je stinkend en verstikkend slijm ophoest. Wat houdt longabces in en wat kan eraan worden gedaan?

Longabces

Symptomen longabces

Omdat er een abces in de longen aanwezig is neemt de longinhoud af, waardoor relatief minder zuurstof aan bloed wordt toegevoegd. Oftewel het lichaam is sneller vermoeid. Pus en slijmen uit de wond kunnen nabijgelegen longblaasjes afdekken, waardoor deze minder goed zuurstof kunnen opnemen. Gevolg kan ademnood zijn in combinatie met het ophoesten van slijm of diep zittend sputum. Omdat bacteriën de long aantasten kan het voorkomen dat de weerstand wordt getriggerd, waardoor griepverschijnselen voordoen tezamen met veel moeten zweten. Wordt de substantie opgehoest dan heeft het een intense geur, waardoor het onbehagen kan toenemen mogelijk met misselijkheid tot gevolg.

Goedaardige oorzaak

Heb je stevige hoestbuien gehad dan kunnen door het versneld in- en uitademen bacteriën uit de keel en/of mond in een long terechtkomen. De long is een warme, vochtige tot iets slijmige omgeving, waarin bacteriën goed kunnen gedijen. Meestal kunnen deze niet in de longen komen, omdat de weerstand ze tegenhoudt. Bij een griepje is de weerstand minder, waardoor bacteriën de overhand kunnen krijgen. Zijn de indringers eenmaal in de long gekomen dan nemen ze snel qua hoeveelheid toe, waardoor ademhalingsklachten kunnen ontstaan.

Maligne van het orgaan

Ten tweede kan het door een gezwel in het orgaan worden veroorzaakt. Longkanker is een ernstige aandoening waarbij weefsel in toenemende mate wordt aangetast. Het zorgt ervoor dat de longinhoud minder wordt, waardoor ademhaling wordt bemoeilijkt. Bijgevolg is een toenemende mate van slijmen, bacteriën en pus, welke door abces naast het gezwel kunnen voorkomen. Het is noodzaak om de aandoening tijdig te herkennen, zodat medisch ingegrepen kan worden. Bij longkanker geldt dat in een kwart van de gevallen er chirurgisch kan worden ingegrepen. In andere gevallen wordt het met chemokuur of bestralen behandeld.

Behandeling

Afhankelijk van de grootte van de aandoening zijn er twee opties waarmee het kan worden opgelost. Vaak zal worden getracht de invloed van de bacteriën te beperken en op te lossen middels antibiotica. Komt het in combinatie met longkanker voor dan dient eerst via relatief zware antibiotica de abces opgelost te worden, voordat met chemo wordt gestart. Het verzwakt namelijk de weerstand compleet en dus moeten bacteriële invloeden zijn verwijderd. Anderzijds kan een bronchoscopie worden toegepast, waarbij de verziekende elementen hapsgewijs worden verwijderd. Is de aandoening veroorzaakt door ingeademde bacteriën dan zal bij tijdige behandeling de ademhalingscapaciteit in oorspronkelijke toestand terugkomen.

Heb je ademhalingsproblemen waarbij je riekende slijm ophoest dan dien je medisch onderzocht te worden. Een longabces is een groeiende aangelegenheid, waardoor de ademhaling verslechtert en de vermoeidheid toeneemt. Tijdige toediening van medicijnen is noodzakelijk.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Longabces
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Bronchoscopie

Reageer op het artikel "Longabces: slecht riekend slijm opgehoest, koorts, vermoeid"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 15-03-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Ademhalingsproblemen
Medische informatie…
Schrijf mee!