InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Thoraxdrainage bij ingeklapte long of klaplong

Thoraxdrainage bij ingeklapte long of klaplong

Thoraxdrainage bij ingeklapte long of klaplong Een ongelukje of zwaar hoesten (rokershoest) kan aanleiding zijn voor het oplopen van een klaplong. Deze aandoening zorgt voor een onaangename steek in de borst en kan worden verward met een lichte hartinfarct. Het is altijd aanleiding voor verder medisch onderzoek om een infarct uit te sluiten. Waardoor wordt een ingeklapte long veroorzaakt, welke klachten geeft het en hoe wordt de thoraxdrainage toegepast?

Thoraxdrainage

Eigenschappen klaplong

De aandoening geeft een lichte tot soms heftige pijn op het borstbeen, waarbij de pijn uitstraalt naar omliggend weefsel. Denk aan de rug, schouders of buik. Het wordt soms verward met de symptomen van een hartaanval echter dat is dus niet het geval. Daarbij zal vaak een pijnlijke linker bovenarm van toepassing zijn waarnaast goed functioneren versneld afneemt. Bij de aandoening dient eveneens te worden gelet aan welke zijde het van toepassing is. Concentreert het zich aan de rechterzijde dan is het zeker een indicatie van klaplong. Wat kunnen de oorzaken van de aandoening zijn en waarom klapt het in?

Formaat bepaald door vacuümtoestand

De longen zitten in de lichaamsholte ook wel de borstthorax genoemd. Tegen de buitenwand van de long zit een vlies en om de long zit eveneens een vlies. Omdat tussen deze vliezen geen luchtdruk aanwezig is heeft de long de beschikking over de complete ruimte. Oftewel er bestaat optimaal functioneren voor maximale longcapaciteit. Indien er echter een gaatje komt in één van de vliezen dan kan lucht tussen de vliezen komen waardoor tegendruk voor de longen ontstaat. Het houdt in dat aan longinhoud wordt ingeboet waardoor het kleiner wordt. De ademhaling zal daarbij behoorlijk worden beperkt waarnaast mogelijk droog wordt gehoest.

Veroorzakers ingeklapte long

Een gaatje kan ontstaan door een verkeersongeval doordat bijvoorbeeld een gebroken rib een lekkage heeft gemaakt of extreem uitademen. Anderzijds kan het zonder reden worden veroorzaakt. Voornamelijk komt het voor bij rokende mensen tot veertig jaar of bij oudere patiënten met verzwakte longen. Ook diegene met een geschiedenis van longproblemen hebben meer kans op de aandoening. Zwaar en langdurig hoesten waarbij mogelijk slijm vanuit het binnenste moet worden opgehoest kan instabiliteit in het vlies veroorzaken waardoor een scheurtje ontstaat. In de meeste gevallen zit de lekkage aan de bovenzijde van de longen.

Behandeling middels thoraxdrainage

Is er sprake van een beperkte ingeklapte long dan zal de overlast beperkt zijn. De arts kan op basis van de klachten de situatie aanzien en besluiten om niets te doen. Het kan uit zichzelf herstellen. Indien er echter sprake is van een behoorlijke klaplong dan zijn de ademhalingsproblemen groot en kan er veel uitstralende pijn zijn. Het is noodzaak om een drain aan te leggen om daarmee de ruimte tussen de vliezen te ontluchten. Daarmee krijgen de longen wederom voldoende ruimte om goed te kunnen functioneren. Omdat er sprake is van een lekkage in een vlies en er een toegang middels drain is geforceerd dient de persoon voldoende rust te krijgen. Beide gaatjes moeten helen. Let wel dat je pas naar huis mag als de vorm van de long weer compleet aansluit bij de vorm van de thoraxholte. Heeft men eenmaal de aandoening gehad is er wederom een verhoogde kans op herhaling. Zeker in de eerste periode na herstel moet men het rustig aandoen door zware inspanningen te mijden en geen drukverschillen mag tegenkomen (vliegen).

Volg altijd de adviezen van de behandelend arts op om zoveel als mogelijk herhaling te voorkomen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.bronovo.nl/Bronovo/nl-NL/bronovo/Patienten+en+bezoekers/patientenvoorlichting/Patientenfolders/ingeklapte_long.htm

Reageer op het artikel "Thoraxdrainage bij ingeklapte long of klaplong"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 15-03-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Ademhalingsproblemen
Medische informatie…
Schrijf mee!